אם נבחן את נתוני השכר הממוצע במשק לחודש ינואר אפשר לחשוב שמדובר בפתיחת שנה נפלאה לשנת הפוסט קורונה, שכן השכר הממוצע זינק ברמה שלא נראתה מזה שנים.

מנתוני הלמ"ס שפורסמו היום (ב') עולה כי השכר הממוצע במשק בחודש ינואר עלה ב-10.5% לעומת ינואר אשתקד ל-11,953 שקל בחודש. לשם השוואה ב-2020 נרשמה עלייה של כ-7% בשכר הממוצע.

אבל נתוני השכר הממוצע לחודש ינואר, ובכלל בשנה החולפת, לא משקפים את המצב בשוק העבודה בישראל, ולא רק בגלל הסגר השלישי שנכפה בניסיון להשתלט על המגפה.

נתוני ינואר כוללים את ההשפעה של הסגר השלישי על המשק כך שקשה לגזור מהם מגמה מסוימת, אבל שם לא הבעיה העיקרית עם הנתונים אלא באופיו של חישוב הממוצע.

מאות אלפי האנשים שנגרעו משוק העבודה והפכו למובטלים או בחל"ת כלל לא נכללים בדיווחים החודשיים של המעסיקים למוסד לביטוח לאומי שעליהם מתבססים נתוני השכר.

היעדרותם של המובטלים החדשים, שהתאפיינו ערב משבר הקורונה בשכר נמוך מזה של אלו שנותרו מועסקים, משוק העבודה מושכת את הממוצע מעלה, כך שהעלייה משקפת את השינוי בהרכב המועסקים ולא מעידה על עלייה בשכר של העובדים המועסקים.

מספר משרות השכיר ירד ב-15.4% לעומת ינואר 2020 ל-3.196 מיליון משרות. בין הענפים הבולטים בירידה במספר המשרות הם ענף שירותי אירוח ואוכל (ירידה של 69%), אמנות ובידור (ירידה של 58.1%) ובענף המסחר (ירידה של 23.7%).

בחלוקה לענפים, במגזר הגדול ביותר - החברות הלא פיננסיות, מגזר המהווה 62.1% מכלל המשק - השכר הממוצע למשרת שכיר היה 13,189 שקל לחודש. בתחום שכיכב בשנת הקורונה במשק - תחום ההייטק המרכז רק 9.2% מהעובדים במשק, השכר הממוצע עלה ב-4.6% לעומת ינואר 2020, אך בהשוואה לחודש דצמבר האחרון השכר הממוצע ירד ב-5.6% והסתכם ב-25,598 שקל לחודש.

כתבה זו פורסמה במקור באתר גלובס