אתם מפגיזים בראיון הטלפוני, מרגישים שהשארתם רושם מדהים מול מחלקת משאבי אנוש, וגם משלב השיחה עם הבוס הישיר יצאתם די מרוצים מעצמכם. אבל איכשהו, שוב, לא התקבלתם לעבודה. וגרוע מכך – לא באמת הסבירו לכם למה.

במקרה הטוב סיפקו לכם תירוץ מעורפל כמו "החלטנו ללכת עם מועמד אחר שהיה טוב יותר", במקרה הרע יכולים אפילו לא להחזיר תשובה – ואתם פשוט תניחו שזה אומר שלא התקבלתם. היעדר הנימוק לאי קבלתכם, מתסכל ובעיקר משאיר אתכם בלי יכולת להשתפר לקראת הפעם הבאה.

אם גם הפעם קיבלתם תשובה שלילית נטולת הסבר, הנה כמה דרכים שיעזרו לכם להבין מה השתבש בדרך:

1. נסו לקבל תשובות ממקבל ההחלטות עצמו – ולא מהשליחים שלו

"אם יש לכם את פרטי הקשר של מנהל הגיוס או של המעסיק עצמו, עדיף לשוחח איתו מאשר עם נציג מחלקת משאבי אנוש – או המראיין מהחברה החיצונית שמיינה אתכם". קובע מאמן הקריירה רן בורגט. לטענתו, נציג משאבי אנוש או אדם שבמקצועו ממיין ומגייס עובדים, יודע לשלוף תשובות מוכנות ודיפלומטיות מדי שלא יקדמו אתכם. אם תפנו למעסיק הישיר סביר להניח שתקבלו תשובה כנה בהרבה.

"אם אין לכם דרך להגיע לאותו מנהל גיוס בכיר או המעסיק הפוטנציאלי ששלל אתכם, אתם תמיד יכולים ליצור קשר עם מי שהיה איתכם בקשר במהלך התהליך ולהעביר את השאילתא הלאה", אומר בורגט ומוסיף: "אם אין לכם מספר טלפון או מייל של המנהל הישיר שסינן אתכם, אל תנסו ליצור קשר באופן אישי דרך הלינקדין או רשתות חברתיות אחרות – כאן כבר מדובר בחציית גבול של המרחב האישי".

2. הכירו תודה, על אף שלא התקבלתם

אף אחד לא רוצה להתעסק עם אדם שזועם על כך שלא התקבל ותובע תשובות. אם קיבלתם מייל דחיה ואתם מבקשים להשיב לו ולשאול מדוע – השתדלו לעשות זאת בנחמדות. הקפידו להתנסח בנימוס ולהכיר תודה על הנכונות להשיב לכם. הסבירו שאתם עושים זאת כדי ללמוד מטעויות ולהשתפר להבא.

"כשאתם  מבקשים משוב, הוסיפו שאתם מעריכים את המגייס שמתפנה להשיב לכם, על אף עיסוקיו הרבים", אומר סטיב פריצ'רד, מנהל משאבי אנוש בחברת Cuuver.com, "בדרך זו הסיכוי שישיבו לכם גבוה יותר – ומעבר לזה: אולי אותו מגייס יעריך את נכונותכם להשתפר ויחשוב להציע לכם תפקיד אחר".

מה בעצמכם מונע מכם להתקבל לעבודה? (צילום: puhhha, shutterstock)
אנחנו יודעים, זה סופר מתסכל - אבל אתם חייבים לשמור על פאסון ולא לשדר את זה במייל שאתם שולחים | צילום: puhhha, shutterstock

3. היו חיוביים

יש משפט שאומר ש"אתה יכול לתפוס יותר זבובים עם דבש מאשר עם חומץ". ועם כמה שזה נשמע קלישאתי, זה אכן המצב: אם תהיו חיוביים לסביבה, תשיגו הרבה יותר מאשר אם תסתובבו עם פרצוף חמוץ. אותו הדבר גם כאן; נסו לנסח את השאלה שלכם באופן חיובי בלי להביע יותר מדי תסכול. אל תנקטו באופן שמתמקד בשליליות או בעלבון שספגתם ונסו לשים את הזרקור על השאלה מה ניתן לשפר.

