המגפה העולמית שפקדה אותנו, גרמה לשוק העבודה לעבור שינויים ולעמוד בפני אתגרים מסוגים חדשים. מעסיקים רבים מנסים לפצח את הדרך לשמר את התרבות הארגונית ואת חיבורם של העובדים לחברה ולצוות מרחוק ולהגיע אל ליבם של עובדים.

בימים אלו, כאשר חברות רבות במשק עדיין לא החזירו את העובדים לעבודה במשרדים, היציאה לפעילות התנדבותית משותפת עם שאר עובדי החברה מהווה כלי מוצלח במיוחד להרמת מורל העובדים ולחיזוק הארגון באמצעות פעילות מרעננת שעושה גם טוב לקהילה.

"חברות רבות מבינות את חשיבותם של ימי גיבוש לעובדים שלהן והיתרונות שהם מביאים לחברה עצמה" אומר אלעד בלומנטל, מנכ"ל OneDay Social Volunteering אשר מארגנים ימי התנדבות לחברות ועסקים. "המצב הנוכחי בו אנחנו נתונים להנחיות שונות של משרד הבריאות אשר מגבילות מאוד את החברות, מעמיד אותן בפני אתגרים שלא התמודדו איתם בעבר בניסיון למצוא פתרונות מתאימים לעובדיהן. אנחנו מציעים פעילות חוויתית, מגבשת ומשמעותית, שנותנת ערך מוסף לעובדים בארגון וגם תורמת בצורה אמיתית לקהילה. כל זאת תוך שמירה על ריחוק חברתי ושאר הנחיות משרד הבריאות. עובדים שלא התראו במשך שבועות רבים עם הצוותים שלהם עקב מגבלות משרד הבריאות – מקבלים את ההזדמנות להתחבר שוב לצוותים שלהם, לעבוד יחד ואף לסייע בנושאים הקרובים לליבם".

מתנדבים בעבודה (צילום: OneDay Social Volunteering  )
צילום: OneDay Social Volunteering

מתנדבים מרוצים יותר

לאחרונה נערכו מספר מחקרים שבחנו את ההשפעה של ההתנדבות על עובדים אשר הציגו קשרים מעניינים מאוד בין התנדבות ועזרה לקהילה ובין שביעות הרצון של העובד מהארגון בו הוא עובד וגאוות היחידה שהוא חש כלפיו. 

במחקר שנערך נמצא כי 75 אחוז מהעובדים מצפים מהמעסיקים שלהם לפעול למען הקהילה על ידי תרומות או על ידי התנדבות. חברות רבות מתחילות להעריך מחדש את המדיניות שלהן בנושאים הללו כדי למשוך ולשמר את העובדים הללו, מדור המילניאלס, המהווים את רוב כח העבודה בעולם היום. באותם המחקרים נמצא שהדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא על ידי הקצאת זמן להתנדב במהלך שעות העבודה. חברות שמאפשרות לעובדים שלהן להתנדב על חשבון שעות העבודה מפחיתות באופן משמעותי את מעבר העובדים מהן החוצה ומנגד – זוכות לעליה משמעותית בפרודוקטיביות של העובדים ובחיבור שלהם לחברה.

ממצאים של מחקרים אחרים מוכיחים שהשקעה בקהילה מצד חברות מביאה ליתרונות עסקיים כלכליים עבור החברה. כך לדוגמה, נטען כי התנדבות בקהילה גורמת ל-45 אחוז מהעובדים להפוך להיות שגרירי-מותג של החברה בה הם עובדים, זאת כתוצאה מהגאווה שהם חשים במקום העבודה שלהם בעקבות ההתנדבות. עוד נמצא כי, 83 אחוז מבין העובדים שלוקחים חלק בפעילויות התנדבות מטעם מקום העבודה מוכנים להשקיע מאמץ רב יותר כדי לבצע את עבודתם בצורה הטובה ביותר. ו-57 אחוז מהם העידו שהם מרגישים יותר מוערכים וכי הם עושים שינוי אמיתי.

שיפור בעבודת הצוות ושיתוף הפעולה

כמו כן, נמצא שבחברות אשר מאפשרות לעובדים שלהן להתנדב בקהילה - שיתוף הפעולה בין העובדים השתפר באופן משמעותי. שיתוף פעולה משתפר כאשר אנשים סומכים יותר על האחרים הסובבים אותם וההתנדבות הוכחה כגורם המשפר מאוד את האמינות והאפשרות לסמוך אחד על השני. ההתנדבות מאפשרת הזדמנות להתחבר לאחרים ברמת האישית ובצורה שלא מתאפשרת תוך כדי העבודה ובאווירה המשרדית.

בנוסף, נמצא שעובדים המתנדבים במסגרת שעות העבודה בחברה הם בעלי סיכוי גדול יותר לדרג את האווירה והתרבות הארגונית כ״חיובית מאוד״ ביחס לאלה שלא מתנדבים. התנדבות עוזרת לבניית צוות, לשיפור עבודת צוות ונותנת תחושה של הישגיות שונה מזו הנהוגה במשרד. האינטראקציה הרוחבית הזו המתאפשרת על ידי עובדים שמגיעים להתנדב יחד יוצרת מערכת יחסים שלא נרקמת בעבודה המשרדית הרגילה.

אלעד בלומנטל (צילום: OneDay Social Volunteering)
אלעד בלומנטל | צילום: OneDay Social Volunteering

"מבחינת העובדים זו הזדמנות להתאוורר קצת מהמציאות החדשה שפוקדת אותנו, לצאת מהמשרד או מהבית וליצור אינטראקציה אחרת עם השותפים שלהם בצוות או במחלקה" מסכם בלומנטל. "קשה לתאר במילים את המראה על פניהם של האנשים כשהם מסיימים את פעילות ההתנדבות. תחושת ההעצמה והסיפוק – אומרת הכל ונותנת להם הרבה אנרגיה רגע לפני שהם חוזרים למשרד להמשך יום העבודה. בלא מעט מקרים אנחנו רואים את אותם האנשים חוזרים ומתנדבים באופן פרטי דרך OneDay או שמגיעים לעוד פעילויות דרך מקום העבודה. במקרים רבים הם אף מבקשים להפנות אותנו למקומות החשובים להם כדי שנגיע לסייע ולארגן שם יום התנדבות".