אנשים צעירים לרוב מרוויחים קרוב לשכר מינימום, אך הם מצפים שהמשכורת שלהם תגדל ככל שיתבגרו. בפועל, נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2011 מגלים שהשכר שלנו מתנהג יותר כמו קשת מאשר קו ישר: נשים מגיעות לשיא השכר שלהן בגילאי 35-44, ואז הן מרוויחות כ-7,861 שקל בממוצע. גברים מגיעים לשיא בין גילאי 55 ל-64, אז הם מרוויחים כ-12,308 שקל בממוצע.

>>מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ מקצועי חינם

למה המשכורת שלנו לא גדלה בקו ישר? או במילים אחרות: מדוע הניסיון התעסוקתי שצברנו לקראת סוף הקריירה שלנו לא מתבטא במשכורת שלנו? בגילאי ה-20 שלנו, כשאנחנו רק נכנסים לשוק העבודה, אין לנו ניסיון וסביר להניח שאנחנו עובדים בעבודות זמניות. זאת הסיבה שנשים מרוויחות כ-25 שקל לשעה בממוצע וגברים כ-27 שקל בגילאים אלו. עם זאת, במעבר לגילאי ה-30 המשכורת שלנו מזנקת משמעותית וגדלה ב-56 אחוזים לנשים, ו-58 אחוזים לגברים.

אלא שעבור נשים, הזינוקים פוסקים בסביבות גיל 39, אז הם מגיעים לשיא. משם השכר שלהן רק יורד, ופערי השכר בין המינים רק הולכים וגדלים בשיעורים גדולים ומדאיגים. כאשר גברים מגיעים לרמת השיא בשכר שלהם, נשים מרוויחות 40 אחוזים פחות.

אצל גברים, כאמור, המצב טוב יותר: השכר שלהם עולה בהתמדה והשיא שלהם מגיע בסביבות גיל 59. כמובן ששיא השכר תלוי בקריירה שאתם בוחרים. יש מקצועות בהם מרוויחים סכום מסוים מיד בתחילת הקריירה, ולאחר מכן ישנם שינויים קטנים במשכורת בהתאם לוותק. לרוב מדובר במקצועות טכניים, שדורשים הכשרה. כך לדוגמא, שרברב ירוויח לרוב סכומים זהים בגילאי 30 או 50, משום שיש תעריף מסוים לעבודתו, והתוספת שהוא יכול לדרוש על מומחיותו והניסיון שצבר היא קטנה. לעומת זאת, רופאים ועורכי דין מרוויחים מעט מאוד בתחילת הקריירה שלהם וככל שהם צוברים יותר ניסיון חיים ומומחיות, פוטנציאל ההשתכרות שלהם גדל.

המצב חשוב במיוחד לקראת גיל הפרישה, אז אנו צריכים להתחיל לחשוב כיצד לנהל את כספינו ולהבטיח הכנסה מספקת בפנסיה. אז אם אתם רוצים להבטיח משכורת גבוהה ויציבה לכל אורך הקריירה שלכם, ולא להגיע לשיא בגיל מסוים ואז לחוות ירידה תלולה בשכר, יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות, החל מגיל צעיר.

עובדים במוסך (אילוסטרציה: Peter M. Fisher, Thinkstock)
במקצועות שדורשים הכשרה, קשה להעלות את רמת השכר | אילוסטרציה: Peter M. Fisher, Thinkstock

גילאי ה-20

תכננו קדימה: לרוב אנחנו מזלזלים בעבודה הראשונה האמיתית שלנו. כשאנחנו מתחילים את הקריירה אנחנו מתחייבים לעבודה הראשונה שאנחנו מוצאים, ולא חושבים על המשך הדרך. אלא שהעבודה הראשונה שלנו היא קריטית, וביכולתה לנווט את כל מהלך החיים. לפני שאתם מתחילים בחיפושי עבודה, שבו ונסו לברר: מה אתם אוהבים לעשות, לאיזו רמת שכר אתם שואפים ואיפה אתם מתכננים להיות בגיל 40. עשו מחקר ונסו להבין מהם החברות המתאימות לכם ואיפה תוכלו למצות את יכולותיכם.

חשבו על סוג הקריירה שלכם: אחת הסיבות המשמעותיות להבדלים בשכר בין נשים וגברים הוא סוג המשרות בהן נשים עובדות: בתחומים כמו היי-טק, הנדסה ובתפקידי הנהלה בכירים גברים שולטים, וגם מקבלים שכר גבוה יותר לאורך זמן. מנגד, תחומים מכניסים פחות כגון הוראה או סיעוד נשלטים לרוב על ידי נשים ונחשבים למקצועות עם שכר נמוך במיוחד ושחיקת שכר גבוהה. לכן, כשאתם חושבים על קריירה נסו לברר לא רק את השכר הממוצע, אלא גם את נתיב השכר לאורך זמן. בנוסף, חשוב למצוא תחום שיעניין אתכם, ושיספק את הצרכים שלכם. אנשים שרק רוצים לצאת מהעבודה ולחזור הביתה לרוב לא מתקדמים, ולכן חשוב להרגיש סיפוק מסוים מעבודתכם כדי שתוכלו להגיע רחוק.

