לא מעט ישראלים מודים שהם מרגישים שחוקים בעבודה, שהם קמים בבוקר בתחושת אומללות ומחשבים בטבלת ייאוש בראשם מתי כבר יגיע יום חמישי. עבור רבים השגרה והרוטינה היומיומית גורמת להם לאבד עניין ותשוקה למקצוע.

אולם אין מדובר בהכרח בגזרת גורל, ולא תמיד צריך לחפש עבודה חדשה בשביל להכניס אתגר חדש לעבודה. הרי גם אם תיכנסו לתפקיד חדש, שלכאורה נדמה לכם שהוא מכיל בתוכו משמעות עמוקה, סביר שיתרחש תהליך אבולוציוני זהה של הפיכת האתגר עם הזמן לעניין של מה בכך, והפיכת המשימות החשובות והמעניינות למשימות אוטומטיות שיחזרו על עצמן מדי יום ויפסיקו לרגש אתכם. אז מה עושים?

שלב ראשון: קצת "ארכיאולוגיה"

בתור התחלה, עליכם לחפור מעט כדי להגיע למקורות שמהם התחלתם את דרככם המקצועית. היזכרו בשיקולים שהיו חשובים לכם כשבחרתם במקצוע או במשרה המסוימת שלכם.

חשבו על הקריטריונים שזיהיתם כחשובים לכם. למשל – קרבה לבית, עבודה עם אנשים, עבודה עם מחשבים וכו' – וכתבו אותם לעצמכם, ולצד אלה חשבו על הערכים שמניעים אתכם לעבודה. הערכים הם ה"דלק" שיגרום לכם להתאמץ בעבור תפקיד, ולא רק מה שיספק לכם נוחות "טכנית". למשל: יוקרה, עזרה לזולת, גיוון, יכולת להשפיע על הסביבה וכו'.

בסיום שלב זה יהיו לכם שתי רשימות – שיקולים טכניים, וערכים. כעת עליכם לתעדף כל אחת מהרשימות הללו לפי סדר החשיבות שלכם, תוך הבנה כי "אי אפשר הכול".  

שלב שני: מחליפים משקפיים

רבים מאיתנו מסתכלים על עצמם ועל מצבם דרך משקפי המשימה הנקודתית, הסיזיפית והיומיומית, ולא דרך מטרת העשייה, דרך מה שעומד מאחורי המשימות הנדרשות לצורך השגת המטרה.

הביטו ברשימות שיצרתם בסעיף הקודם. מה אתם רואים? האם חלק מהערכים ומהשיקולים לבחירת התפקיד שלכם מקבלים מענה בעבודתכם הנוכחית? אילו מהם? האם אתם מבחינים בעובדה שאף על פי שתפקידכם נתפס כמשעמם ביומיום, הוא בכל זאת מכיל את רוב המשתנים שחשובים לכם?

אפשר להתגבר על שחיקה בעבודה (צילום: shutterstock)
שחיקה בעבודה היא לא גזרת גורל | צילום: shutterstock

וכעת, לאחר שהחלפתם משקפיים, האם אתם מצליחים לראות כי המהות, בכללותה, כן עונה לקריטריונים שתעדפתם בשלב הראשון?

שלב שלישי: שינוי ושיפור

עכשיו תוכלו להתחיל לשפר את המציאות הקיימת לאור הקריטריונים והערכים שלכם - אלה שזיהיתם כי הם קיימים בעבודתכם או אלה שאתם חשים שיש להם פוטנציאל להתממש בה.

לשם כך, חשבו על משימות שיכולות לקדם את מטרות המנהל ובו זמנית לתת מענה לצרכים שלכם. לאחר שתזהו מספר משימות אפשריות כאלה, תוכלו לתכנן שיחה עם המנהל שבה תשכנעו אותו כי טיפולכם במשימות הללו יכול לקדם את מטרותיו. אל תתייאשו אם לא יראה זאת כך – המשיכו לבחון אילו דברים אחרים אפשר להציע שישרתו קודם כל את הצרכים שלו, ונוסף על כך את מה שחשוב לכם.

במקביל נסו לגרום לשינויים בכוחות עצמכם. למשל, זיהיתם שאחד מהערכים שלכם הוא יצירתיות? חשבו איך אפשר להכניס ערך זה ללוח הזמנים שלכם בפועל. התנדבו ליצור תוכן – הציעו ליזום הפקת עלון חודשי של הצוות או הארגון; קחו אחריות על התוכן באתר החברה או ברשת החברתית שלה; ארגנו מפגשי גיבוש צוותיים ועוד.

לחלופין, זיהיתם שאחד הערכים שלכם הוא פרקטיות ומקצועיות? הקפידו להיות בעלי הפתרונות היצירתיים והחידושים הישימים כשעולה בעיה בצוות. בדרך תזכו גם באתגר שימנע מכם תחושות שעמום (שכן כדי להיות בעלי הפתרונות היצירתיים, עליכם לדעת לצפות את הבעיות הפוטנציאליות שיצוצו, וללמוד לעומק את הדרכים לפתרונן), ואף יעלה את קרנכם בסופו של דבר בעיניי הממונים, במידה שעצותיכם בעת הצורך יצלחו.

שלב רביעי: ניקוי יומיומי למשקפיים החדשים שלכם

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
חשוב לשמר את גישת החשיבה הזו כדי לטפח את התחושה הטובה והמחודשת החיונית לתפקודכם היצרני. שימו לב לדברים שקשה לשים לב אליהם תוך כדי ריצה על מסלול השגרה השוחק, שפעמים רבות מעוור וגורם לקבלת הדברים כמובנים מאליהם, מבלי לראות את היתרונות שמסתתרים במציאות הקיימת.

כדי לשמר את ההשפעה החיובית הזו, עליכם להקפיד להבחין באופן שוטף באותם חלקים בעבודה שבהם יש מענה לערכים שזיהיתם כחשובים לכם. לשם כך, עצרו מדי יום וציינו לעצמכם שתי דוגמאות של אירועים שקרו לכם, שבהם נוצר רגע של מענה לערכים שזיהיתם כחשובים לכם. לדוגמה, אם זיהיתם שחשוב לכם "לעשות טוב לאחרים" – סקרו בסוף כל יום את יומכם, ומצאו לפחות שתי דוגמאות, ולו קטנות, שבהן היה רגע של נתינה כזו.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר" והספר בערבית "העתיד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר.