השעה 19:47 ואתם עדיין תקועים במשרד, או מתמודדים מול לקוח מעצבן, או שיש לכם המון סחורה חדשה לסדר על המדף, או שיעדי המכירות להיום רחוקים מלהסתיים. זה בדרך כלל הזמן שבו רמות התסכול של כל עובד ממוצע עולות והוא מתחיל להרגיש שהוא עובד קשה מדי, לא מתוגמל כראוי ומתמודד עם בוס קשוח שלא מעריך אותו. סביר גם להניח שאתם עובדים בחברה הזו כבר המון זמן וכבר מרגישים שחוקים, משועממים ולא מעוניינים בתפקיד הזה בכלל. לא פלא שהדבר שהכי מדגדג לעשות הוא לצעוק: "נמאס לי, אני מתפטר!" (או בחוגים יותר מקובלים, להיכנס למשרד של הבוס ולתת שבועיים עד חודש התראה מראש), תוך שאתם מפנטזים על האפקט הדרמטי, על המבט המופתע שלו ועל ההערכה של כל שאר העובדים. שזה כמובן אחלה פתרון מספק כי החיים קצרים וחבל לסבול סתם, אבל רגע לפני שאתם קמים מהמקום ומתחילים לצעוד, מומחי קריירה מציעים את הגרסה שלהם של "לספור עד עשר בלב", ומנסחים 7 שאלות שכדאי להרהר בהן.

האם עשיתם כל מה שאתם יכולים כדי לגרום לזה לעבוד?

בהתחשב בעובדה שרובנו מבלים יותר שעות במשרד מול המחשב (או בכל עבודה מקבילה), יותר מאשר שעות בבית עם בני הזוג והילדים, אפשר לחשוב על התפטרות כסוג של פרידה במערכת יחסים, וליישם את קבלת ההחלטות בהתאם. כך למשל, הצעד הראשון הוא לקחת את המאהב/בוס לשיחה ברורה וכנה, לומר בדיוק איך אתם מרגישים ולנסות להעלות פתרונות כדי לשפר את התחושות שלכם. נטילת יוזמה חיובית רק תוכיח עד כמה אתם מחויבים לפתרון המצב, ולאחר מכן שווה לחכות כמה חודשים ולתת לדברים לשקוע לפני שפונים לכיוון הדלת.

האם מחכה לכם משהו טוב יותר בחוץ?

אפשר לקחת את השאלה הזו לשני כיוונים: פרקטית ונפשית. קודם כל, חשוב מאוד להעריך את המצב הנפשי שלכם ולנסות לערוך רשימה של יתרונות וחסרונות בנוגע לאיך החיים שלכם יראו בלי העבודה הזו – האם באמת תהיו מאושרים יותר? אם אתם מגיעים למסקנה שהעבודה הנוכחית פוגעת בבריאותכם הנפשית (או הפיזית, כמובן), אז אין פה באמת שאלה וקדימה למשרד של הבוס. אבל אם זה לא המצב, כדאי להסתכל על גורמים אחרים שיכולים להשפיע על ההחלטה שלכם, כמו למשל האם הכישורים שלכם מספיקים כדי להתקבל למשרה דומה במקום אחר בטווח יחסית קצר? האם שוק העבודה נמצא במצב שבו תוכלו למצוא עבודה אחרת בקלות? אם לא, לפעמים עדיף להישאר במקום למשך תקופה מסוימת, ולהגדיל על הדרך את שווי השוק שלכם.

גבר דופק את הראש במקלדת (צילום: ShutterStock)
מי בכלל אשם במצב? | צילום: ShutterStock

מי בעצם אשם במצב?

הנה עוד הקבלה בין הקריירה שלכם לבין מערכת היחסים: האם אתם לא מרוצים בעבודה בגלל שהמעסיק או החברה שלכם לא מתייחסים אליכם יפה, או שאולי בעצם אתם האשמים? ביקורת עצמית הוא תהליך שקשה לכל אחד ואחד, אבל הוא הכרחי לפני שאתם מחליטים על צעדים קריטיים. נסו לחשוב טוב ולהיות כנים עם עצמכם לגבי מה שבאמת קורה במהלך שעות העבודה - הרבה אנשים לא באמת משקיעים כפי שהם חושבים שהם משקיעים, או שאין להם את המשאבים, הקשרים והמשאבים הנכונים בשביל להתקדם הלאה. לכן שווה לשאול את עצמכם מה בעצם קרה ששכנע אתכם שהעבודה לא מתאימה לכם: אם התשובה קשורה אליכם ולפעולות שלכם, ייתכן ומקום עבודה חדש הוא לא הפתרון כי תגיעו בסופו של דבר לאותו המצב. אם התשובה קשורה לגורם אחר כמו הבוס או החברה, ייתכן שהגיע הזמן לעזוב.

