מאז המאה ה-19 המין האנושי הגיע כבר לרמת קדמה כל כך גבוהה, שכיום הטכנולוגיה החלה להחליף חלק גדול ממקומות עבודה שמאוישים על ידי בני אדם בשר ודם. זה נכון לאתרי המסחר המקוון שגורמים לסגירתן של רשתות שיווק וקניונים רבים בארה"ב. זה נכון גם  לאפליקציות שירות שמחליפות שירותים שונים, שעד לפני זמן לא רב היינו עומדים פיזית בתור כדי שנוכל לקבל אותם, וכיום ניתנות לביצוע דרך מכשיר הטלפון מכל מקום בעולם. מדובר רק בתחילתו של תהליך דרמטי שאנחנו רחוקים משיאו. לפי מחקר של מכון טאוב, כמיליון עובדים בישראל נמצאים בסכנה ממשית לאבד בתוך 20 שנה את משרתם לטובת מכונות ומכשירים.

הראשונים להיפגע ככל שהטכנולוגיה תתקדם הם נותני השירות והמתווכים למיניהם. כבר היום מדברים על טכנולוגית הבלוקצ'יין כמי שמאיימת לעשות אטומיזציה למקצועות עתיקי יומין כמו ראיית חשבון, הבנקאות המסורתית המנופחת, תחום הביטוח, עריכת דין, ושאר המקצועות העוסקים בתחזוקת חוזים בין אנשים. מומחים בתחום הבינה המלאכותית ובאלגוריתמים כמו זה שהביא לעולם הבלוקצ'יין צפויים לתפוס לפיכך נתח גדול בשוק העבודה העתידי.

יותר תחומים ויותר כישורים

השלכה נוספת פחות מעודדת עבור הדור הבא תהיה איבוד נוסף של היציבות התעסוקתית שקטנה משנה לשנה כבר היום. כדי לשרוד בשוק עבודה עתידי, העובד יהיה חייב להרחיב את מגוון תחומי הידע בהם הוא מתמחה. התקופה בה לעובדים היה תחום התמחות אחד בודד תוחלף בעובד שמוכשר לריבוי משימות, מה שיאלץ אותו לרכוש יכולות וידע במגוון רב של תחומים, לאמץ יכולות קליטה מהירות של כמויות גדולות של מידע, ולגבש יכולת לימוד מהירה של אפליקציות ותוכנות חדשות.  אוטודידקטית תהפוך לפיכך לתכונה חשובה ומבוקשת בעולם תובעני בו צצות טכנולוגיות חדשות כמו כלניות באביב.

ערן הילדסהיים (צילום: אסף שפיר)
ערן הילדסהיים | צילום: אסף שפיר

אם נתבונן למשל באבולוציה של תפקיד איש בדיקות התוכנה (QA) בעולם ההייטק, הרי שבראשית המאה ה-21 משימותיו היו תחומות בעיקר לכתיבת מסמכי בדיקות, דימוי פעולה של משתמש קצה ודיווחי באגים שהתגלו במערכת. הציפיות מאיש הבדיקות העתידי יעלו ואלו יאלצו אותו להכיר היטב גם את עולם הפיתוח ועולם מסדי הנתונים כך שיוכל לנתח ברמת הדיוק הגבוהה ביותר את הבעיות במערכת ובמידת הצורך גם לשמש כאיש פיתוח בעצמו.

העולם הטכנולוגי שנשען יותר ויותר על אגירת מידע בכמויות אדירות ובקצב מהיר ממקורות רבים, במגוון איכויות ופורמטים יגדיל את הצורך במומחים לתחום הביג דאטה. הטכנולוגיה חדשה תצריך גם משאבים רבים לצורך ניהולה. מנהלי רשתות תקשורת מחשבים ומנהלי מערכות מורכבות הם מסוג המקצועות שנראה שרק תגדל הדרישה אליהם במיוחד בעידן הטכנולוגיות המרובות. 

בני הנוער יעבדו בעבודות שעדיין לא קיימות
רובוט עובד במקום בן אדם (צילום: Ociacia, shutterstock)
רובוט עובד במקום בן אדם | צילום: Ociacia, shutterstock

בנוסף למקצועות המוכרים, העתיד גם צופן לנו הרבה נעלמים שקשה לחזות היום. בדיוק כמו מנהלי החנויות המקוונות באמזון שצצו לראשונה בתחילת העשור האחרון או מומחי הביג דאטה שקמו במהלך העשור הקודם, טכנולוגיות חדשות יביאו עלינו מקצועות חדשים גם בעתיד.  דו"ח של מקנזי, תאגיד ייעוץ אסטרטגי מהגדולים בעולם בתחומו, קובע כי 65 אחוז מהנוער של היום יעבדו ב-2030 בעבודות שעדיין לא קיימות. הראשונים שיזהו את ה"מקצוע הבא" ויתמקצעו בו יוכלו ליהנות מתמורה נאה ביותר וביקוש גדול בשוק. חשוב להכיר כאן גם את הצד השני של המטבע, בו מרדף אחרי הסוס הלא נכון יוכל להוות טעות קשה במסלול הקריירה, שתחייב את העובד לצאת למסע מעייף ולא סימפטי של חזרה למסלול.

 

הכותב הוא ראש מערך הדרכה במכללת SvCollege