עובדים עלולים להגיע לעבודה עם מטענים שאינם בהכרח קשורים לעבודתם, אלא לחייהם האישיים, ומטענים אלו משפיעים על התפקוד שלו – לטוב ולרע. המעסיק החדש כבר לא מסתכל על העובד בשעות "העבודה" אלא על כל חייו כמכלול, כיצד זה משפיע עליו, כיצד ניתן לסייע לו בהתאם לצרכים השונים בשלבי החיים – היריון, הורות, גיל מעבר וכו'.

אחד הדברים החשובים למעסיקים הוא לסייע לעובדים לשמור על אורח חיים רגוע ובריא, ובמסגרת העבודה יש מגוון דרכים לעשות זאת, מעידוד פעילות גופנית, דרך גמישות בעבודה ועד עיצוב נכון של סביבת עבודה עוטפת וכדומה. 3 מנהלות בתחום גיבשו לנו מדריך כיצד לסייע לעובדים להפחית את הסטרס בחייהם:

  1. קדימה לזוז – פעילות גופנית

    "את הקשר בין פעילות גופנית לבין שיפור מצב הרוח, ריכוז, טיב השינה והיכולת להתמודד עם לחץ מוכר לכולם. אך רבים עדיין לא באמת מקפידים על שילוב פעילות גופנית בשגרה בגלל אילוצי עומס, זמן או עייפות". מציינת דנה יצהרי, מנהלת חוויית העובד במרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס, ומוסיפה: "כדי להנגיש את הפעילות הגופנית לכולם, מומלץ לבנות תוכנית אימונים קבועה שכוללת שיעור בכל יום. אצלנו למשל יש פילאטיס, אימון קבוצת ריצה, יוגה, אימון פונקציונלי, אימון HIT והתעמלות לנשים בלבד. עצם העובדה שזה מתקיים במשרד, מניע עובדים ועובדות להשתתף בפעילות הספורטיבית שאילולא האופציה הזו, הם כנראה לא היו מעניקים לעצמם את היתרונות של פעילות גופנית שכה חשובה לרווחתם הנפשית והפיזית".

    בכל אחד מהקמפוסים של אינטל קיים חדר כושר לרווחת העובדים. "חדרי הכושר פעילים במהלך היום כולו ובמפעל הייצור שלנו 24 שעות, שבעה ימים בשבוע. בנוסף, אנחנו מציעים לעובדים חוגים שונים. בחלק מהקמפוסים קיימים שולחנות פינג פונג ומגרשי כדורגל וכדורסל. בקמפוס בקרית גת קיים מכשיר Outdoor פונקציונלי המשלב מגוון אימונים". כך לדברי איילת דותן, מנהלת שכר והטבות באינטל ישראל.


    בחברת ההייטק אפלייד מטיריאלס, מאמינים שישנה חשיבות רבה בשמירה על אורח חיים בריא ובהפחתת מתחים, ומספקים לעובדים מגוון רחב של תשתיות ופעילויות כגון חדר כושר עם חוגי יוגה, פילאטיס, ספינינג, מדיטציה ועוד, נבחרת כדורסל וכדורגל, אימוני כושר בסמוך למקומות הישיבה במשרד, עמדות המאפשרות הליכה תוך כדי עבודה על המחשב, בדיקות רפואיות בקמפוס, ייעוץ פסיכולוגי ועוד. לפני שנה, השיקה החברה את אפליקציית PushApp – אפליקציה פנים ארגונית ייעודית לשמירה על אורח חיים בריא הכוללת מגוון רחב של שעורים והרצאות, טיפים ועוד. בין היתר מציעה האפליקציה מגוון של שיעורים כמו אירובי, יוגה ומדיטציה, סדנאות בישול ועוד.

