חטיבת משאבי האנוש בארגון משמשת כפונקציה אסטרטגית רבת משמעות בעת משברים פיננסיים. בימים אלה של חוסר ודאות מכל החזיתות, נראה שמי שנמצאים בקו החזית כרגע בכל הנוגע לשוק העבודה הם צוותי משאבי האנוש שמתפקדים גם כאחראיים על התנאים הסוציאליים של העובדים שנאלצים להתמודד עם השינויים הנדרשים על-ידי הארגונים ומצד שני לעזור לעובדים שממשיכים לעבוד בתקופה הזאת, וכל זאת בעיקר בעבודה בשלט רחוק.

פנינו לכמה צוותי משאבי אנוש בחברות וארגונים בכדי לשמוע כיצד תפקידם השתנה ללא הכר בפחות מחודש, מצוות שאחראי על יצירת תרבות ארגונית ייחודית נכונה עבור החברה, לצוות שלוקח חלק בהתמודדות משברית קשה, תוך שמירה על כוח עבודה יציב עם שגרת עבודה וחשוב מכך- עם מוטיבציה גבוהה, ללא כל קשר לאקלים הכלכלי.

"משבר הקורונה הביא ארגונים רבים לתת מענה למצבים חדשים בהם הארגון נדרש לחשוב מחוץ לקופסא, ולהתאים את השירות למציאות המשתנה, שכן אנחנו באירוע מתגלגל שעדיין לא ברור מה הן השלכותיו" אומרת שרית בר און, סמנכ"לית משאבי אנוש של קבוצת דנאל. "ניהול במצב של חוסר וודאות, עמימות וחרדה של העובדים והלקוחות, זו שעתם של אנשי משאבי האנוש להוות אי של שפיות, בהירות והכלה ולהציג את החוסן הארגוני. תפקידנו בימי חרום מקבלים משנה תוקף- לתווך לעובדים את אילוצי החברה והאחריות שלה להמשיך בהצלחה העסקית, ויחד עם זאת להיות רגישים לצורכי הפרט. אנו נדרשים להעמיק את ההקשבה לצורכי העובדים שלנו, לתת להם את התחושה שרואים אותם, שהם שייכים, לתקשר איתם בצורה כנה ואמפתית ולשמר את המוטיבציה" היא מסבירה. בקבוצת דנאל פעלנו באופן מידי- הוצאנו ניוזלטר עם דיווח אודות תקנות חדשות, נושאים לרווחת העובדים וגם משחקים לשעשוע ופנאי, יצאנו בתוכניות הלוואות ומענקים בהתאם לצורכי העובדים, שלחנו פיצות ופינוקים לעובדים, הקדמנו את מתנות הפסח, הקמנו צוות שמעניק מענה רגשי לכל מי שדורש בעתות אלו, חילקנו מוצרי מיגון ועוד".

פועלים על תקן יועצים

"כשמשבר הקורונה רק התחיל, הבנו שיש אתגרים לא פשוטים וחדשים לעובדים ולמנהלים, בעיקר בכל הנוגע לעבודה מהבית. לכן, פיתחנו סדנאות חוסן במדיות הדיגיטליות שלנו, אליהן הזמנו את העובדים והמשפחות שלהם (בני הזוג, הילדים וגם ההורים של העובדים), מתוך הבנה שסביבת העבודה של העובד בתקופה הזו צריכה להכיל את המצב הזה. מדובר בסדנאות המעניקות כלים פרקטיים לעובדים ולמנהלים של תפקוד בשליטה המאפשרים לעובדים לחזור לשגרת עבודה תקינה, גם אם נעשית מהבית ולא מהמשרד" מספר אבי וייס, סמנכ"ל משאבי אנוש של סימנס בע"מ, סימנס אנרגיה ישראל וסימנס מוביליטי. "בנוסף, הקמנו במחלקת משאבי האנוש תחומים חדשים אשר מתאימים לתקופת הקורונה כגון: טיפול בעובדים שנאלצו להיכנס לבידוד ואנו נמצאים איתם בקשר שוטף כדי לבדוק מה הם צריכים ואיך ניתן להקל עליהם. כמו כן, אנחנו שומרים על הרצף החברתי של העובדים והמשפחות שלהם ובמסגרת זאת הקמנו את תוכנית 'חיבוק מרחוק' ואנו מקיימים סדנאות במדיות הדיגיטאליות כמו פילטיס, שיעורי קרטה, תחרויות בין המשפחות ועוד."

