מצאתם את עצמכם שולחים עשרות קורות חיים ולא מקבלים תשובה? הגעתם לראיון עם ציפיות גבוהות והתאכזבתם מחוסר ההתאמה? קיבלתם "לא" כל כך הרבה פעמים שאתם מתחילים להתייאש ולאבד את הביטחון העצמי? אתם ממש לא לבד.

תהליך חיפוש עבודה יכול להיות ארוך ומייגע ולא מעט פעמים גם מתסכל. לפעמים זה פשוט מרגיש כאילו אתם עושים את הכול נכון, ובכל זאת לא מצליחים להתקדם ולמצוא את האתגר הבא שלכם. אל תתיאשו, הנה כמה טיפים שאספנו ממראיינות מנוסות, שיעזרו לכם לייעל את התהליך - וכן, גם לקצר אותו משמעותית.

1. אל תהיו מועמדים סדרתיים

לא מומלץ לשלוח קורות חיים למשרות שאתם לא עונים על דרישות החובה שלהן, בטח אם מדובר באותה חברה שאתם ממש רוצים לעבוד בה, אבל טרם מצאתם תפקיד שאתם מתאימים לו. כן, רכזי הגיוס רואים את קורות החיים שלך בכל עשר הפעמים הללו, וגם כשכבר תתאימו לתפקיד – סביר להניח שהם דפדפו אתכם מתוך הרגל.

קריירה של 100 שנות ניסיון: ככה יראו קורות החיים של (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
זאת לא הפעם הראשונה שהוא קורא את קורות החיים האלו | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

2. לא להיות אובססיביים

תהליכים לוקחים זמן, מותר להתקשר ולברר, אבל לא כדאי לבדוק בכל שעה עגולה מה הסטטוס של תהליך מסוים. ברגע שהמראיינת או המראיין ידעו משהו חדש שגם רלוונטי אליכם, הם ידאגו לעדכן אתכם. בינתיים, אתם סתם נמאסים עליה – ואם בעתיד גם תעבדו ביחד, אתם כבר מתחילים ברגל שמאל.

איך להתגבר על פרפקציוניזם בעבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
כן, עברו 10 דקות מאז הפעם הקודמת. זה לא אומר שאת צריכה להתקשר שוב | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

3. לא לזלזל בחשיבות הרושם הראשוני

כל הקלישאות של "אין שני לרושם ראשוני" נכונות. רושם ראשוני הוא חשוב, גם בלינקדאין כדאי לעדכן את הפרופיל מעת לעת ולשמור על ארשת רצינית מגייסים רציניים דואגים לבדוק כל פרט בקשר אליכם בתהליך הגיוס.

לינקדאין (אילוסטרציה: Shutterstock)
שמרו על פרופיל מעודכן | אילוסטרציה: Shutterstock

4. לא להתייחס לראיון טלפוני בקלות ראש

ראיונות טלפונים הינם החלק הראשוני של הגיוס שלכם, לכן יש לכבד את המראיינים, את השיחה (ובעיקר את עצמכם) ולהתייחס לחלק הזה במלוא הרצינות. אמנם זהו שלב ראשוני, אך הוא משמש כמסנן קריטי לתפקיד. לפעמים זה מה שיעשה את כל ההבדל בין אם תקבלו את התפקיד או לא.

גבר מדבר בטלפון (אילוסטרציה: Shutterstock)
ככה לא מתראיינים בטלפון | אילוסטרציה: Shutterstock

5. אל תבזבזו זמן ואנרגיה מיותרים על ראיונות לא רלוונטיים

כמו ששלב הראיון הטלפוני הוא קריטי כדי שהמגייס או המגייסת יכירו אתכם, זהו גם השלב שבו אתם יכולים להבין יותר את מהות התפקיד ולבדוק עד כמה הוא מתאים לכם או אתם אליו. זה הזמן לשאול שאלות שהן קריטיות עבורכם (כמובן דאגו למנן אותן ולא להפגיז סתם), כדי שלא תגלו שהמשרה בכלל לא רלוונטית רק אחרי שתגיעו לראיון במשרדים.