    "העבודה מהבית חייבה אותנו לחשוב מחוץ לקופסה ולראות איך יוצרים חיבור בין העובדים והעובדות, לא רק בנושאים מקצועיים, אלא גם בפעילויות פנאי וכיף וגם לעודד את השמירה על הכושר ואורח חיים בריא שלא במסגרת העבודה מהמשרדים", מסבירה יטבת אבירם, מנהלת תקשורת וחוויות עובד בחברה, "באמצעות האפליקציה אנחנו גם מנגישים לעובדים מגוון תכנים הנוגעים לאורח חיים בריא, ספורט, תזונה ועוד, וגם יוצרים תחרויות ופעילות משותפת בין אם מהבית או באתרי החברה".
  2. תתגמשו – לייצר סביבת עבודה נוחה והיברידית

    גם לגמישות במקום עבודה יש ערך גדול בתרומה להפחתת הסטרס, בייחוד בכל הנוגע לעבודה היברידית המשלבת עבודה מהמשרד ועבודה מהבית. כל אחד שונה ויחס העבודה בין הבית למשרד משתנה בהתאם. לעתים עובדים צריכים את השקט שלהם בבית, ולעיתים הם מחפשים לצאת מהבית ולהיות יותר במשרד.

    מבחינה לוגיסטית, אין ספק שהעבודה ההיברידית מקלה ומסייעת להימנע מעומס מיותר. מצד שני, אין כמו מפגש ליד פינת הקפה כדי לייצר קשרים חדשים או כדי לסגור פינות חשובות. כמו גם שכאשר אנחנו עובדים רק מהבית – אנחנו מטשטשים את הגבולות שבין העבודה למשפחה. על כן, "הגמישות מאפשרת לכל עובד לקבל החלטות שנכונות לו ולאורך החיים שלו" מציינת יצהרי.

    באפלייד, למשל, מקפידים לאורך כל השנים על עבודה המאפשרת איזון וגמישות עם דגש על התוצאות ולא על התשומות או כמות השעות של כל עובד. "המחשבה היא לאפשר לעובדים עצמאות עד כמה שניתן ותכנון יום שיהיה נוח עבורם באופן אישי, כמובן בכפוף לאילוצים כמו ישיבות צוות או אירועי חברה. אנחנו מאמינים כי שביעות רצון וסיפוק בעבודה תלויה במידה רבה ביכולת של כל עובד ועובדת לשמור על אורח חיים נכון עבורו לאורך זמן", מספרת אבירם.

  3. לנהל את הסטרס ולא ההיפך – הנגשת כלים

    "אנחנו מקיימים הרצאות להתמודדות ולניהול סטרס, תקשורת חיובית במשפחה וכדומה, במהלך כל השנה, בין אם עקב צרכים שעולים מהעובדים או כחלק מתכנון שנתי. בנוסף אנו מציעים תוכנית בשםEAP , שכוללת שירותי יעוץ תמיכה וסיוע בהתמודדות עם מצבים שונים על ידי פסיכולוגים, חינם לכל עובד ולכל אחד מבני המשפחה. בנוסף אינטל מציעה תוכניות נוספות שמסייעות בהשתתפות במימון טיפולים עם פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים עבור עובדים ומשפחותיהם הזקוקים לכך", מציינת דותן.
  4. לעבוד מול נוף לים - עיצוב אזורי ישיבה לשינוי אווירה

    "את מרכז הפיתוח החדש שאנחנו בונים בחיפה, אינטל פועלת לעצב באופן שיתמוך בעבודה דינמית, התואם את מגוון הצרכים של העובדים, בין אם הם עובדים כל השבוע מהמשרד ובין אם הם מגיעים רק למספר שעות בלבד", מציינת דותן וממשיכה למנות את הפרטים השונים: "יהיו מגוון פינות ישיבה שונות שנועדו למטרות מגוונות בעבודה, כאשר המטרה העיקרית בהיצע זה היא דאגה לרווחתם ולנוחיותם של העובדים, כך שיחושו שתמיד קיים מקום שיענה על צורך שלהם. אנחנו מתכננים פינות קפה, חדרי יוגה, חדרי אוכל, מרפסות מרווחות עם נוף לים או לכרמל. חשוב לנו לייצר סביבת עבודה שעוטפת ונותנת מענה לכל סוגי הצרכים והמשימות שהעובדים מבצעים".

    נושא נוסף, לא פחות חשוב, הוא שמירה על הרגלי עבודה נכונים מול המחשב – ישיבה נכונה, תרגול במהלך היום וכו'. אפלייד, למשל, מציעה לכל עובד ייעוץ ארגונומי אישי במשרד או מרחוק, כדי לסייע להפחית תחושת עייפות או מתח הנגרמים למשל מישיבה ממושכת.