מאז הפתיחה המחודשת של המשק והחזרה הצפויה של עשרות אלפי עובדים מהחל"ת ביוני, עוד ועוד ישראלים עסוקים בבחינה מחודשת של עתידם המקצועי.

בין שלל התפקידים הנחשקים בשנים האחרונות, בולט תחום מדענות הנתונים. מקצוע שבעבר רק מעטי מעט הצליחו להתברג אליו, אך היום כמעט בכל חברה שמכבדת את עצמה כבר מציעים משרה בתחום, כאשר ברוב המקרים התנאים עדיין אטרקטיביים במיוחד.

"הגדרת התפקיד של מדען נתונים רחבה, ולעיתים קרובות משתנה ממקום עבודה אחד לאחר. מדענית נתונים בפייסבוק, למשל, לוקחת חלק אינטגרלי בהובלת צוות הפיתוח או המוצר, תוך מחקר מבוסס נתונים וגיבוש אסטרטגיה שתוביל את הצוות להשקיע את עבודתו במקומות שיהיו הכי ברי-השפעה", מסבירה טלי זיו, מדענית נתונים במרכז המחקר והפיתוח של פייסבוק בישראל, "עבודת הניתוח היומית, כמו גם עבודת המחקר המעמיקה, מאפשרת לקבל החלטות מושכלות ומבוססות נתונים".

ובמילים אחרות, זיו מסבירה שהעבודה שלה כוללת ניתוח מעמיק של מצב האפליקציה ותגובות המשתמשים ובדיקת הערך שלֿ השינויים עבור האנשים שמשתמשים בפלטפורמות: "אנחנו עורכים מחקרי עומק ואחראיים לתקשר את הממצאים לשאר השותפים בחברה - מפתחות/ים, מנהלי/ות מוצר וכן הלאה". 

אבל מה בעצם עושים בתפקיד הזה תכלס?

"אני עובדת בפייסבוק כ-data scientist בצוותי הפיתוח של ממשקי הלייט - אפליקציות קלות-משקל שפועלות בכל תנאי הרשת, ונועדו לאפשר לאנשים במדינות מתפתחות להשתמש בפלטפורמות שלנו", היא מסבירה, "במסגרת תפקידי אני מובילה את תחום הדאטה של צוות הפיתוח שאיתו אני עובדת - מה שאומר שאני מחפשת כיוונים בהם ניתן להעמיק ולשפר את העבודה של הצוות, תומכת בצרכים היום-יומיים כמו ניתוח בדיקות, תכנון צרכי דאטה, תכנון מבני ניסויים ועוד. אני תומכת בתהליך התכנון של הרבעון וחוקרת אזורים בתחום שאנחנו לא יודעים עליהם מספיק".

"אני מרגישה שפייסבוק מנהיגה תרבות ארגונית שהיא הכי קרובה לאידיאלית מבחינתי", מדגישה זי, "אך מעבר לכך, ולא פחות חשוב כמובן - העבודה בפייסבוק אידיאלית עבורי גם במובן המקצועי, מכיוון שמצד אחד אני זוכה להיות אחראית על תחום שלם בדאטה ולקבוע על מה אני עובדת ואיך - ומצד שני, אני שייכת לצוות שלם של data scientists שמהם אני לומדת המון, נעזרת בהם ונהנית מחברתם".

האם זה מקצוע, כמו רוב מקצועות ההייטק, שמאופיין כגברי?

"קשה לי לענות על זה היום. אצלנו לפחות זה לא מורגש, מכיוון ששמים הרבה דגש על ייצוג שוויוני בתפקידים השונים", היא מציינת. "אבל במשרתי הראשונה בתחום, אין ספק שהתחום היה גברי יותר ומצאתי את עצמי במיעוט. ככל שעברו השנים, היה לי מזל לקבל את ההזדמנות לנהל, וכיוון שהגיוון והשוויון חשובים לי מאוד, הצוותים שלי תמיד היו מאוזנים וכן חלק ניכר מהמקומות שבחרתי לעבוד בהם היו מקומות שהיה חשוב להם לקדם את הערכים האלו".

