זה כבר נשמע כמו קלישאה להגיד שמקום העבודה הוא הבית השני שלנו, אך על פי דו"ח של HuffPost אוסטרליה, האדם הממוצע מבלה כ-13 שנים וחודשיים מחייו במקום עבודה. עם נתונים כאלה אין פלא שהתרבות הארגונית העכשווית שמה דגש על סביבת העבודה ומנסה להפוך אותה עד כמה שניתן לביתית, וכזו שתיצור הווי חברתי מגובש עם גמישות והתאמה פרסונלית לכל אחד מהעובדים.

ידוע שלאקלים במשרד יש השפעה ישירה על הפרודוקטיביות של העובדים, ולכן כדאי לשאוף לגרום להם להרגיש כמו בבית, ובכך לעודד מעורבות גבוהה וביצועים טובים יותר – ובנוסף גם לשמר את העובדים האיכותיים. אז איך עושים את זה?

נפלאות הלאונג' - שילוב בין קריירה לפנאי במקום אחד

כך תגרמו לעובדים להרגיש בבית (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
פינות ייעודיות כמו טרקלין או לאונג', מהוות אזורי פנאי עם מרבצים בלתי מחייבים | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

מחקרים רבים מצביעים על כך שדווקא בסביבות בלתי פורמליות נרקחים רעיונות גדולים, כך שרבים יוצאים מהמתחם הפורמלי למתחם הלא פורמלי על מנת לרענן את המחשבה, ותוך כדי גם להכיר את חבריהם לעבודה.

היום כמעט בכל סביבת עבודה, על אחת כמה וכמה בחללי עבודה משותפים, יש טרקלין. ידוע ששיתוף הפעולה בין עמיתים קריטי להצלחה, אבל לא תמיד יש זמן או הזדמנויות להכרות חברית בתוך סביבת העבודה עצמה. לשם כך נוצרו פינות ייעודיות כמו טרקלין או לאונג', שמהווים אזורי פנאי עם מרבצים בלתי מחייבים, ולרוב ילוו גם במטבח מאובזר או בבר אופנתי.

לצד הלאונג' ניתן לראות גם חללים פונקציונאליים בלתי פורמליים לשעות הפנאי של העובדים - מחדרי כושר ועד מקלחות, חדרים פרטיים לאימהות מניקות (או שואבות), חדרי שקט לניהול שיחות אישיות ואפילו חדרים חשוכים להשלמת שעות שינה.

קונסיירז' לסידורים - לא רק בבתי מלון

כך תגרמו לעובדים להרגיש בבית (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
יש משרדים שבהם דואגים גם לשירותי הסעדה לעובדים | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

חברות וארגונים בעולם גילו שככל שמפחיתים משימות ומטלות מהעובדים, כך יש להם יותר זמן לעבודה גרידא. וכמו שבבית נעזרים לעיתים במנקה או בעובדי אחזקה למיניהם, כך גם במשרדים החלו לאמץ שירותי קונסיירז' ממש כמו בבתי מלון, וכך שירותים כמו סבסוד ארוחות בחוץ וטייק אווי על חשבון העבודה, הופכים יותר ויותר לפופולריים. יש חברות שמגדילות ואפילו דואגות לשירותי הסעדה יוקרתיים הכוללים שפים שמגיעים ומבשלים לעובדים אוכל ביתי בהתאמה אישית – הן לצרכים בריאותיים והן לסגנון קולינרי (טבעוני, דל קלוריות, נטול גלוטן וכו').

גמישות היא שם המשחק

כך תגרמו לעובדים להרגיש בבית (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
מי שרוצה לגוון את הישיבה הקבועה יוכל ליהנות מישיבה אלטרנטיבית | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

תרבות העבודה מיישרת לאחרונה קו עם הדינאמיקה של קצב החיים המודרני, ומאפשרת לעובדים גמישות תעסוקתית בכמה אופנים. האווירה הביתית הבלתי מחייבת המונהגת במשרדים רבים, באה לידי ביטוי מההיבט הפיזי החזותי ומההיבט המנטאלי קונספטואלי גם יחד. מצד אחד, שולחנות מתכווננים ועמדות מודולריות בהתאמה אישית - כך שכל אחד יכול לעבוד בסגנון שלו. לצד שלל פינות הסבה (ע"ע הלאונג'), כך שמי שרוצה לגוון את הישיבה הקבועה יוכל ליהנות מישיבה אלטרנטיבית.

הגמישות הזאת מתבטאת גם מהאפשרות ליהנות מלו"ז גמיש - להגיע מאוחר ולצאת מוקדם, לעבוד בשעות בלתי שגרתיות ולא בהכרח משולחן העבודה עצמו. הגמישות יכולה להיות גם במדיניות הארגונית כמו במתן חופשה לצרכים אישיים או יום בשבוע לעבודה מהבית.

פרסונליזציה בכל פינה

כך תגרמו לעובדים להרגיש בבית (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
כל אחת מוזמן לעצב את הקיוביקל שלו באופן שיגרום לו להרגיש הכי בנוח | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

בארגונים גדולים במיוחד, אך גם בעסקים קטנים, כדאי לתת לעובד לבטא את האני המאמין ואת טביעת החותם האישית שלו במקום העבודה - כך העובד ירגיש שהוא חלק בלתי נפרד מהמערכת, שמכירים בערכו כפרט.

ניתן לעשות זאת החל מהפרטים הקטנים, כמו תמונות ממוסגרות של בני משפחה ועד קישוטים של יחידת העבודה בסגנון העיצובי המועדף עליו. כך שכל קיוביקל נראה שונה לגמרי וממחיש את האופי ואת האהבות האישיות של כל עובד – התא של האחד יכול להיות בעיצוב של קבוצת הכדורגל שהוא אוהד ושל השני יהיה שופע בעציצים ובתמונות משפחתיות. השקיעו ביצירת סביבה ארגונית אישית וביתית יותר ותיהנו מעובדים מרוצים יותר לאורך זמן.

הכותבת היא אדריכלית ומייסדת SOUL AND PEPPER