חסכו כסף: כשאתם צעירים ההוצאות שלכם לרוב קטנות: אין לכם ילדים, אתם גרים עם שותפים ולכן אין לכם משכנתא, ואין לכם כמעט הוצאות על בריאות. רוב האנשים מבזבזים וחיים את החיים הטובים בגיל הזה: אוכלים בחוץ, יוצאים הרבה, נוסעים לחו"ל ובעיקר לא חושבים על העתיד. אבל כדאי לעבוד על החסכונות שלכם כבר מגיל צעיר, כי שבגיל מאוחר יותר הוצאות גדולות ולא צפויות לא ירוששו אתכם. נסו לא לבזבז את כל המשכורת הקטנה שלכם, ולחסוך לפחות קצת מהכסף.

אישה צעירה עובדת בבית קפה. אילוסטרציה (אילוסטרציה: monkeybusinessimages, Thinkstock)
גם בשנות ה-20, חשוב לקחת בחשבון את ההשלכות של בחירה בעבודה מסויימת | אילוסטרציה: monkeybusinessimages, Thinkstock

גילאי ה-30

חפשו הזדמנויות וגלו יוזמה: כשאתם כבר מוצאים קריירה, אל תסתפקו בחברה שלכם. חפשו הזדמנויות חדשות בתוך החברה, דברו תדיר עם הבוס שלכם ונסו לקדם את עצמכם למשרות אחרות או בכירות יותר בחברה. בנוסף, אל תתעלמו מהעולם החיצון: בדקו מה קורה בלוחות הדרושים והטו אוזן האם מחפשים אנשים בחברות אחרות. יכול להיות שתמצאו הזדמנות למשרה טובה יותר בשכר גבוה יותר.

אל תהיו מחוץ למשחק: אחת הסיבות שנשים נתקעות בקריירה ומגיעות לשיא השכר בסביבות גיל 39 היא שאחרי שהן יולדות הן לוקחות הפסקות ארוכות מהעבודה. כשהן חוזרות, הן מגלות שהקריירה שלהן נתקעה וגברים אחרים קודמו על חשבונן. גם לגברים יכולה להיות הפסקת קריירה בתקופות ארוכות של אבטלה. אז מה עושים? כמובן שנשים לא צריכות לוותר על חופשת הלידה. אבל בתקופות בהן אתם לא נמצאים בעבודה, השתדלו להישאר בקשר כדי שלא ישכחו מי אתם, דברו עם חברים מהעבודה וקפצו מדי פעם לבקר.

אל תפחדו לבקש העלאה: אולי זה יפתיע אתכם, אבל הרבה אנשים נמנעים אפילו לבקש העלאה בשכר. החרדה והלחץ המתלווה לפגישת בקשת העלאה גורם לרובנו לדחות אותה, וכך לא לקבל את התוספת הנחוצה. קבעו פגישה עם המנהל ותרגלו את השיחה עם קרוב משפחה או חבר. נסו להעלות את כל הגורמים שבזכותם מגיעה לכם העלאה והגיעו מוכנים לפגישה עם מספר אליו אתם רוצים להגיע.

אישה מבוגרת ועובד במחסן סחורות. אילוסטרציה (אילוסטרציה: Wavebreakmedia, Thinkstock)
להתחיל לתכנן את הפריסה לפחות 20 שנה לפני הזמן | אילוסטרציה: Wavebreakmedia, Thinkstock

גילאי ה-40 וה-50

חשבו על הפנסיה: ככל שאנחנו מתבגרים והפרישה מתקרבת, כך יותר חשוב להתחיל לחשב את הוצאות המחיה שלנו ולהבין האם יש לנו מספיק בקרן הפנסיה כדי לכלכל אותנו באותה רמת החיים. באופן אידיאלי, אנחנו צריכים להפריש כ-15-25 אחוזים מהשכר שלנו לחסכונות, מקרי חירום ולפנסיה.

סיימו עם המשכנתא לפני הפנסיה: הדבר האחרון שאתם רוצים לדאוג לגביו הוא תשלומי המשכנתא אחרי הפרישה. עשו לעצמכם מטרה לסיים את התשלומים לפני שאתם פורשים. כך ההוצאה המשמעותית על דיור לא תכביד עליכם בזמן הפנסיה.