החדשנות הטכנולוגית משפיעה בכל תחומי חיינו, ובין היתר מייצרת עבורנו הזדמנויות לשנות את סביבת העבודה שלנו מקצה לקצה. לאחרונה, קבוצת מומחים מתחומי הטכנולוגיה, התעשייה והמדיה, בחנה אילו מגמות יעצבו את עולם העבודה בשנים הקרובות. את הממצאים המרתקים שלהם ניתן לחלק לטווח של שנה, חמש שנים, ועשר שנים מהיום.

בעוד שפתרונות מבוססי-ענן וטכנולוגיות ניידוּת מאפשרות לאנשים רבים "לעבוד מכל מקום, בכל זמן", וראינו זאת היטב בחודשים האחרונים, הרי שהשילוב הבין דורי (דור ה"בייבי בום", דור ה-X, דור ה-Y וכעת גם דור ה-Z) יוצר לעתים רבות דינמיקה מורכבת בתרבות העבודה ובתפוקה, שקשה להתעלם ממנה.

ככל שיש פחות דגש על מאיפה אנחנו עובדים ויותר דגש על התפוקה שלנו לעסק, כך מעסיקים מצפים מעובדיהם להיות מוכנים יותר לעבוד בכל עת ובכל מקום. אבל נשאלת השאלה, האם גם המעסיקים מוכנים להתקדם ולהתאים עצמם לצרכים ולציפיות של העובדים?

עובדים שנולדו לתוך הטכנולוגיה

בשנה הקרובה, במיוחד לאור התנודות שהביאה עמה הקורונה, עסקים יצטרכו למצוא את האיזון הנכון להם ולעובדיהם. הדיון יהיה בין לעודד שימוש בפתרונות טכנולוגיים לעבודה מרחוק, לבין הקמת סביבת עבודה מודרנית שתאפשר לעובדים להיות יעילים גם במשרד עצמו וכך להשיג תפוקה מרבית תוך שימור התרבות הארגונית.

הגל הראשון של דור ה-Z כבר חדר לעולם התעסוקה במהלך 2019, והוא שונה משמעותית מהדור הקודם לו, קל וחומר מדורות ותיקים יותר. דור ה-Z נולד לתוך טכנולוגיות מתקדמות והוא מהווה קבוצה מחוברת ושיתופית המורגלת ללמוד ולעבוד בקבוצות.

עבודה עם רובוטים (צילום: HBRH, shutterstock)
רובוטים ומכונות לא יחליפו את בני האדם באופן מלא, בטח לא בקרוב | צילום: HBRH, shutterstock

האם ארגונים מוכנים לענות על הצרכים של אלה ש"נשמו טכנולוגיה" מיומם הראשון? התשובה היא שכדאי להם. מחקרים מראים כי עובדי דור ה-Z שואפים להציג את יכולותיהם וכישרונותיהם בחברות שיספקו להם גמישות וחופש, באמצעות תפקידים מותאמים אישית. זהו דור ששואף לעבוד בתעשיית הטכנולוגיה, שהפכה ליעד המרכזי בפיתוח הקריירה שלהם.

בחמש השנים הבאות, ארגונים יצטרכו לאתגר את הדינמיקה המסורתית וההיררכית בקרבם וכן את יחסי העובד-מעביד, כדי לספק לדור ה-Z מסלולי קריירה שיהלמו את כישוריהם וציפיותיהם.

אדם לצד מכונה

עשר שנים הן זמן ארוך מאוד בתעשיית הטכנולוגיה, והרבה יכול להשתנות בזמן קצר, אולם המומחים מעריכים כי בעוד עשור מקום העבודה יוגדר מחדש לחלוטין - בעיקר על בסיס המהפכה התעשייתית הרביעית שכנראה תושלם עד אז. פתרונות טכנולוגיים, לרבות תשתיות מחשוב, יתמכו בצורה חלקה יותר בעומסי העבודה ובמשימות שונות במקום העבודה, והדבר יתרום לעיצוב מחדש של חלוקת האחריות והתפקידים של המעסיקים והעובדים. מחקר שנערך לאחרונה על ידי חברת מקינזי מצא כי 60% מהמשרות הקיימות כיום, יעברו "שיבוש" עד שנת 2030 בעקבות האוטומציה שתוטמע במשימות מרכזיות בתוך הארגונים.

זה עשוי להישמע כמו תרחיש אימים לחלק מאיתנו, אך אפשר להירגע כי המומחים סבורים שרובוטים ומכונות לא יחליפו את בני האדם באופן מלא, בטח לא בקרוב. בעשור שלפנינו, ארגונים ועובדים יסתגלו תוך כדי תנועה למצב שבו המכונות משתלטות על המשימות היומיות, וכתוצאה מכך יצוצו הזדמנויות תעסוקה חדשות, כאלה המערבות יכולות וכישורים אנושיים.

מעסיקים יכולים לצפות כי המחשוב הארגוני ימלא תפקיד אינטגרלי בארגון, כך שמידע וטכנולוגיה יהיו, עוד יותר מהיום, החוטים המקשרים שמניעים ומחברים הכול.

מורין מוזס (צילום: ורד סיסם שחר)
מורין מוזס | צילום: ורד סיסם שחר

בעוד עשר שנים, ארגונים שביצעו בהצלחה טרנספורמציה דיגיטלית בסביבת העבודה ייהנו מיתרון על פני ארגונים שעדיין נאבקים עם מערכות מדורות קודמים, ועם כמויות אדירות של נתונים אשר כידוע רק הולכות ותופחות, לצד כוח עבודה שלא היה מוכן לשינוי. חברות מסוימות ינהלו את המרוץ הזה באחריות רבה, וחלק לא, מה שעלול להרחיב עוד יותר את הפער בין עסקים הנהנים מטכנולוגיות חדישות ובעצם מוכנים לעתיד, לבין אלה שלא.

דבר אחד בטוח, והוא שהצעדים שארגונים נוקטים היום, לרבות מודרניזציה של תשתיות, העצמת עובדים ופריסת טכנולוגיות הדור הבא, יניחו את היסודות לעתידם הדיגיטלי ויעזרו להוציא לפועל את הגל הבא של הקידמה והטכנולוגיה האנושית, כולל השילוב בין האדם והמכונה.

הכותבת היא מורין מוזס, מנהלת הגיוס במרכז הפיתוח של Dell Technologies ישראל