"מדע הנתונים הוא מקצוע שמשלב את כל העולמות - את העולם הטכני של הקוד, ואת העולם ההומאני שרואה את התמונה הכוללת מנקודת מבטם של המשתמשים וכיוצא בזה. הגיוון המקצועי מדבר אליי מאוד כאישה, ואני רואה כיצד ככל שהזמן עובר, המקצוע הולך ונהיה מאוזן יותר מבחינת גברים-נשים בשוק".

עד כמה יש ביקוש לזה היום?

"המקצוע הזה קיים כבר הרבה מאוד זמן והביקוש אליו רק הולך וגדל - הנתונים בעולם הולכים ומצטברים עם תהליכי הפרסונליזציה שעוברים המוצרים, ויותר חברות מבינות את הערך של תפקיד מדעני הנתונים, שעוזרים לשפר את המוצרים ואת השירותים ללקוחות. אני מאמינה שבשנים הקרובות נראה כיצד הביקוש למקצוע הזה רק הולך וגובר". 

שעות עבודה נוחות ושכר גבוה

כמו כמעט בכל מקצוע, שעות העבודה של מדען נתונים תלויות מאוד במקום העבודה ובגמישות שהוא מציע לכל עובד או עובדת. עם זאת, לרוב, מדעני נתונים יתעסקו בדברים רוחביים - במחקרים ובניתוחים של מגמות, ולאו דווקא יעסקו בפתרונות של דברים נקודתיים שדורשים טיפול מיידי. כלומר אופי התפקיד יכול להציע גמישות גבוהה והיקף שעות משתנה לפי צרכי העובד.

יש חברות שמעסיקות עובדים במשרה מלאה בתפקיד, אך יש גם כאלו שמאפשרים משרות בהיקפים נמוכים של 60%-80%.

לפי ההערכות, השכר הממוצע לבכירים במקצוע עומד על בין 30,000 ל-40,000 שקלים בחודש. תלוי כמובן בגדול החברה ועד כמה היא מבוססת.

מסלול הקידום ברוב המקומות יעשה דרך תפקידי ניהול אנשים. בדרך כלל, מדעני נתונים יתקדמו דרך ניהול של צוות דאטה קטן, ועם גדילת הצוות, החלק הניהולי יהיה לחלק משמעותי יותר מהמשרה.

  איזו הכשרה נדרשת כדי להגיע לתפקיד הזה?

"אני כבר שנים רבות בתחום - מה שאומר שהגעתי אליו די בהתחלה שלו. באותו המקצוע נפגשו דרכיהם של אנשים עם רקעים שונים, שהייתה בהם תשוקה לפתרון חידות״, היא משחזרת, "למעשה, בצוות הראשון בו עבדתי, עבדו איתי עורך דין, סטודנט לתואר שני במוסיקה שלמד מתמטיקה, בוגר יחידת 8200, בוגר תואר ראשון בהיסטוריה ובוגרת תואר ראשון במדעי ההתנהגות, ואילו אני עצמי בוגרת של תואר שני בכלכלה התנהגותית".

"ככל שהתקדמתי, נוכחתי לדעת שיש יתרון גדול בעובדה שלמדתי אקונומטריקה (שיטות לאמידה סטטיסטית בעולם הכלכלה) ברמה מאוד גבוהה בלימודיי - כיוון שהיא נתנה לי יכולת להעמיק את המחקר שלי ולעשות אותו אמין ורציני יותר. במשך השנים, ראיתי איך הנוכחות של סטטיסטיקאיות ובוגרות מסלולי תעשיה וניהול, עם התמחויות בניתוח נתונים ומערכות מידע, גדלה. אני חושבת שאנשים שמגיעים מרקע של מסלולי מחקר אקדמיים, ושיש להם תשוקה וכישרון לניתוח של נתונים ולהבנתם - יכולים להתברג במקצוע בלי הכשרה ממקום ספציפי זה או אחר", מוסיפה זיו. "לא מעט חברות טכנולוגיות כבר הבינו את זה, וכעת מאפשרות לעשות אצלן התמחויות ואפילו להתברג בהן כבר בתחילת הקריירה בתחום הנתונים, ופייסבוק ביניהן".

