אמרות כמו- "אני מרגיש שאני לא במקום שלי..." "אני מרגישה שאני לא מממשת את עצמי..." "אין לי חשק לקום בבוקר לעבודה..." "אני מחכה שיגיע כבר סוף השבוע..." "לא טוב לי במקום העבודה שלי. " נשמעות לכם מוכרות? כיום, יותר מתמיד, אנו חיים בעולם דינאמי של שינויים רבים ומהירים. חלקנו, מוצאים את עצמנו, גם לאחר שנים של קריירה מפוארת והישגית, מגיעים לתחושה של מיצוי או שחיקה או פשוט רצון לשינוי. ולפעמים, דווקא קיים קושי רב יותר לערוך שינוי משמעותי בקריירה – לאחר שעברנו כברת דרך בת שנים ארוכות של השקעה, צבירת ניסיון, הישגים, תנאים מעולים ומומחיות.

דווקא כשיש לנו הרבה על מה לוותר - תחושת התקיעות מתעצמת, וכשמתעוררת תחושה של דילמה פנימית; מצד אחד, קול פנימי שמאותת לנו שלא טוב לנו מספיק, שאנו יכולים יותר, ומצד שני, קול ששומר עלינו ועוצר בעדנו- שקורא לנו להישאר במקום המוגן, הבטוח והנוח לכאורה.

תחושת תקיעות, עלולה לגרום לתחושות של חוסר מימוש, תסכול, תשישות, עייפות, ייאוש, או חוסר שקט - שמאותת שאולי המחירים של אזור הנוחות מתחילים לעלות על הרווחים והרבה פעמים נלווה לכך בלבול רב. העניין הוא, שגם כשאנו מחליטים שאנו רוצים שינוי, הבלבול עלול להתעורר מכך שאנו לא יודעים מה אנו רוצים.

אז מה עושים כשמתעורר קול פנימי לשינוי בקריירה? עו"ד ומגשרת אדוה פרי אבישי מציעה 5 טיפים שיעזרו לכם לעשות את זה נכון

1. להתחבר לתשוקה ולהצית אותה – להבין מה אנחנו בכלל רוצים

להבין את הרצון שלנו זה תנאי בסיסי לשינוי, אך לעיתים אנחנו מרגישים שרוצים בשינוי ויודעים מה אנו לא רוצים - אך לא יודעים מה אנו כן רוצים.

התשוקה שלנו מבטאת רצונות פנימיים עזים - מה אנו אוהבים מאד לעשות, מה גורם לניצוץ בעיננו; אך לפעמים, בעיקר במצבי שחיקה, אנו חיים מתוך הרגלים שנוצרו מהסיפור הפנימי שסיפרנו לעצמנו, דרך משקפי המציאות הסובייקטיביים שלנו - ללא ביטוי לתשוקות הפנימיות העמוקות שלנו, שמצויות באזור הלא מודע במוח.

חשוב להבין שלכולנו יש תשוקות, אלא שלעתים קשה לנו לאתר או להיזכר בהן. ילדים צעירים למשל, יודעים היטב מה הם רוצים – האזור הרגשי במוח שלהם מפותח ונראה לנו שהם "יותר מחוברים לעצמם" לרצונות ולתשוקות שלהם. אצל מבוגרים לעומת זאת, נדמה שצריך "לקלף שכבות" של מחשבות מעכבות, פחדים והרגלי חשיבה שמאפילים על התשוקות שלנו. בתור התחלה - נסו לשאול את עצמכם, מה אתם מאד אוהבים לעשות גם ללא תמורה וללא שתשימו לב לתחושת הזמן החולף?

2. לזהות את הקוד האתי הפנימי ולהבין מהו מצפן הערכים שלנו

לא מספיק להבין מה אנו רוצים, אלא חשוב מאד להכיר גם את עולם הערכים הפנימי שלנו, שהינו כמעין מצפן מכוון בקבלת ההחלטות שלנו; מדובר במערך ערכים אישי וסובייקטיבי- אשר מניע אותנו גם באופן לא מודע בקבלת ההחלטות שלנו.

נסו לחשוב על דמות שאתם רוכשים לה כבוד רב ולאפיין מה הערכים המובילים שלה, נסו להיזכר באירוע שאתם גאים בעצמכם ולנסות להבין אלו ערכים נכחו שם ולהפך, אירוע שחשתם בושה ולהבין אלו ערכים נעדרו ממנו – כך תוכלו להסיק מה הערכים שחשובים לכם.

