משבר הקורונה פלט מהמשק כמיליון דורשי עבודה ועובדים בחל"ת. משך הזמן הרב ללא עבודה, גורם לרבים לשקול הסבה מקצועית. הדבר נכון במיוחד עבור עובדים בתחומי התיירות, התרבות והאירועים, שייקח זמן עד שיוכלו לחזור למעגל העבודה. מתי זה הצעד הנכון, לאילו מקצועות כדאי לעשות הסבה ואיך עושים זאת?

במצב הנוכחי אנשים מחפשים יציבות, מקצוע שתמיד יהיה בביקוש, שיעניין אותם והם יוכלו לעבוד בו לאורך זמן. אמנם לעשות סוויץ' זה אף פעם לא קל, אך עולם העבודה הוא דינמי ומשתנה כל הזמן. במהלך השנים נולדו מקצועות חדשים לעומת אחרים שהספיקו להיעלם. הדינמיות הזו מחייבת כל אחד מאתנו לעצור ולחשוב -האם מה שאני עושה עכשיו זה מה שארצה לעסוק בו גם בעוד חמש שנים? האם מה שלמדתי בתואר זה תחום שמעניין אותי ויעניין אותי לעסוק בו גם בעתיד או שאולי אני צריך לשקול הסבה מקצועית? זה לא תהליך פשוט ולא קל להגיע להחלטה כזו בעיקר אחרי השקעה של המון זמן, משאבים כלכליים וכן, גם משאבים נפשיים. אבל חשוב להבין ששינוי מקצוע לא חייב להיות משהו כל כך מפחיד. שינוי קריירה יכול להיות תהליך של כמה חודשים בלבד ואתם יכולים למצוא את עצמכם עם מקצוע חדש ביד.

אז איפה מתחילים?

היות ועולם התעסוקה הוא כל כך דינמי, העובדים שישרדו הם העובדים הוורסטיליים, בעלי הכישורים הרבים והמגוונים. למשל, ידע באקסל, בפוטושופ, בהכנת מצגות, בהיכרות עם מערכת הפרסום של גוגל ופייסבוק וכו'. כיום, ניתן למצוא ברשת קורסים חינמיים שמלמדים את המיומנויות האלו ויאפשרו לכם לבלוט בראיון העבודה הבא.

היכולת למצוא עבודה במקצוע החדש היא משמעותית לבחירת המקצוע הנלמד, ועדיין צריך להביא בחשבון את העובדה כי מדובר בהתחלה מחדש וההישגים הקודמים שלכם אולי לא יבואו לידי ביטוי במקום החדש. על מנת להשתלב בצורה מיטבית במקצוע החדש, כדאי לסמן את הסיבות לשינוי- האם זו המשכורת שפחות מתאימה לך? האם אלו תנאי ההעסקה? אולי התחום פחות מעניין אותך או שבעבר הוא היה נחשב זוהר ועם השנים אורו דעך?

שימו אצבע על מה אתם רוצים להשיג בקריירה החדשה- האם תוכלו להשיג משכורת טובה יותר, תנאים משופרים? אולי בכלל אתם מחפשים שאיפות אחרות בקריירה החדשה– האם התחום שאתם רוצים להשתלב בו ישיג את מטרותיכם?

בצעו חקירה פנימית- האם אתם ריאליים או הומניים?

שאלו את עצמכם שאלות שיעזרו לכם להבין אילו תחומים ומקצועות יתאימו לכם יותר. למשל- אני אוהב מספרים? הייתי טוב במתמטיקה בתיכון? אני אדם לוגי? אני טוב באנגלית? או - שאני אוהב להתבטא בכתב? יש לי יכולת וורבאלית גבוהה? אני אוהב לעבוד עם אנשים? אני יצירתי יותר מאחרים? אם עניתם יותר "כן" על החלק הראשון של השאלות- רוב הסיכויים שתיטו יותר למקצועות ריאליים וטכניים מאשר למקצועות ההומניים, ולהפך. אגב, יש כאלה שהתשובה שלהם לא תהיה חד משמעית והם יצטרכו להיות כנים עם עצמם ולבדוק מה הצד "השולט" יותר בהם על ידי שאלות נוספות ומדויקות יותר.

סטודנטית מבולבלת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
סטודנטית מבולבלת | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

חקרו איזה מקצוע מתאים לכם

אל תלכו ישירות על המקצוע היוקרתי שנשמע לכם הכי חלומי, אלא על המקצוע שבאמת מתאים לכם ושתאהבו אותו. בצעו חקירה מעמיקה- קיראו בפורומים איזה תחום הכי יכול להתאים לכם, באיזה מקצוע תראו את העתיד שלכם, מה הכי תאהבו לעשות, דברו עם חברים, כנסו לפייסבוק ותקראו את הסילבוסים. כך תמנעו מהפתעות לא נעימות וכשתתחילו ללמוד אותו תוכלו לדעת שבחרתם את מה שבאמת מתאים לכם, ולא סתם מקצוע שנראה לכם מגניב כי שמעתם מאיזה קרוב משפחה שהוא מרוויח שם המון כסף. ברגע שתבינו מה היקף העבודה במקצועות הללו, מה עושים בפועל וכיצד רוכשים את ההשכלה הנדרשת (תואר, תעודת מקצוע או בכלל קורס אינטרנטי) תוכלו לדעת מה המקצוע המתאים לכם ולאט לאט להתחיל לכוון אליו.

השקיעו בחיפוש מוסד לימודים מתאים

חשוב לבדוק את ההתאמה של החומר הנלמד בסילבוס לשוק העבודה ואת רמת המרצים. תמיד טוב להתייעץ עם מכר או חבר שמכיר את המוסד וירצה לחוות דעה. באותה נשימה חשוב לזכור שהחוויה היא סובייקטיבית ומשתנה מאדם לאדם ולכן מומלץ תמיד להגיע לפגישת ייעוץ ולבדוק את המקום והאווירה בעצמך לפניי הגעה להחלטה. כדאי לעשות סקר, לראות אילו עוד מוסדות מציעים את אותו הקורס, מה הם התכנים הנלמדים בכל אחד מהמסלולים ולעשות את הבחירה הטובה ביותר עבורכם בהתאם לשאיפות ולמחשבות על העתיד בכל הנושא של ההסבה המקצועית. נסו גם לחפש מקומות שמאפשרים לכם להתנסות בקורס או במקצוע לפני שאתם מתחייבים לקורס מלא.

נשירה מהאקדמיה (אילוסטרציה: dotshock, Shutterstock)
איפה כדאי ללמוד? | אילוסטרציה: dotshock, Shutterstock

אילו מקצועות כדאי ללמוד עכשיו ומה התכונות הנדרשות אליהם?

שוק העבודה הולך להשתנות ב-180 מעלות לאחר משבר הקורונה. ראשית, מקומות עבודה יעברו לעבודה מהבית ולאחר המשבר צפויים לגדול מספר העסקים שיעברו למסחר דיגיטלי בשביל לשרוד, ואיתם הדרישה לעובדים במקצועות השיווק, הדיגיטל וההייטק. אם אתם יצירתיים יותר, יתאימו לכם מקצועות כמו עיצוב גרפי ואפיון חווית משתמש, פיתוח משחקי און-ליין, אנימציה, כתיבת תוכן וניהול רשתות חברתיות עבור מותגים. מעבר ליצירתיות, התחומים הללו יתאימו לאנשים סקרניים, פתוחים לשינויים, שיכולים לקבל ביקורת ובעלי יכולת פתרון בעיות.

במידה ואתם נוטים יותר למקצועות הריאליים, המקצועות שיתאימו לכם הם בעיקר בדיקות תוכנה, תכנות ובניית אתרים, אבטחת מידע וסייבר. מקצועות אלו, מעבר לידע במספרים, יתאימו לבעלי יכולת למידה גבוהה, מתן תשומת לב לפרטים הקטנים וחשיבה ביקורתית.

 

הכותב הוא איתי בר נחום, מנכ"ל המרכז להכשרה והשמת עובדים להייטק HackerU