מכירים את האנשים האלו שתמיד מרגיש שיש להם יותר שעות ביממה מלכולנו? ובכן, התשובה הברורה מאליה היא שכמובן שאין להם. התשובה הארוכה היא שהם בוודאות יעילים יותר. ניסינו להבין איך הם עושים את זה, או נכון יותר: איך אנחנו יכולים לעשות את זה. מתברר שהפתרונות בידיים שלנו, אנחנו רק צריכים להכיר אותם.

"העבודה שלנו הפכה להיות מהות מרכזית ומשמעותית ויחד איתה צמחה גם הציפייה מהעובד לניצול מירבי של שעות העבודה שלו לטובת החברה בה הוא עובד", אומרת ד"ר (PHD) ענבל לוסטיג, עובדת סוציאלית, ומומחית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית. בניגוד למה שנהוג לחשוב: הפחתה בשעות העבודה דווקא מגבירה את היעילות שלנו, היא מסבירה. "לעבוד חכם זה לא אומר בהכרח לעבוד קשה או לאורך שעות רבות.

איך ניתן להבין את הפרדוקס הזה? יצירה של שעות פנאי, פיתוח תחביבים, כמו גם בילוי עם משפחה וחברים מעניקים לכל אחד מאיתנו את האפשרות למלא את המצברים, זמן זה מפחית אצלנו חרדה ומאפשר לנו לחשוב באופן יצירתי ופחות שבלוני אודות האתגרים איתם אנחנו מתמודדים בחיי היום יום שלנו.
הנה כמה טיפים ששווה לאמץ אם אתם רוצים גם לשים רגל על רגל בסוף היום.

  1. החליטו על יום/ימים שאתם יוצאים בזמן מהעבודה

    קל מאוד להישאב לשעות נוספות בעבודה, במיוחד כשאין ילדים שצריך לאסוף מהמסגרות. עם זאת, ד"ר לוסטיג ממליצה בחום לקבוע מראש על יום או יותר במהלך השבוע בהם אתם לא נשארים מעבר לשעות הנדרשות בעבודה.
    מה כן עושים בזמן הזה? "קחו את הילדים מוקדם ממסגרות, אפשרו לעצמכם זמן למנוחה. קבעו עם חברים, צאו לטבע בקרבת הבית, עשו ספורט – כל אחד ומה שמתאים ליכולות ולרצונות שלו".
  2. הקפידו על שינה טובה

    מחקרים מצאו שעייפות וחוסר שינה גורמים לירידה בפרודוקטיביות, במקביל הלתגברות תחושות שליליות ומצב רוח רע. בנוסף נמצא שחוסר בשינה מוביל לירידה ביכולות לחוש אמפתיה לסובבים, ירידה ביכולת לשלוט בדחפים לצד קושי בשימוש באינטליגנציה הרגשית של כל אחד ואחת מאיתנו.
    איך אפשר להבין זאת? "באופן טבעי במצב של עייפות מתמשכת היכולת שלנו להתמודד עם קשיים, כמו גם יכולת הריכוז שלנו, יורדת באופן דרסטי. במצב בו אנחנו מרגישים עייפות נתקשה ביחסים עם הסובבים אותנו והסיכוי לוויכוחים וחיכוכים מתגבר ועולה". אז תשנו טוב ואיכותי.
  3. למדו לומר לא

    בניגוד לתפיסה הרווחת לפיה עובד טוב הוא עובד שאומר "כן" לכל פנייה, משימה או בקשה ממנו, מחקרים מצביעים על כך שעובד ואדם שבוחרים את המשימות שהם מוכנים לקבל על עצמם תוך שהם גם מסרבים לאלו שאינם יכולים לבצע בפועל מצליחים יותר במשימות שלקחו על עצמם. "ריבוי של משימות עלול לייצר תחושה של עומס נפשי, כמו גם פגיעה בתחושת השליטה (עד כמה אני יכול לבחור את המשימות שעומדות בפני וכמה 'נכפה' עלי בניגוד לרצוני)", מסבירה ד"ר לוסטיג. "פעמים רבות הסיבה להסכמה קשורה לרגשות אשם או לתחושה שאין לנו זכות לסרב. ישנו קושי מובנה לומר לא פעמים רבות, אולם תירגול של היכולת לבחור משימות יוביל אותנו להתגברות של תחושת שליטה וביצוע טוב יותר של משימות נבחרות.

  4. למדו לעבוד ביחד/להאציל סמכויות

    תיעזרו עד כמה שניתן בקולגות שלכם. אם יש דברים שהשותפים שלכם לעבודה יודעים לעשות ואתם פחות מיומנים בהם - שתפו אותם במשימות, תתייעצו איתם, כמויות הידע הקיימות בעולם לא מאפשרות לאף אדם לדעת או להיות מיומן בכל התחומים הנוגעים לעבודתו. 
  5. הסכימו לחפש עזרה

    שלבים רבים בחיים של כולנו מלווים בהתלבטות, קושי וקונפליקטים ופעמים רבות נתקשה לראות ולבחור את הדבר הנכון. "התפיסה האנושית על שלל יכולותיה מתקשה פעמים רבות לראות את התמונה השלמה", אומרת ד"ר לוסטיג וממליצה לדעת גם לפנות לעזרה, ייעוץ של איש מקצוע מיומן ובעל ניסיון שיכול לקדם ולהקל עלכם בביצוע משימות כמו גם ברכישה של מיומנות נדרשת בביצוע משימות עתידיות.

*הכותבת היא עובדת סוציאלית, ומומחית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית, מטפלת במתבגרים צעירים עוסקת בהדרכות הורים וייעוץ ממוקד בענייני קריירה. חברה בקהילת המטפלים somebuddy.