"מה נותן לנו מוטיווציה? אנשים חושבים שמהות החיים היא להפסיק לעבוד, לשבת על חוף הים ולשתות בירה, אבל זה מתאר פחות טוב את העולם המודרני, שבו אנשים רבים נהנים בעבודה", כך אמר היום פרופ' דן אריאלי, מומחה לכלכלה התנהגותית, באירוע "המוסדיים" של TheMarker וקסם קרנות ETF מבית אקסלנס. אריאלי התייחס בדבריו לחשיבות של ההון האנושי בחברות, וממליץ למוסדיים להשקיע דווקא בחברות שמשקיעות בהון האנושי שלהן.

אריאלי סבור כי העולם המודרני דומה למרתון. "אנשים שרצים מרתון לא נראים שמחים, אם הייתם מגיעים מהעולם החיצון ומסתכלים עליהם רצים — הייתם חושבים שהם בעונש. כל שנייה בריצת מרתון היא סבל צרוף ובכל זאת אנשים עושים את זה". ההסבר שלו לכך הוא שהמוטיווציה האנושית אינה מונעת משמחה רגעית אלא דווקא מדברים אחרים.

"לשבת כל היום על חוף הים ולשתות בירה — אלה לא חיים. לא הייתם רוצים שכל החיים שלכם יהיו מורכבים מרגע נעים ואחריו עוד רגע נעים ואחריו עוד אחד, אנחנו מחפשים דברים אחרים שקשורים להישגיות, והעבודה עצמה נותנת לנו משמעות".

אריאלי התייחס לטווח של Good will, שאותו הגדיר כפער בין המינימום למקסימום שעובד יכול לעשות בעבודה. הוא הסביר כי בעולם המודרני אנחנו לא יודעים לעקוב אחרי הפרודוקטיביות של העובדים. מצד אחד, אנשים יכולים לשלם חשבונות ולהיות בפייסבוק בזמן העבודה, אבל מצד שני, הם לוקחים עמם את העבודה הביתה. "כל מנכ"ל אומר שאיכות העובדים שלו היא הדבר החשוב ביותר, אבל לא כל מנכ"ל מתנהג בהתאם" אמר.

אריאלי סיפר על ניסוי שנועד לבדוק תמרוץ של עובדים באמצעות בונוסים. הניסוי נערך באחד מהמפעלים של אינטל המייצר שבבים, שבו קל מאוד למדוד מה העובדים עשו בכל יום, וכפועל יוצא מכך את הפרודוקטיביות שלהם. במפעל הספציפי שבו נערך הניסוי, העובדים עובדים במשך ארבעה ימים במשך 12 שעות ביום, ובמשך ארבעה ימים הם בחופש ובכל זאת, בכל פעם שהעובדים חזרו מארבעת ימי החופש שלהם הם לא חזרו בשמחה.

הניסוי בחן תמריצים שונים שניתנו לעובדים ביום הראשון לעבודה. העובדים חולקו לארבע קבוצות. רבע מהם קיבלו בונוס כספי, רבע מהם קיבלו פיצה, רבע קיבלו מחמאה מהמעסיקים, ורבע לא קיבלו כלום.

והתוצאות? ביום הראשון של העבודה הביצועים של כל העובדים היו יחסית זהים, אבל בהמשך, בימים שבהם לא ניתן בונוס על ביצועים, המוטיווציה של העובדים שקיבלו את הבונוס הכספי ירדה משמעותית. "עם התוצאות האלה הלכנו לאינטל ואמרנו להם שהם נתנו בונוסים שהורידו את המוטיווציה של העובדים".

כתבה זו פורסמה במקור ב-TheMarker

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך:

אריאלי סיפר על האופן שבו הקרן שהקים מבצעת השקעות. הקרן שלו בוחנת לדבריו מרכיב אחד מרכזי והוא ההון האנושי של העובדים: "לפני כמה שנים התחלתי להסתכל על השוק ואספתי נתונים לגבי כל מיני חברות, ובעיקר איך הן מתייחסות לעובדים שלהם? בדקתי 80 מדדים שונים ובין היתר את איכות הקפה, כמה משמעות העובדים מרגישים בעבודה, לא בחנתי נתונים כלכליים, אלא רק את ההון האנושי.

"חשוב להבין שמוטיווציה אנושית היא חשובה", אמר אריאלי. אחת הדרכים לשפר את השוק היא לשפר את ההון האנושי, ולצערנו, חברות לא עושות את זה".