אין ספק ששנת 2020 תיזכר ותיחרט כשנת ההפתעות של כולנו. שנה שיצרה מציאות חברתית וארגונית חדשה לכולנו. שנה שהציבה בפני כולנו הרבה מאד אתגרים אישיים. אנו חיים בהיסטוריה רצופה סדרה של הפתעות (עוד סגר כבר אמרנו?!), גם כאשר אנו חושבים שכל ההפתעות כבר מאחורינו וחווינו את כולן, הנה מגיעה עוד הפתעה. אם למדנו משהו משני העשורים האחרונים זה שחוסר וודאות היא כרונית, חוסר יציבות היא הקבוע, הפרעה היא שכיחה ואין לנו יכולת אמיתית לצפות או למנוע את מה שיקרה. נורמלי? נורמלי חדש? ככל הנראה לא יהיה נורמלי חדש, אלא רק סדרה מתמשכת של תקופות לא נורמליות, שאין ביכולתנו לצפות או להיערך אליהן.

אחת התובנות הארגוניות המשמעותיות של שנת 2020, היא שאפשר לצלוח משברים ארגונים וניתן לעבוד מרחוק ולהיות ארגון מצליח. מתן דגש אישי ואנושי לצרכים של עובדים, הוא המקנה חוסן ארגוני המאפשר התמודדות עם תקופות של חוסר וודאות ושינויים תכופים. משבר הקורונה הזניק את חשיבות התפקיד של מנהלי ומנהלות משאבי אנוש, בדיוק כפי שהמשבר הפיננסי של שנת 2008 דחף את סמנכ"ל הכספים לקדמת הבמה הארגונית. בהינתן תובנה משמעותית זו, עולה השאלה אז מה נדרש ממנהל או מנהלת משאבי אנוש של שנת 2021? ואילו כישורים ויכולות אנו צריכים לאמץ על מנת להמשיך ולהוביל את האנושיות הארגונית?

אמנם טיולים בחו"ל נראים כרגע כמו זיכרון רחוק, אבל נראה שמה שדרוש ממנהל משאבי אנוש לשנת 2021 זה להפוך להיות מורה דרך ארגוני.

אם מורה דרך הוא אדם שעוסק בהדרכה של מטיילים ותיירים, מורה דרך ארגוני הוא אדם שעוסק בהובלה, ליווי חניכה והדרכה של מנהלים, עובדים ובעלי עניין חיצוניים. בעשייה השוטפת של מורה דרך גלומים מספר תפקידים ומיומנויות החיוניים להצלחה של מנהלי משאבי האנוש לשנה הקרובה:

  1. ניווט בחוסר וודאות

    כשם שמורה דרך נדרש להוביל את קבוצתו גם כאשר ה-GPS מתקלקל, כך גם מנהל משאב האנוש נדרש להוביל את צוות משאבי האנוש, העובדים והמנהלים בתקופות שלא תמיד ברור וידוע מה כדאי וצריך לעשות. הוא מוכן לטעות בדרך ולתקן בהתאם למידע חדש שנחשף בפניו בזמן אמת. מורה דרך מצוין הוא צופה מדופלם, מבין את תוואי השטח ויודע להיערך לכל מזג אוויר. באופן דומה מנהל משאבי אנוש יודע לזהות כיוונים עתידיים בעשייה הארגונית, שינויים ומגמות בענף בו פועלים, ומקבל החלטות על סמך שילוב בין מידע עובדתי שעולה מן השטח, לצד הבנה של הצרכים האנושיים בכאן ועכשיו.
  2. דאגה לרווחת הפרט והקבוצה

    מורה דרך טוב מקשיב לצרכים של הקבוצה ולצרכי הפרט, ודואג לרווחת מטייליו ההולכים עימו בשביל. באופן דומה אחד התפקידים המרכזיים של מנהל. משאבי האנוש הוא העיסוק ברווחת העובד (wellbeing), מתוך הבנה אמתית שרק ארגון המקדם רווחת עובדים ומסוגל להכיל את צרכי העובדים הוא ארגון שיכול לצקת אמון בעובדיו, ובכך לקדם גם מטרות ארגוניות. כולנו נהיה מוכנים ללכת אחרי מורה דרך שאנחנו מאמינים ביכולת שלו להוביל אותנו גם בזמנים מורכבים. במילים אחרות: תנו לאנשים להרגיש טוב, להרגיש מוערכים ומשמעותיים וכל הקסם יקרה כבר בכוחות עצמו.
  3. מתן השראה ומוטיבציה

    מורה דרך טוב צריך לדעת לתת דחיפה בעלייה שעלולה להראות מאיימת, מפרכת ובלתי מושגת. כך למשל במחקר שבדק את חשיבות התמיכה הקבוצתית במצבים מאתגרים, אנשים שנתבקשו לאמוד גובה של הר ואת היכולת להעפיל אליו, האריכו את ההר כנמוך יותר ופחות מאיים כאשר היו בחברת אנשים שתמכו בהם רגשית והם הרגישו קרבה אליהם. מורה דרך ארגוני צריך לעורר השראה ומוטיבציה ולמצוא את הדרך לגרום לכל אחד מאיתנו להעפיל אל ההר הניצב בפנינו, מתוך אמונה שעשייה משותפת ותמיכה אמיתית מאפשרת לאנשים לפרוח ולשגשג.
  4. התאמה אישית לעניין של מטיילים שונים

    מורה דרך הוא מורה המלמד ומנסה לגרות את הסקרנות והעניין בקרב כל חברי הקבוצה. הוא יודע שיש הבדל משמעותי בעניין של אנשים, ולכן מאפשר חשיפה לתחומי ידע מגוונים ומשתמש במגוון מתודות על מנת להשביע סקרנות ולהקנות ידע. במילים אחרות: מורה דרך מקצועי ומיומן יודע לעשות פרסונליזציה בתהליכי למידה ואף ללמד תוך כדיי עלייה תלולה כשלא תמיד קל. באופן דומה מנהל משאבי אנוש צריך לייצר את ההזדמנות לצמיחה ולמידה בקרב העובדים, מתוך הבנה שרק למידה אישית ומשמעותית תאפשר לכל עובד ועובד למצוא את דרכו בכוחות עצמו ולנווט תקופה שמתאפיינת בחוסר וודאות.

ומה נאחל לנו בפתחה של שנה חדשה? שנדע לטייל וגם להנות מהדרך, שנעז לצאת למסעות לא תמיד מתוכננים, לא בהכרח עם GPS תקין, אבל עם הרבה סקרנות והתלהבות לחקור את הדרך.

הכותבת ד"ר רונית נדיב, היא ראשת המחלקה לניהול המשאב האנושי במכללה האקדמית ספיר.