משבר הקורונה אילץ  למאות-אלפי סטודנטים ועובדים להישאר בבית מול המחשב. כתוצאה מכך, הפעילות היומיומית שאנו רגילים לעשות מצטמצמת, ונוצר מצב שאנחנו מבלים את רוב היום בישיבה. ככה, השרירים שלנו מתחילים להתעייף, ואט-אט, מבלי שנרגיש, הם כבר לא מסוגלים לסחוב את משקל גופנו. אז איך הגוף שלנו מושפע מהמצב וכיצד ניתן להתגבר על הבעיות שצצות? התשובות לפניכם.

מרכז הכובד – הגב

אחד הגורמים העיקריים שיוצרים עומס על הגב הוא עבודה לא נכונה מול מחשב. אנשים רבים מניחים שהגב נח בזמן העבודה מול המחשב, אך לא כך המצב. הישיבה הממושכת מפעילה לחץ רב על הגב, בעיקר על חלקו התחתון, ולרוב מדובר בגורם המרכזי לנזק. אז מה ניתן לעשות? ובכן, מכיוון שישיבה היא אחד המאפיינים הבולטים באורח החיים שלנו כרגע, מומלץ לבצע שתי פעולות עיקריות: במידה ואתם כבר חשים בכאבי הגב, כדאי לעשות מקלחת חמה שמקלה על השרירים ובנוסף לעסות את השכמות ואת הגב התחתון. כדי למנוע כאבים בעתיד, חשוב שתקפידו על ישיבה נכונה ויציבה, כזו ששומרת על הגב ישר גם בעת השימוש במחשב. כדי להשיג זאת, קרבו את מסך המחשב אליכם כך שמרכזו יהיה בגובה הסנטר שלכם, והקפידו שהמרחק שלכם מהמקלדת יהיה כזה שישמור על המרפקים שלכם לצדי הגוף.

לא רואים בעיניים

תופעה שכיחה נוספת היא כאבים בעיניים, שנוצרים בעקבות צפייה ממושכת במסכים. עבודה מול מחשב מאמצת את העיניים ועלולה לגרום, בין השאר, לעייפות כללית, לראייה מטושטשת וליובש וצריבה בעיניים. ישנם מספר טיפים לעבודה נכונה מול מחשב שמסייעים ליעילות הראייה ומפחיתים את הנזק לטווח הארוך: תחילה, זכרו כי התאורה של המחשב טובה מספיק – לכן אין צורך בתאורה נוספת בחדר; דאגו לצמצם את התאורה באזור בו אתם עובדים על המחשב למינימום האפשרי, ובדקו שאין השתקפויות וריצודים על המסך, אשר עלולים לגרום לבעיותCVS  (Computer Vision Syndrome, או בתרגום חופשי "תסמונת ראיית המחשב"). לבסוף, אם כאבי העיניים כבר החלו להראות סימנים, נסו לעסות את העפעפיים כמה דקות עד לשיפור התחושה או לשטוף את העיניים כל שעה.

צוואר תפוס

כאב מוכר נוסף הוא צוואר תפוס. בצוואר ישנן 7 חוליות שתפקידן לשאת את משקל הראש שלנו בפעולות היומיומיות הרגילות. אך העידן הדיגיטלי ערער את תפקודן של חוליות אלה: ברגע שאנחנו נמצאים מול מסך המחשב או הסמארטפון, הראש שלנו, ששוקל בין 6-7 קילו, נמצא בתנוחה לא טבעית ומכופפת, ולרוב גם לאורך זמן. מצב זה מפעיל לחץ על החוליות, וזוהי למעשה הבעיה הבסיסית לכאבים בשרירי הצוואר, שלא רגיל לשאת את הראש בתנוחות החדשות שהמסכים מכריחים אותו לעשות. הפתרון לתופעה דומה לזה שהזכרנו בהקשר של כאבי הגב (שהרי הצוואר והגב מחוברים ומבצעים תפקידים שתומכים זה בזה) – יש להתאים את מיקום המסך כך שיהיה בגובה העיניים כדי למנוע כאבים בצוואר, ואם אתם כבר חשים בהם, מקלחת חמה תוך עיסוי השכמות תעזור.

אל תקלו ראש

הסימפטום השכיח ביותר שנגרם מישיבה ממושכת מול מסך המחשב הוא כאב הראש, וממש לא כדאי להקל ראש לגביו. כאבי העיניים וכאבי הצוואר עשויים להוביל לכאבי ראש או להגביר אותם. לכן, כדי למנוע את הכאב מומלץ לצאת להפסקות יזומות ואף לשטוף את הפנים או להתרענן בדרך אחרת. אם אתם סובלים מכאב ראש ניתן להקל עליו באמצעות עיסוי של מספר נקודות לחיצה: מאחורי האוזניים, בין העיניים ובין הגבות.

נזקים לזרועות

אילי לב (צילום: שמואל מלכה וגלית סער)
אילי לב | צילום: שמואל מלכה וגלית סער

הכאבים השכיחים ביותר הם כאמור בצוואר, בגב, בעיניים ובראש, אך ישיבה ממושכת מול המחשב עלולה להוביל גם לדלקות בגידים בכפות הידיים ובאצבעות. לא נלאה אתכם בשמות המקוריים של הדלקות הללו ('תסמונת התעלה הקרפלית' מישהו?), אך נשתף אתכם ששימוש יתר במחשב עלול לגרום לקרעים מיקרוסקופיים בגידים, שעם הזמן מתפתחים לדלקות. למשל דלקת בכתף יכולה להתפתח בעקבות ישיבה בגובה לא נכון, דלקת במרפק נגרמת בשל עומס יתר ועוד. במילים אחרות: ככל שהזמן שלנו מול המחשב גדל, כך גם גדל הסיכוי שנפגע בעצמנו לטווח הרחוק. הפתרון לכך הוא פשוט מאוד לצמצם את זמן השהות הרצוף מול המחשב ככל שניתן, ולייצר לעצמכם סביבת עבודה נוחה בהתאם לצרכים שלכם – אם אתם יודעים שאתם סובלים מכאבים במרפקים לאחר שימוש ממושך במחשב, דאגו לריפוד המשטח עליו אתם עובדים; אם כואב לכם לקפל את האצבעות אחרי שימוש ממושך בעכבר, שקלו להחליפו באחר, כי יכול להיות שהוא לא מתאים לכם. בקיצור, התאימו את סביבת העבודה שלכם, אליכם.

הפעולות העיקריות שמומלץ לבצע כדי לצמצם נזקים:

  • הפסקות יזומות להתרעננות
  • תרגילי מתיחה
  • שטיפת פנים מידי שעה
  • עיסוי נקודות לחיצה
  • התאמה אישית של סביבת העבודה על פי צורך
הכותבת היא אילי לב, מנהלת 'ארומה ספא'