אין תמונה
מאחורי היוזמה עומד סער פרידמן, מנכ"ל החברה
"דרושים עובדים מבוגרים" – הנה משפט שבדרך כלל לא תוכלו למצוא במודעות הדרושים. למעשה, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הגיל הממוצע של המובטלים בכל רחבי הארץ נע בין 38-45 ושם את העובדים בגילאים הללו בקושי לא פשוט: יש להם עדיין שנים לא מועטות של עבודה, אבל המעסיקים מעדיפים עובדים צעירים על פניהם, למרות הניסיון, הידע והרצון לעבוד במלוא המרץ.

כשזה המצב, התפלאנו למצוא מודעת דרושים שמתחילה במילים הבאות: ”דרושים ביצועיסטים מבוגרים". לא, לא מדובר בטעות, זה הסטטוס שהעלתה חברת המיתוג התל אביבית "Open”, שהחליטה לפנות גם לקהל המבוגר – ברצון טוב וכוונה תחילה ולהזמין במיוחד אותו לשלוח לה קורות חיים למשרת ביצועיסט/ית. “אנחנו לר מאמינים ב'לטחון שעות' אלא בלעבוד חכם. אז אם אתם ביצועיסטים עם ניסיון מטורף בענף אבל שומעים 'לא' בגלל שעברתם את גיל 30 ואולי כבר יש לכם ילדים – פה ב-Open מחכים דווקא לכם".

 הצעד החריג הזה התרחש ביום א' השבוע ומי שעומד מאחוריו הוא סער פרידמן, בן 39, הבעלים והמנכ"ל השותף של החברה. “הייתי ביום חמישי בנופש עם אשתי בירושלים. הזמנו אותו לפני שבועיים כדי שיהיה לנו זמן יחד ותכננו לצאת". התכניות, כמובן, השתנו לחלוטין כשהגיעה הסופה הגדולה של סוף השבוע האחרון והבילוי בחוץ התחלף בערב שקט בבית, מול הטלוויזיה: “במקום לצאת, מצאנו את עצמנו בשלג והחלטנו להישאר במלון ולראות טלוויזיה. נפלתי על התכנית "המערכת" של מיקי חיימוביץ', בה היא ראיינה הייטקיסטים בני ארבעים שלא מוצאים עבודה, שמעסיקים פשוט לא מסתכלים על קורות החיים שלהם. האמת היא שבאותו יום עברתי על קורות חיים של אנשים למשרה שאני מחפש וגם אני לא התייחסתי לקורות החיים של האנשים המבוגרים, אבל אחרי שראיתי את האנשים הללו מדברים, אחרי שנשבר לי מהם הלב, הבנתי שאפשר להסתכל על המשרות אחרת והחלטתי להזמין דווקא את המבוגרים לשלוח לנו קורות חיים, לפרסם מודעת דרושים הפוכה מהרגיל".

 פרידמן מודה שכמעסיק, גם אותו משהו בגיל של האנשים הרתיע לפני שנחשף לעדויות של אנשים שמתמודדים עם בעיית האבטלה בגיל ארבעים: “כמעסיק אתה אומר לעצמך שאתה לא צריך אנשים כאלה מבוגרים, אתה חושש מהמשכורת הגבוה, מזה שהם יהיו אובר-קואליפייד לתפקיד או שיגיעו ללא מוטיבציה אבל היום אני מבין שצריך לבוא לעניין הזה בראש יותר פתוח, לבחון כל מקרה בגופו ופשוט לתת צ'אנס! העדויות הללו שינו לי את כל התפישה והבנתי שאני צריך להסתכל על המשרה שאני מציע בעיניים אחרות, שבמקום להביא עובדת שתבוא לשנה, עם ניסיון מועט, אני יכול לשכור עובדת שתעלה לי יותר, אבל גם תבוא עם יותר ניסיון ותרצה להישאר לזמן ארוך, תספק לי יציבות ובטווח הרחוק תעלה פחות".

 כשאני שואלת את פרידמן על שכירת הורה לילדים למשרה הזו הוא מפתיע בעוד תשובה שלא אופיינית למעסיק הישראלי: “אנחנו בעד ילדים!”, הוא אומר לי, “אין בעיה עם ילדים וכשהכל בבאלאנס ויש זמן גם לעבודה וגם למשפחה, הכל מסתדר". פרידמן, אגב, לא מבין על מה כל המהומה: “אני לא יודע מה כל כך מלהיב. לכל תפקיד יש את המגבלות והדרישות שלו ויש תפקידים שפחות מתאימים לצעירים כמו שיש כאלה שפחות מתאימים למבוגרים. את התפקיד שאנחנו מציעים: גרפיקאי/ת, יכולים לבצע גם אלה וגם אלו. נכון, זה לא רגיל, אבל האמת היא שיהיה נחמד לשכור מישהו בגילנו".

>> עצות למחפשי עבודה מעל גיל 50

>> בת 24 עבדה 30 שעות ברצף, ומתה