עבודה זה דבר שוחק. אין אחד שלא מגיע לפעמים הביתה מותש בתום יום עבודה ארוך והמילים עומדות לו על קצה הלשון: ״אני מתפטר״. אבל ממש כמו במערכת יחסים רומנטית שחווה עליות ומורדות מפעם לפעם, חשוב לדעת מתי באמת הגיע הזמן לסיים את הקשר. אז איך תדעו שהגיע הזמן להיפרד מהג׳וב? אספנו בשבילכם כמה טיפים:

חדדו את המטרות שלכם

נסו להיזכר למה בחרתם לעבוד בתפקיד הזה ומה היו המטרות המקוריות שלכם. הגדירו לעצמם יעדים ברורים ונסו לתכנן את הצעדים שיובילו אתכם לשם. חשוב לזכור שאי אפשר לתלות את כל הרצונות והתקוות שלכם במקום העבודה. נסו להפריד בין השניים ולהבין מה אתם רוצים להגשים. השאלה שלכם צריכה להיות – איך מקום העבודה מקדם אותי לעבר המטרה שלי? כשהמטרה ברורה, תוכלו להציב אתגרים רלוונטיים ולקדם את עצמכם בכיוון הנכון.

אל תוותרו מהר

אנחנו מבלים את רוב השעות הערות שלנו במקום העבודה, ושחיקה היא תופעה כמעט בלתי נמנעת. העריכו את המצב הנפשי שלכם ונסו להבין מה משפיע על התחושה שלכם בעבודה. דברים רבים יכולים להוביל לשחיקה ולפעמים מדובר בשילוב של כמה פרמטרים: חוסר גיוון, הזנחה עצמית, חוסר סיפוק מהעבודה עצמה. אם זה נשמע מוכר, נסו להבין מה יעזור לכם להחזיר את האנרגיות. לפעמים כל מה שאתם צריכים זה פשוט חופשה, פעילות גופנית קבועה או סדנה להתמודדת עם לחצים. נסו לשאול את עצמכם איך ייראו החיים שלכם בלי העבודה הזו והאם זה מה שיגרום לכם להרגיש טוב יותר.

הגדירו מה יגרום לכם להישאר

לפעמים מדובר במשהו פשוט כמו העלאה בשכר, אבל לרוב זה יהיה משהו גדול יותר. חשבו מה יגרום לכם לרצות להישאר, לעומת מה שישאיר אתכם בתפקיד עד למשבר הבא. דמיינו מה אתם רוצים להרגיש כל יום כשאתם מגיעים לעבודה. אפשרו לעצמכם לדמיין את יום העבודה האידיאלי ולחשוב איזה מטלות ורמת אחריות הוא כולל. הבינו איזה קשר אתם רוצים שיהיה לכם עם הקולגות שלכם ועם הארגון בו אתם עובדים. אחרי שעשיתם זאת, פנו לבוס לשיחה והציגו לו את הדברים. הסבירו לו מה אתם מרגישים ונסו להעלות פתרונות שישפרו את התחושות שלכם. תנו לדברים לשקוע ולזמן לעשות את שלו - לפני שאתם אורזים את שולחן העבודה שלכם.

קחו יוזמה

עובדים רבים מחכים שהבוס יטפח להם על השכם ויזמין אותם לשיחה. כשזה לא קורה, הם מניחים שפשוט לא אכפת לו. זכרו - אנחנו הבוסים של הקריירות הפרטיות שלנו. אנחנו אלה שבוחרים לעבוד בחברות שהעסיקו אותנו. אז למה לא ליזום בעצמנו את השיחה על האחריות וההזדמנויות שאתם רוצים לקבל בחברה? חשוב לזכור להציג את הדברים לא בצורה של אולטימטום – במיוחד אם מדובר בפעם הראשונה שהנושא עולה - אלא כניסיון ליצירת שיתוף פעולה והבנה מצד הממונים על המסלול שאתם רוצים להמשיך בו.

גששו בחוץ

נאמנות למקום העבודה היא נושא בעייתי. אנשים רבים חוששים לחפש מחוץ לגבולות הארגון שמא הדבר יתגלה. אך בניגוד לפעם - כשחברות הבטיחו לעובדים העסקה עד לפנסיה - היום עולם התעסוקה פועל בצורה מאוד דינמית. זכרו שאתם לא בוגדים בחברה שלכם כשאתם בודקים אילו אופציות אחרות קיימות בשוק. למעשה, הגשת מועמדות לתפקידים בארגונים אחרים יכולה לגרום בדיוק לסיטואציה הפוכה. לפעמים ראיון עבודה יכול להזכיר לנו למה החברה שאנחנו עובדים בה היא המקום שבחרנו בו מלכתחילה. בפעמים אחרות, זה פותח אותנו לעולם חדש בו אנחנו יכולים לראות מה אנחנו יכולים להגשים. שיקלו לשתף את המנהל הנוכחי שלכם בתובנות ובאופציות שמצאתם – אבל עשו זאת בחוכמה. שוב, לא כאולטימטום, אלא כהזדמנות עבור שניכם לשפר את המצב הקיים. נסו להבין אם מה שיש בחוץ טוב יותר.

אל תפרשו כי אתם לא מסתדרים עם מישהו

מחקרים מצביעים שמרבית האנשים מתפטרים בגלל הבוס שלהם, ולא בגלל העבודה. אלא שמדובר בבעיה שככל הנראה תרדוף אתכם. בכל מקום בו תעבדו תתקלו באנשים שלא יתאימו לכם באופי או בצורת החשיבה שלהם. אחרי הכל, בדרך כלל זה לא האדם הספציפי, אלא הדרך בה הוא מתנהג שמעוררת בכם את אותם רגשות. סביר להניח שתפגשו ברגשות האלה גם בעתיד, לכן המשימה שלכם צריכה להיות התגברות על אותם טריגרים שמפריעים לכם. כמו כן, אף פעם אי אפשר לדעת מתי ואיפה תיפגשו עמיתים או בוסים לשעבר וכיצד הם יוכלו להועיל לכם.

סיימו בחן

ותרו על הדרמה ודלגו על הסצנה בה אתם מתפרצים למשרד של הבוס בצעקות. מומלץ, בעיקר בשביל העתיד שלכם, להתפטר בצורה אלגנטית ושקולה. נסו לבחור את הזמן המתאים ואל תתעלמו מהבקשות או המצב של הקולגות והבוסים. נסו לסיים את הדברים בחיוך ובטוב טעם. מי יודע אם תזדקקו בעתיד להמלצות או במי תתקלו במקום העבודה הבא שלכם. אם כבר בניתם גשרים, נסו לא לשרוף אותם רגע לפני שאתם ממשיכים למקום הבא.