3. לזהות את סל הכישורים והחוזקות - להבין מה היכולות שלנו

מודעות לכישורים וליכולות שלנו מחזקת את תחושת המסוגלות והאמונה כי השינוי אפשרי ומעשי. פעמים רבות תחושת המסוגלות האישית ותחושת הביטחון העצמי מאד ירודות כשאנו נמצאים בתחושה של תקיעות ובלבול- בייחוד אם אנו רגילים להתמודד בכוחות עצמנו עם מצבים שונים- ולפתע חשים חוסר התקדמות ותקיעות אך לא יודעים מה לעשות. לכן, תהליך ההעצמה וחיבור מחדש לסל החוזקות והכישורים  חיוני.

 גם אם קיימת תחושת תסכול מתחום הקריירה הנוכחית – נסו לחשוב על תחום אחר בחייכם שבו אתם חווים הצלחה, זהו אלו כישורים ויכולות משמשים אתכם בו ותוכלו להבין כי כישורים אלו מצויים בארגז הכלים שלכם, ממנו תוכלו לשאול כישורים לתחום אחר; נסו להתבונן בהצלחות שלכם, באירועים בהם חשתם גאווה מיוחדת בעצמכם ונסו להבין מה גייסתם בעצמכם כדי להצליח.

4. לזהות את תחושת המשמעות – להבין היכן או במה חשוב לי לתרום ולהשפיע?

אז הבנו מה התשוקות שלנו, מה אנו רוצים, מהם הערכים והיכולות שלנו, עם זאת, כדי שנחוש מאושרים, יש רכיב חיוני נוסף- משמעות, תרומה והשפעה.

מחקרים רבים מעידים, כי תחושת האושר שלנו נובעת בעיקר מתחושת המשמעות שלנו במערכות יחסים, עד כמה אני מרגישה בעלת ערך, משפיעה, תורמת ומשמעותית עבור האחרים וכך גם מחקרים בתחום האושר במקומות עבודה - שנגזר בעיקר מתחושת המשמעות ביחסים וההכרה שאקבל ממנהליי. תחושת האושר שלנו נגזרת רבות מתחושת השייכות שלנו, המורכבת מתחושת משמעות, תחושת ערך ותחושה של תרומה ומועילות.  נסו להבין איזו השפעה חברתית חשוב לכם לייצר, מה יגרום לכם לתחושת ערך ומשמעות אישית? מה הדבר שתעשו ויגרום לכם להרגיש מועילים ותורמים?

אדוה פרי אבישי (צילום: עצמי, באדיבות המצולמת)
אדוה פרי אבישי | צילום: עצמי, באדיבות המצולמת

5. להעלות את האנרגיה – להבין מה מרוקן ומה מטעין אותי?

כל שינוי משמעותי בחיינו, דורש אנרגיה. המוח שלנו מטיבו שואף לחסוך באנרגיה ולפעול מתוך תבניות ודפוסים - הרגלים קיימים שיש להם ביטוי מדעי במוח עצמו; כל שינוי מחייב יצירת מסלול חדש במוח שדורש השקעת אנרגיה. מחקרים רבים מעידים כי אנשים נוטים לקבל החלטה פאסיבית בקלות רבה יותר מהחלטה אקטיבית לכן, יצירת שינוי אקטיבי, דורשת אנרגיה רבה, כמו זינוק בעלייה או המראה. לכן קשה לנו לצאת מאזור הנוחות ולייצר שינוי, אז מה עושים? חשוב מאד לפני כל שינוי- לדאוג להעלאת האנרגיה שלנו, למילוי המטענים והמצברים החיוביים בחיינו, לצבור הנאה ורוגע וכל מה שנותן לנו "דלק" לנוע ומעורר אותנו; כי כשאנו באנרגיה גבוהה- הכל נראה פשוט וקל יותר.

6. זיהוי משאבים וגורמים להיעזר בהם - מי או מה יכול לסייע לי?

החלטתם לצאת לתהליך של הגשמה ושינוי מקצועיים? נסו לזהות מי או מה יוכלו לסייע לכם בתהליך השינוי, חשבו מי אתם מכירים שיכול לעזור- חברים, בני משפחה או קולגות ואל תחששו גם להיעזר באנשי מקצוע. ייעוץ מקצועי או הכוונה תעסוקתית יכולים לתת לכם כיוון וכך גם אימון אישי. עם זאת חשובלברר מהי ההסמכה של איש המקצוע בו אתם נעזרים, האם הוכשר בבי״ס מוכר לאימון והאם מפוקח ע״י גוף מקצועי ניטראלי ומהו נסיונו המקצועי, וכמובן חשוב שתקשיבו גם לאינטואיציה שלכם ולתחושת החיבור והאמון האישי שלכם. 

הכותבת היא עו"ד ומגשרת אדוה פרי אבישי יו"ר לשכת המאמנים בישראל (ע"ר) מאמנת ליצירת שינוי והגשמה ומאמנת הורים מוסמכת