אישה מדברת בטלפון, שארטרסטוק (צילום: By Look Studio  shutterstock)
זה הזמן להבהיר את הפרטים לגבי המשרה | צילום: By Look Studio shutterstock

6. לא לערבב בין ידע תיאורטי לבין ניסיון מעשי

ידע וניסיון מעשי הינם שני דברים שונים, יש לציין בניסיון את מה שנעשה לגביו בפועל ולא רק לימודים תאורטיים. ואם אתם לא בטוחים מה ההבדל, זה רק מוכיח שכנראה שלא צברתם מספיק ניסיון מעשי עדיין.

איך לשרוד את השבוע הראשון בעבודה החדשה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
אז כמה ניסיון מעשי באמת יש לכם? | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

7. אל תרחיבו לגבי ניסיון לא רלוונטי

בקורות החיים שלכם, כל ניסיון שאינו רלוונטי לתחום ניתן לסכם בשורה קצרה בין השנים בו נעשה ובתחום בו נעשה. אותו עיקרון צריך להיות מיושם כאשר אתם נשאלים בקשר לניסיון לא רלוונטי בראיון עבודה - תארו בקצרה וחיזרו מהר להתמקד בניסיון שיותר רלוונטי לתפקיד המוצע. זכרו שראיון עבודה מוגבל בזמן ואתם צריכים לנצל את כולו כדי להשאיר את הרושם שאתם מתאימים לתפקיד, אל תבזבזו את הזמן היקר שניתן לכם כדי לדבר על דברים מיותרים.

איך עונים על שאלות מעצבנות בראיון עבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
אל תבזבזו את זמן הראיון על ניסיון שלא רלוונטי לתפקיד | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

8. אל תציינו תחביבים לא רלוונטיים

כשזה נוגע לתחביבים, מגייסים רבים מאמינים שכל המרבה הרי זה משובח: שפות, כישורים אישיים, תקציר פרופיל וכו'. אבל – ויש אבל -  ציינו תחביבים שקשורים לעבודה בצורה מסוימת, או לפחות מעידים על משהו באופי שלכם שחיוני לתפקיד. ניים דרופינג של תחביבים אזוטריים ברוב המקרים לא יוסיפו לכם נקודות.

שש דרכים לעבור שינוי באמצע החיים  (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
זה למשל תחביב שהוא לא בהכרח רלוונטי. אלא אם כן אתם רוצים להיות גרפיקאים נגיד... | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

9. אל תשכחו להכין מראש ממליצים טובים

בתהליך הגיוס כדאי להיות מצוידים בלפחות 2 ממליצים זמינים, שאתם בטוחים שיתנו עליכם המלצות טובות. אולי תופתעו לגלות, אבל גם בשלב זה מועמדים יכולים ליפול – כי אם אין מי שימליץ עליך, כנראה שאתה לא אדם שראוי לתפקיד.

אם אתם בוגרים טריים שאין להם ממליצים ממקום עבודה קודם בתחום, אתם יכולים למסור ממליצים של מקומות עבודה אחרים או אפילו מרצים.

קולגות עוזרים זה לזה (אילוסטרציה: Shutterstock)
הממליצים שלכם חשובים לא פחות מכם | אילוסטרציה: Shutterstock

10. אל תציינו כישורים שאינכם שולטים בהם

בהרבה משרות תתבקשו לבצע מטלה מקצועית, וגם בראיון הפרונטלי יתכן ותישאלו על כך. אם לא תגלו ידע ובקיאות כפי שציינתם בקו"ח, זה עלול לפגוע באמינותכם ולפסול אתכם למשרות נוספות.

קורות חיים (אילוסטרציה: GaudiLab, Shutterstock)
אם ציינתם שבעברכם ניהלתם את גוגל, כנראה שלא יאמינו לכם. | אילוסטרציה: GaudiLab, Shutterstock

הכותבת היא מנהלת משאבי אנוש בחברת קונסיסט