"בצוות הדאטה של פייסבוק, למשל, יש לא מעט חברי צוות שהגיעו לתפקיד מתחומי עיסוק אחרים לגמרי", מציינת זיו, "הביקוש הגבוה בשוק, כמו גם המחסור בעובדים מנוסים, הוביל לכך שהרבה מעסיקים פתוחים להעסיק אנשים מוכשרים עם רקע לא שגרתי לעולמות ההייטק. מדעני נתונים טובים הם אנשים עם מיומנויות מגוונות והיברידיות, לצד ניסיון ועיסוק כמותני, מדעי, טכני או אסטרטגי ועסקי - אלו יכולות שמשפרות משמעותית את הביצועים בתפקיד".

טלי זיו, מדענית נתונים בפייסבוק בישראל (צילום: צילום פרטי, באדיבות המצולמת)
טלי זיו, מדענית נתונים במרכז המחקר והפיתוח של פייסבוק בישראל | צילום: צילום פרטי, באדיבות המצולמת

כיום, המוסדות להשכלה גבוה כבר מציעים תארים ותוכניות שמתמחות ב-data science, דרך שילוב של שיטות ניתוח שונות. בשנים האחרונות קמו בתי ספר ייעודיים לתפקידים האלו, שמכשירים אנשים להיכנס למקצוע תוך מספר חודשים. מכללות ואוניברסיטאות מובילות בעולם מציעות גם קורסים רלוונטיים ללימודים - חלקם אף באונליין.

בקרוב מאוד נראה את המקצוע כבר בבתי הספר. כך, לדוגמה, במכללה האקדמית בית ברל משיקים בימים אלו תוכנית הכשרה להוראת אקדמאים בהתמחות מידע ונתונים. לדברי בכירים במכללה, התוכנית נולדה מתוך צורך במשרד החינוך להכשרת תלמידים למקצוע, כאשר התחום סומן על ידי האקדמיה הלאומית למדעים כתחום המחייב פיתוח נרחב גם בהשכלה הגבוהה. "המקצוע הוא מקצוע חדש במערכת החינוך שפותח כמענה לצרכי ההווה והעתיד, והופך למקצוע מוביל הנלמד בהיקף של חמש יחידות", מוסרים מהמכללה לחינוך.

ואכן, אפשר לרכוש את המיומנויות הנדרשות למקצוע עם המון מוטיבציה ולמידה עצמית. מעבר לקורסים המסודרים שמוצעים היום באקדמיה, באינטרנט תוכלו למצא שפע של קורסים מקוונים שמוצעים אפילו בחינם. זיו מציינת שפייסבוק בנתה מאגר ללמידה עצמית, שמציע בצורה מסודרת את כלל המשאבים ומקורות המידע המקוונים הטובים ביותר, שנבדק ותוקונו על ידי מדעני הנתונים בענף ועל ידי משקיעי הון סיכון, בכדי לרכוש את הידע והכלים הנחוצים לתפקיד – כשהכל בחינם. "הלימוד העצמי נועד לכל מי שרוצה ללמוד להיות מדען נתונים, גם למתחילים יחסית בתחום. אנחנו מעריכים שניתן להשלים את הלימודים הללו בכשלושה חודשים", היא מסבירה, "במקביל, פייסבוק סייעה לארגון קמאטק לשילוב חרדים בהייטק לבנות קורס דאטה שמיועד לקהילה החרדית, וכעת עומלת על קורס עתידי לקהילה הערבית".