"אנחנו חווים את עניין המורכבות של העבודה מהבית, בעיקר אצל עובדים עם ילדים קטנים ומקיימים איתם שיחות שוטפות ומרגיעים ומסבירים להם שאנחנו סומכים עליהם ושהם עושים כמיטב יכולתם" הוא מוסיף. "מנהל משאבי אנוש הופך בעת הזו להיות על תקן של יועץ, מכוון ומרגיע. ישנם מקרים בהם עובדים מוטרדים מאוד מהמצב בביתם או מול משפחתם ומנהל משאבי האנוש משמש לאוזן קשבת עבורם ומנסה לסייע ככל שניתן. חשוב לנו מאוד גם לסדר את מערכות היחסים של המנהלים עם העובדים ולאפשר לעובדים להרגיש נח עם המנהלים שלהם, לדבר על הקשיים שלהם בעבודה מהבית בתקופה הזו ועל הדרכים להתמודדות. כל זאת במטרה שהעובדים והמנהלים יצאו מהמשבר מחוזקים הן ביכולתם להניב תפוקות בעבודה והן במערכות היחסים שלהם בצוות, מול המנהלים ותוך תחושת מסוגלות וצמיחה אישית".

אישה מודאגת (צילום: Zivica Kerkez, shutterstock)
חשוב לאפשר לעובדים לדבר על הקשיים | צילום: Zivica Kerkez, shutterstock

״המציאות הנוכחית יצרה עבורנו סביבת עבודה מורכבת ואחריות ארגונית גדולה יותר עבור העובדים. אנחנו מגשרים על הריחוק הפיזי באמצעות מגוון כלים: שיחות טלפון לעיתים דחופות עם העובדים ושיח באמצעות הדיגיטל" מספרת נעמה קריב, מנהלת משאבי אנוש, לדיקו - נציגת בוש בישראל. "מדיניות הדלת הפתוחה מתקיימת לאורך כל השנה, קל וחומר בימים אלו כאשר לעובדים צרכים אישיים, כלכליים משפחתיים, מקצועיים שונים מהשגרה. על אף האתגר והקושי במציאות הנוכחית אנו מגבירים את הקשבה, הקשר האישי, החיבוק והמענה לכל הצרכים. אנחנו זמינים עבורם לאורך כל הימים תוך התאמת הפתרון לכל עובד ועובד באופן אישי ובכל היבט. לצד זאת ערכנו גם התאמות להמשך העשייה והעבודה, כאשר בראש סדר העדיפויות שלנו נמצא שמירה על  הבריאות והקפדה על ההנחיות. בכל חוסר הוודאות השורר במשק אנחנו משדרים לכל העובדים שברגע שהמצב יסתיים אנחנו נחזור בדיוק לאותה נקודה, חזקים ומחוזקים יותר, כולנו יחד, בדגש על כולנו" היא אומרת.

לא לוותר על הקשר האישי

ענת גונן, סמנכ"לית משאבי אנוש בעמותת איל"ן (איגוד ישראלי לילדים נפגעים) מספרת: "המצב החדש אילץ אותנו להסתגל במהרה למציאות חדשה בה צריך להיות גמישים, מכילים, ללמוד ולהתאים את העבודה למציאות בה עובדים בעיקר מרחוק. האתגר החשוב ביותר בעיני הוא לא לוותר על הקשר האישי עם העובדים ולייצר עוגנים ברורים בכל יום כדי לשמור ככל הניתן על שיגרה. עלינו לזכור שאנחנו באירוע מתגלגל , כל יום שונה מקודמו, ובתוך מכלול השינויים להיות אמפתיים ובהירים".

"לאחר שהעברנו את כל פעילות העמותה על כלל 3,500 חניכיה לאונליין באופן מלא, הבנו במהירות שהעבודה מהבית תביא לתחושת שחיקה ממשמעותית" אומר אסף וייס, מנכ"ל עמותת יוניסטרים, האחראי בעמותה גם על תחום משאבי האנוש. "השחיקה מתגברת לנוכח העובדה שמעבר לפעילות עם החניכים והעבודה במשרה מלאה מהבית, כולנו חווים את המשבר ברמה האישית ונאלצים להתמודד עם ההגבלות והשהייה הממושכת בבית. על כן, בנינו פעילות הפוגתית לעובדי העמותה שבוצעה במחלקות השונות בשילוב עם שיחות אישיות. בנוסף, בכל חמישי אנו עושים מפגש של כלל העובדים ל- Happy Hour וירטואלי שבו אנו נפגשים כולם לפעילות שאינה כוללת עבודה בכלל". במפגשים האלה, הוא מסביר, מכניסים גם פעילות שיתוף על ידי משחקים דיגיטליים שבהם העובדים יכולים לשתף באופן נעים וקליל את תחושותיהם האישיות לגבי המשבר. "כך אנו לא רק מעניקים להם מקום לפרוק בו את התחושות השונות אלא גם יוצרים קבוצת תמיכה שבה כולם מרגישים בנוח לחלוק חוויות ולשמוע שגם אחרים מתמודדים עם קשיים דומים. בנוסף, העובדה שפעילות העמותה מתמקדת במתן הזדמנות שווה בחיים לבני נוער מהפריפריה, והכרחית במיוחד בתקופה שכזו, נותנת לכל העובדים בארגון מוטיבציה גבוהה ואנרגיות, על אף העבודה הקשה והעמוסה".