הצצה לתלוש המשכורת של עובדות ועובדים סוציאליים: זה תפקיד חשוב מאין כמותו, שמצריך רגישות גדולה - אבל גם כזה שנחשב לא מתגמל ומוביל את העוסקים בו לעבוד בכמה מקומות כדי להתפרנס בכבוד. בסדרת כתבות חדשה של החדשות online ואתר AllJobs, נספק מדי שבוע הצצה לתלוש שכר של עובד במקצוע אחר, ולנתונים שמצביעים על פערים בין המינים ובין הפריפריה למרכז. פרק 5: עובדים סוציאליים.

כמה מרוויחים מהנדסי תוכנה?
כמה מרוויחים עורכי דין?
כמה מרוויחים עובדי שירות לקוחות?
כמה מרוויחים קופאים וקופאיות?

מנתוני מיזם "כמה אתם שווים" - מתחם השכר של AllJobs, בו השתתפו כבר למעלה מ-270 אלף גולשים, עולה כי השכר הממוצע (ברוטו) לעובדות ועובדים סוציאליים עומד על כ-8,300 שקלים בחודש. גם במקצוע הזה, בו מועסקות יותר נשים מגברים, קיים פער גדול בגובה השכר בין המינים: עובד סוציאלי מרוויח כ-8,870 שקלים בממוצע, זאת לעומת עובדת סוציאלית שמרוויחה 8,160 שקלים בלבד - פער של כמעט 10%.

גם אזור העבודה משפיע על גובה השכר, אולם בכל האזורים השכר די דומה: באזור השרון והמרכז המשכורת הגבוהה ביותר לעוסקים בעבודה סוציאלית - 8,760 שקלים ו-8,400 שקלים בהתאמה. באזור השפלה, השכר הממוצע לעו"ס הוא 8,330 שקלים, בצפון - 8,240 שקלים, בדרום - 8,090 שקלים ובאזור ירושלים 7,970 שקלים בחודש.

עובדים במספר מקומות כדי להגיע לשכר ראוי

וכמה תרוויחו במקצוע הזה ככל שתצברו בו ותק? בשנה הראשונה תרוויחו כ-7,070 שקלים, בין שנתיים לארבע שנים במקצוע יניבו 7,410 שקלים בחודש, אחרי חמש עד שמונה שנים במקצוע תרוויחו כ-8,400 שקלים בחודש ואילו ותק של תשע שנים ומעלה במקצוע צפוי להוביל לשכר של כ-9,800 שקלים.

מסייעים בשלל בעיות קשות בחברה (צילום: חדשות 2)
מסייעים בשלל בעיות קשות בחברה | צילום: חדשות 2

משנת 2014, נרשמת עלייה מתמדת במספר המשרות הזמינות בשוק בתחום העבודה הסוציאלית: בשנת 2017 היו 9,124 משרות זמינות בתחום - זאת בהשוואה ל-6,623 בלבד שלוש שנים קודם לכן. על כל משרה של עובד או עובדת סוציאלית מתמודדים בין שישה לשמונה מועמדים.

"להיות עובד סוציאלי זה תפקיד מאתגר הדורש יכולת אמפתיה גבוהה ביותר", מספרת עינב בוימפלד, מנהלת תוכן ומחקר ב-AllJobs, "העובד הסוציאלי מטפל בבעיות חברתיות וכלכליות, קיפוח חברתי וכן במגבלות ושינויים בחיי האדם הדורשים תמיכה ברמת הפרט או המשפחה".

לדבריה, "עובדים סוציאליים משלבים לעתים את עבודתם בין מספר מקומות כדי להגיע לשכר ראוי". לימודי עבודה סוציאלית בישראל מתקיימים במשך כשלוש שנות לימודים עיונים ומעשיים, ובסיומם מוענק תואר אקדמי.

העובדים הסוציאליים: הנתונים - כתב אישום חמור לממשלה

"הנתונים שנחשפו היום הם כתב אישום חמור לשר האוצר וממשלת ישראל, והמציאות חמורה עוד הרבה יותר מהנתונים שהוצגו", מסרה בתגובה יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני. "השכר לפנסיה והחיסכון העתידי של העובדים הסוציאליים, הוא 6,000 שקלים בלבד. גם אחרי 25 שנה במקצוע, עובדות ועובדים סוציאליים ירוויחו 9,000 שקלים ברוטו בחודש בלבד".

"העובדים הסוציאלים, שהם חוד החנית של מדינת הרווחה, חוד החנית של הטיפול באוכלוסיות המוחלשות, נמצאים בעצמם בסכנה כלכלית", הוסיפה חרמוני. "העובדים הסוציאליים נמצאים בחרדה כלכלית יומיומית, על אף שרובם השלימו תואר שני ושלישי. בשנה הבאה צפויים להיפתח הסכמי השכר של העובדים הסוציאליים והאיגוד יעמוד על כך ששר האוצר וממשלת ישראל יהיו אחראיים לעשות תיקונים בעיוות המחפיר הזה".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו