בשוק העבודה של ימינו כל דקה שלא מוקדשת לעבודה נחשבת לבזבוז. אם הבוס תופס אותך מעלעל בפייסבוק או אפילו לוקח הפסקות ארוכות מדי, סביר להניח שהוא יעיר לך. אלא שהרבה מאיתנו פשוט מותשים – שעות עבודה ארוכות, מטלות רבות ומעט מאוד שעות שינה גורמים לנו לחוש מנומנמים, בעיקר בשעות אחר הצהריים. אגב, זה לא רק את – מחקר אמריקאי מצא ש-29 אחוזים מהעובדים נמנמו במהלך העבודה או הפכו לישנוניים.

שינה בזמן העבודה נחשבה בעבר כעצלנות או בזבוז זמן המעסיק, אבל כיום הרבה חברות גדולות מבינות שה-Power Nap, כינוי לנמנום קצר ואפקטיבי, יכול רק לעזור לתפוקת העובדים. הרבה מהן אף בנו חדרים מיוחדים לנמנום, עם מיטות, ערסלים וספות נוחות, והקדישו זמן מיוחד בלו"ז החברה לשנ"צ איכותי.

אספנו לכם כמה יתרונות מוכחים לנמנום, אז בפעם הבאה שתרגישו קצת עייפים בעבודה, תראו לבוס שזה דווקא לטובתו שאתם תופסים קצת מנוחה.

נמנום מגביר יצירתיות

מחקרים רבים מצאו כי עובדי משרדים הם פרודוקטיביים לכשש שעות בלבד. אחרי שש שעות, התפוקה שלהם יורדת פלאים. זו הסיבה העיקרית שבהרבה חברות במדינות כגון שבדיה ודנמרק, יום העבודה הוא שש שעות בלבד. אלא שאנחנו עדיין לא שבדיה אבל נמנום יכול לעזור. חוקרים מצאו ששינה קצרה של 20-30 דקות יכולה לעזור בפתרון בעיות ובהגברת התפוקה עד כמעט למצבה ההתחלתי.

ישן בעבודה (צילום: יהונתן זילבר)
תעמו עיניים | צילום: יהונתן זילבר

שנ"צ ייתן לך אנרגיה

יש סיבה שאחרי ארוחת הצהריים אנחנו מתחילים לפהק – הגוף שלנו עובד קשה על פירוק האוכל, ופחמימות אף גורמות לעלייה בכמות הורמון השינה בגוף. הפתרון? לנמנם כמובן. "נמנום יכול לעשות ריסטרט לגוף שלכם", אומרת ד"ר שרה מדניק. "נמנום קצר יכול להיות יותר טוב מכוס קפה, וישפר את זיכרון העבודה שלכם ואת הדיוק". עם זאת, היזהרו לא לישון יותר מחצי שעה, כי אז תקומו "הפוכים" ועייפים יותר.

נמנומים גורמים לנו לחלות פחות

מעבר להגדלת הפרודוקטיביות, לשנ"צ יש גם יתרונות בריאותיים – מקר מצא שאנשים שנמנמו יותר היו בעלי סיכון מופחת למחלות לב, דיכאון וגם מחלות עונתיות כמו שפעת. כמובן שעובדים בריאים הם אינטרס גם של המעסיק – עובדים שלא חולים הרבה לוקחים פחות ימי מחלה, פחות מוטרדים ותפוקתם גבוהה יותר באופן כללי.