תקופת החורף בישראל אמנם קצרה יחסית בהשוואה למדינות מעבר לים (וגם הרבה פחות קיצונית מאשר אצלן), אך זה לא מונע מאתנו להתמודד עם מחלות החורף, המקרקעות אותנו למיטה לכמה וכמה ימים. למי מכם שלא התחסנו נגד שפעת וכעת מתמודדים עם ההשלכות, או אם אתם או אחד מבני משפחתם חטפתם צינון אכזרי, זהו הזמן המושלם לרענן את הזיכרון בכל הקשור לימי המחלה שלכם או של ילדיכם, הנצברים לזכותכם במקום העבודה. עו"ד שרון הורנשטיין, העורך הראשי של אתר כל זכות, ריכז את כל הזכויות המגיעות לכם בתקופה זו.

מהי המכסה השנתית של ימי המחלה ומה התשלום שמגיע לי על יום מחלה?

עובד צובר זכאות ל-1.5 ימי מחלה עבור כל חודש עבודה במשרה מלאה אצל אותו מעסיק (כלומר ל- 18 ימי מחלה בשנה). ימי מחלה לא מנוצלים אינם ניתנים לפדיון בכסף, אלא אם חל על העובד הסכם עבודה או הסכם קיבוצי הקובע כי הוא זכאי לכך. בנוסף, חשוב לדעת כי חל איסור לפטר עובד הנעדר בשל מחלתו, בתקופת ניצול ימי המחלה הצבורים שלו.

דמי מחלה משולמים לעובד החל מהיום השני להיעדרותו, כאשר על היום השני והשלישי משולם 50% משכר העבודה הרגיל, והחל מהיום הרביעי והלאה העובד זכאי ל-100% משכר העבודה. אגב, עובד שלא שולמו לו דמי מחלה, רשאי לתבוע פיצויים מהמעסיק. כמו כן, במקומות עבודה מסוימים, קיים הסכם לפיו המעסיק משלם דמי מחלה כבר מהיום הראשון להיעדרות.  

ואם עברתי את מכסת ימי המחלה שצברתי?

עובד שחלה וניצל את כל ימי המחלה שצבר ואינו זכאי יותר לתשלום, יכול לבקש את הסכמת המעסיק לצאת לחופשה ללא תשלום. כמו כן, במידה והעובד אינו מסוגל לעבוד יותר מ-30 ימים רצופים בשל מחלה זמנית, תאונה או ניתוח, הוא עשוי להיות זכאי לתשלום הבטחת הכנסה לתקופה של עד 6 חודשים, מבלי להתייצב בלשכת התעסוקה (ובהתאם לשאר תנאי הזכאות, כגון גובה ההכנסות ובעלות על נכסים).

ניתן לנצל ימי מחלה לצורך הטיפול בילד חולה?

אכן כן. עובד זכאי לזקוף עד 8 ימי היעדרות בשנה על חשבון ימי המחלה הצבורים שלו, בגין מחלת ילדיו שמתחת לגיל 16. אם שני ההורים חולקים ביניהם את ימי ההיעדרות, לצורך תשלום דמי המחלה ייספרו ימי המחלה החל מהיום הראשון להיעדרות של ההורה הראשון ולא עבור כל הורה בנפרד. אגב, הורה יחידני רשאי לזקוף עד 16 ימים בשנה לצורך טיפול בילדיו.

מד חום (צילום: Shutterstock)
כמה ימי מחלה מגיעים לכם? | צילום: Shutterstock

במקרים מיוחדים תינתן מכסת ימי מחלה מוגדלת. כך שעובד שלילדו יש מחלה ממארת או מחלה המצריכה טיפול בדיאליזה, זכאי לזקוף עד 90 ימי היעדרות בשנה (ועד 110 ימים אם הוא הורה יחידני או שההורה השני לא נעדר מעבודתו לצורך הטיפול בילד). זכאות זו קיימת עד שהילד מגיע לגיל 18, והעובד יכול לבחור אם לנצל את ימי המחלה או את ימי החופשה העומדים לרשותו לצורך ההיעדרות.

זכאות של 18 ימי היעדרות בשנה (במקרים מסוימים, כמו הורה יחיד, עד 36 ימים) ושעות היעדרות נוספות (שלא ינוכו משכרו), יינתנו לעובד שהוא הורה לילד או בוגר עם לקות (פיזית, נפשית או שכלית) קבועה. במקרה זה יקבל ההורה דמי מחלה בגובה השכר המלא כבר מהיום הראשון להיעדרות, והוא יכול לבחור אם לנצל את ימי המחלה או את ימי החופשה השנתית הצבורים לרשותו לצרוך ההיעדרות.  

האם אוכל לנצל ימי מחלה כדי להיעדר מהעבודה גם לצורך הטיפול בהוריי?

ניתן לזקוף עד 6 ימי היעדרות בשנה על חשבון ימי המחלה בשל מחלת הורה, ואף גם לצורך טיפול בהורה של בן או בת הזוג. הורה ייחשב כחולה אם הוא הפך להיות תלוי לחלוטין בעזרת הזולת לביצוע פעולות היום יום. ניצול ימי המחלה לצורך טיפול בהורה אפשרי רק בתנאי שבן הזוג הוא עובד, שלא נעדר מעבודתו בשל מחלת אותו הורה. כמו כן, ניתן להביא בחשבון גם חלקי ימים שבהם העובד נעדר בשל מחלת ההורה, אשר יחושבו לפי היחס שבין שעות ההיעדרות לבין השעות של יום עבודתו המלא.

ומה לגבי ניצול ימי מחלה לצורך טיפול בבן או בבת הזוג?

עובדים זכאים לזקוף על חשבון ימי המחלה שלהם עד 6 ימי היעדרות בשנה, בשל מחלת בני או בנות זוגם. בן או בת זוג ייחשבו כחולים, לצורך זכאות זו, אם הפכו להיות תלויים לחלוטין בעזרת הזולת בביצוע פעולות היום-יום. במקרה של מחלה ממארת של בן או בת הזוג, ניתן לזקוף עד 60 ימים בשנה, גם אם החולה אינו תלוי בעזרת הזולת.

מידע נוסף תוכלו למצוא בפורטל זכויות עובדים בעת מחלה באתר כל זכות