מה מפתה בעבודה החדשה שמוצעת לכם?

השאלה הבאה נועדה לעובדים שיש באמתחתם הצעה קונקרטית לעבור למקום עבודה אחר, בין אם הם חיפשו אותה או שהיא מצאה אותם. גם להם כדאי לעשות חשבון נפש רציני לפני שהם עוזבים, משום שככל שאנחנו מתקדמים בקריירה המקצועית שלנו, חשוב מאוד לזהות בדיוק מה באמת משנה לנו במקום עבודה. האם זה הטייטל? המשכורת? ההזדמנויות המקצועיות? שעות העבודה הנוחות? כדאי להיות מאוד ברורים עם עצמנו בכל הנוגע למה שאנחנו באמת רוצים, כי אנשים נוטים להתפתות על ידי תנאים נוחים במקום להתמקד במה שבאמת חשוב להם. ובכל מקרה, יותר כסף הוא בפירוש לא סיבה אוטומטית להיענות להצעת עבודה, כי זה לא בהכרח אומר שתהיו מאושרים יותר. השיקול היחיד שצריך לשחק תפקיד מהבחינה הזו היא האם תוכלו להמשיך לתמוך בסגנון החיים הקיים שלכם.

האם אתם יכולים להרשות את זה לעצמכם?

נניח שאתם מפנטזים על להפוך לפרילאנסרים או לפתוח עסק משלכם או לקחת פסק זמן ולטייל בעולם, ואפילו לשבת בבית תקופה ולחיות מדמי אבטלה בזמן שאתם מחפשים משהו אחר – כדאי מאוד לעשות את כל החשבונות מראש לפני שאתם יוצאים לדרך חדשה. מעבר להוצאות החודשיות כמו שכר דירה, ארנונה, ביטוח לרכב או מה שזה לא יהיה, אתם צריכים לקחת בחשבון שיש לכם קצת "חסכונות לשעת חירום" שיכולים לכסות דברים לא צפויים מפנצ'ר ועד הוצאות רפואיות. ההמלצה המקובלת היא שיהיה לכם בצד סכום שמסוגל לכסות לפחות חצי שנה של הוצאות שוטפות לפני שאתם זורקים את המשכורת הקבועה לפח.

למה אתם מתפטרים?

מעבר לכל העצות הפרקטיות והמחשבות על העתיד, כדאי גם להקדיש מחשבה לשאלה אחת שנראית כביכול פשוטה אבל היא לא: מה היא הסיבה העיקרית לכך שבא לכם להתפטר? רשימה ארוכה של סיבות היא חשובה, אבל כדאי גם לדעת לתמצת אותה למשפט אחד, כמו למשל "סדר העדיפויות שלי השתנה" או "אני לא ממצה את הפוטנציאל שלי". רצוי למצוא את הסיבה הכי עיקרית, כדי שתדעו איך לבחור מקום עבודה חדש שיטפל בה.

אם אתם מתפטרים, האם הבעיה שלכם נפתרה?

בהמשך לשאלה הקודמת, ברגע שזיהיתם מה הבעיה העיקרית שלכם, נסו לדמיין את הרגע שאחרי ההתפטרות: האם בוודאות ובלי שום ספק תרגישו טוב יותר, או שאולי בעצם רע יותר? האם יש סיכוי סביר שתתחרטו? האם יש סיכוי שהמצב בעצם יכול להשתפר? אם אתם לא בטוחים, בהחלט כדאי להמתין קצת.

מה בעצמכם מונע מכם להתקבל לעבודה? (צילום: puhhha, shutterstock)
האם אתם יכולים להרשות לעצמכם להתפטר? | צילום: puhhha, shutterstock

ובהנחה שהחלטתם להתפטר -

עשו לעצמכם טובה וותרו על הדרמה של להתפרץ לבוס של המשרד בצעקות ובנפנופי ידיים – זה לא מועיל לאף אחד. כדאי מאוד, בעיקר בשביל העתיד שלכם, להתפטר בצורה אלגנטית ושקולה, ולבחור את העיתוי המתאים והנכון ביותר. אם המשרד כולו באמצע תקופה עמוסה או בעיצומו של פרויקט חשוב, כדאי מאוד להמתין קצת ולכבד את המחויבות שלקחתם על עצמכם כדי לא לדפוק אחרים, ועל מנת שתוכלו לעזוב בתנאים טובים. כמו כן, מי יודע אם תזדקקו בעתיד להמלצות כאלו ואחרות, אז חבל לשרוף את הגשרים האלה.