שנת 2018 תגיע מחר (ב') בחצות לסיומה, ורובכם וודאי כבר יודעים איפה תחגגו את ערב השנה החדשה, אך מה אתם מתכננים ליום שלמחרת? מכיוון שערב השנה החדשה יוצא השנה באמצע השבוע, עו"ד שרון הורנשטיין, העורך הראשי של אתר כל זכות, ריכז עבורכם את כל המידע על הזכויות שמגיעות לכם.

ראשית, חשוב להבהיר כי מכיוון שהסילבסטר הוא חג נוצרי, כל מי שמשתייך לדת הנוצרית מקבל את עיקר ההטבות. זאת לעומת מי שחוגג את הנובי גוד או את תחילת השנה האזרחית החדשה, אשר זכאים לבקש יום חופש באותו יום (1 בינואר) על חשבון ימי מכסת החופשה השנתית.

האם מגיע לנו יום עבודה קצר בערב הסילבסטר?

עובדים נוצרים, אשר בחרו את החגים הנוצריים כימי החג שלהם, זכאים ליום עבודה מקוצר בערב החג (31 בדצמבר). יום העבודה המקוצר נע בין 5 ל-7 שעות עבודה, בהתאם להסכמים הקיבוציים, להסכמים עם העובדים, או בהתאם לנוהג המקובל במקום העבודה. חשוב שתדעו כי מקובל שיום העבודה בערב החג יסתיים לפחות 3 שעות לפני כניסת החג.

ומי שרוצה לקחת חופש בערב ראש השנה האזרחית?

עובדים בני כל הדתות רשאים לקחת יום חופש בערב ראש השנה האזרחית, אם הודיעו על כך למעסיק 30 יום מראש. זאת משום שיום זה נחשב כאחד משני ימי הבחירה המגיעים לעובד בשנה, בהם הוא רשאי לבחור ביום זה כיום חופשה על חשבון ימי החופשה השנתית. במידה והעובד ניצל את ימי הבחירה שלו בשנה זו, הוא עדיין רשאי לבקש מהמעסיק לצאת לחופשה ביום זה, כאשר האישור נתון לשיקול דעתו של המעסיק.

יש לשים לב כי עובד היוצא לחופשה בערב החג זכאי לשכר יום עבודה מלא עבור אותו יום, וכי ינוכה ממכסת ימי החופשה שלו יום חופש מלא. אגב, בחלק ממקומות העבודה הסגורים בערבי חג, מקובל לנכות רק חצי יום ממכסת ימי החופשה השנתית של העובדים בגין חופשתם בערב החג, אך לשלם להם שכר מלא עבור אותו יום.

למי מגיע יום חופש בחג עצמו?

עובדים נוצרים, אשר בחרו את החגים הנוצריים כימי החג שלהם, רשאים להיעדר מעבודתם בחג עצמו (1 בינואר), גם אם במקום עבודתם נהוג לעבוד בחגים שאינם חגים יהודיים. זכאותם של עובדים אלה להיעדר בימי החגים הנוצריים מהעבודה תקפה, גם אם נעדרו מעבודה במהלך חגים יהודיים, שבהם מקום העבודה היה סגור, אולם הם לא יהיו זכאים לכפל תשלום של שכר או דמי חגים (עבור החגים הנוצריים ועבור החגים היהודיים). עבור העובדים בני שאר הדתות יום זה נחשב כיום בחירה, בדומה לערב החג.

מותר להוציא את העובדים לחופשה כפויה בימים שלפני או אחרי החג?

מעסיק רשאי לקבוע כי במהלך ערב החג ייסגר מקום העבודה והעובדים ישהו בחופשה שנתית, ואף להחליט על חופשה מרוכזת לתקופה של מספר ימים, שביניהם גם ערב החג; וזאת, בכפוף להודעה מבעוד מועד, כאשר אם מספר ימי החופשה עולה על 7 ימים יש להודיע לעובדים לפחות שבועיים מראש, ובכפוף לכך שלעובד יש מספיק ימי חופשה לניצול.

במידה ואין לעובד מספיק ימים לניצול, המעסיק יכול לבחור בין 3 אפשרויות:
1. לא להוציא את העובד לחופשה.
2. להוציאו לחופשה בתשלום מבלי לנכות ימים אלה מימי החופשה שיצבור בעתיד.

3. להוציא את העובד לחופשה ללא תשלום, בתנאי שהעובד מעוניין לצאת לחופשה באותו מועד והוא נתן לכך את הסכמתו.

חשוב לשים לב, כי אם ימי החג חלים במהלך החופשה, הם לא ינוכו ממכסת ימי החופשה השנתית של העובד.

כל הזוכיות שמגיעות לעובדים בסילבסטר (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
האם מגיע לנו יום עבודה קצר בערב הסילבסטר? | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

ומה לגבי תשלום השכר עבור ימי ההיעדרות מהעבודה בחג?

עובד נוצרי המוגדר כעובד חודשי, ואשר בחר את החגים הנוצריים כחגי דתו, זכאי לתשלום משכורתו החודשית המלאה, גם אם נעדר מהעבודה במהלך החג. עובד שעתי/יומי זכאי לתשלום שכר רגיל (דמי חגים), בגין ימים שבהם היה בחופשת חג וזאת לאחר 3 חודשי עבודה במקום העבודה, ובתנאי שלא נעדר מהעבודה בערב החג וביום שלאחר החג שלא בהסכמת המעסיק. באשר לעובדים שאינם נוצרים ויצאו לחופשה במהלך החג, הם יקבלו דמי חופשה בגובה השכר הרגיל (ללא הוצאות נסיעה), וימי החופשה ינוכו ממכסת ימי החופשה השנתית שצברו.

האם עובדים נוצרים זכאים לתוספת שכר עבור עבודה במהלך החג?

עובדים נוצרים שעבדו במהלך החג (ב-1 בינואר), זכאים לקבל עבור עבודתם בחג לפחות 150% משכרם (תוספת של 50% לשכרם הרגיל עבור אותו יום). בנוסף הם זכאים ליום מנוחה חלופי או שעות מנוחה חלופיות ביום אחר ("מנוחת פיצוי"). על פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, אם העובד הועסק ביום החג שלא מתוך בחירתו אלא מתוך כורח, הוא עשוי להיות זכאי לתשלום של 250% משכרו. כמו כן, אם חל על העובד ועל המעסיק הסכם קיבוצי, צו הרחבה או חוזה אישי המעניק גמול שונה מהגמול המחויב על פי חוק, יחויב המעסיק בשיעור הגמול הגבוה מבניהם. זאת לעומת עובדים שאינם נוצרים, אשר יקבלו שכר רגיל ללא כל תוספת עבור עבודתם במהלך החג.

רוצים לדעת עוד? מידע מורחב על הזכויות המגיעות לכם בראש השנה האזרחית, תוכלו למצוא באתר 'כל זכות'.