"אל תשאלו את המראיין 'למה דחיתם אותי?' או 'איפה פישלתי בראיון?'", מסביר פריצ'רד, "שאלו שאלות עם אופק חיובי שתוכלו ללמוד מהן לעתיד. כמו למשל: 'איך לדעתך אני יכול להשתפר? או 'מה לדעתך כדאי לי לעשות אחרת בפעם הבאה?'. אנשים מעדיפים לתת משוב שיכול להוביל לתוצאות חיוביות, מאשר להקניט אדם ולהסביר לו מדוע אינו טוב מספיק".

4. שמרו את זה קצר וספציפי – אל תחפרו

זוכרים את סעיף 2? על כך שאתם צריכים להודות למראיין שמקדיש מזמנו כדי להשיב לכם? בדיוק בגלל זה אתם צריכים להימנע מחפירת יתר - מקדו את כל מה שאתם רוצים לדעת לשאלה אחת (גג שתיים), והשתדלו לא לכתוב מעבר לפסקה אחת.

למרות שהיינו מעדיפים שמשוב לאי קבלה יהיה חלק בלתי נפרד מהתהליך, בפועל המראיין לא חייב לכם כלום ואם הוא משיב לכם על השאלות - הוא עושה את זה כמחווה של רצון טוב. לכן השתדלו שלא להתיש ולא לסרבל את הניסוח, תוך שאתם מקפידים כמובן על גישה חיובית (ע"ע סעיף 3).

5. פתחו לכם אופציה להזדמנויות בעתיד

העובדה שנדחיתם בקבלה לתפקיד אחד, לא אומרת בהכרח שכל החברה כבר לא רלוונטית עבורכם.  ייתכן מאוד שהייתם מאוד קרובים לזכות בג'וב הנחשק, וברגע האחרון מישהו אחר חטף לכם את הבכורה. ייתכן גם שיש תפקידים אחרים להם אתם יכולים להתאים הרבה יותר ופשוט לא שמעתם עליהם. פעמים רבות מגייסים מתבייתים על המשרה הספציפית אותה הם נתבקשו ללהק, ושוכחים מהאפשרות להציע לכם להגיש מועמדות למשרות אחרות – ולכן פשוט כדאי להזכיר להם.

"תמיד הקפידו לסיים את המייל כאשר אתם משאירים את כל האופציות פתוחות", אומר בורגט, "ציינו שתשמחו לשמוע אם יחול שינוי בהחלטה או ספרו שהתרשמתם מאוד מהחברה ותשמחו להצטרף אליה בעתיד, ולכן תשמחו לשמוע אם יתפנה תפקיד אחר שתוכלו להגיש אליו מועמדות".

6. קחו בחשבון שייתכן מאוד שלא ישיבו לכם

בדיוק מאותה הסיבה שבחרו לא להסביר לכם מדוע לא התקבלתם במהלך התהליך, ייתכן שגם אחרי שתנסחו מייל מאוד מדויק וחביב יעדיפו להתעלם מכם. זה מעצבן, זה מקומם, אבל זה לגיטימי (וזה עוד יותר מעצבן).

אם לא משיבים לכם, אל תנג'סו ואל תרדפו אחרי מנהלי הגיוס. אם הם בחרו שלא להשיב זו זכותם והם אינם חייבים לכם כלום וכל שנותר לכם הוא פשוט להתאכזב (בלב) מחוסר שיתוף הפעולה ופשוט להרפות. אתם לא רוצים להצטייר כסטוקרים משוגעים שצמאים לתשובות, כי כמו שכבר אמרנו – ייתכן מאוד שהתפקיד הבא נמצא מעבר לפינה וממש חבל שתחבלו לעצמכם בהזדמנות.

זכרו גם שלעיתים מנהלים בכירים וגם מנהלי כוח אדם מחברות שונות מיודדים ומחליפים חוויות, ואתם לא רוצים להפוך לבדיחה בתעשייה כולה.