יש שמאמינים כי הקיץ מביא איתו האטה בפעילות העסקית. בעלי עסקים מסבירים זאת בכך שאנשים בחופשה, שהילדים בבית ולכן אנשים עובדים פחות ומרוויחים פחות ועוד ועוד. על כל אלה התווספה אימת הקורונה, מצב כלכלי עגום וחוסר ודאות. אולם אם נבוא בגישה זו, מה הסיכוי שהקיץ יהיה באמת רווחי לעסק שלנו?

אפשר ומומלץ לנצל את הקיץ לקפיצת מדרגה עסקית משלושה טעמים:  

  • בתום הקיץ יש פחות מחודש עד חגי תשרי ואז חודש שבו יש 8 ימי עבודה בלבד.
  • השנה יותר מתמיד מוכרחים לייצר רווחיות. לאור חודשי הסגר והעצירה שהיתה , חייבים להחזיר את המשק  לפעילות, ודברים רבים שנדחו יקרו עכשיו. זו משימה לאומית לייצר פעילות עסקית יחד.
  • מוכרחים להתפרנס, שאם לא, אני לא משוכנע שבעל המכולת יוותר לי על תשלום בגלל שבקיץ לא קונים ממני.

כיצד לעבוד על ריווחיות והצמחת העסק דווקא בתקופה זו?

  1. נצלו את שעות הבוקר המוקדמות - בקיץ יש יותר שעות אור יום. השכימו קום, לא בכדי ישנה מגמה להצטרף למועדון ה- 5. השכמה מוקדמת מאפשרת לפתוח את היום באימון כושר  או בכל פעילות אחרת שמייצרת אנרגיה להמשך היום, מיקוד ושקט לפני שכל הבית מתעורר. נצלו את הבוקר למענה למיילים וזמן עם עצמכם לפני טלפונים ושאר הסחות דעת.
  2. תקצבו את שעות העבודה שלכם- הדבר חשוב בכל מצב. תשאלו עצמכם האם אתם ממוקדים, יעילים, פרודוקטיביים. גם כשיש לנו 12 שעות עבודה , פעמים רבות אנו מוצאים עצמנו שהעבודה נמרחת, כי אנחנו פועלים מתוך ידיעה שיש לנו זמן. הדבר נקרא חוק המים. כמו מים שללא כלי יתפזרו לכל עבר, כך ללא תחימה ביעדים וזמנים, נמצא שהמשימה תתארך ככל שנאפשר לה.
  3. אל תדחו דברים- אחד הנושאים שתוקעים זרימה, אנרגיה וצמיחה עסקית בפרט, הם כל אותם הדברים אותם אנו דוחים. לכולנו יש רמה כזו או אחרת של דחיינות. כשהם נערמים, המוטיבציה לטפל בהם יורדת, ואנו מאוכזבים מעצמנו שאנו לא מגיעים אליהם. הם גם מפריעים בעין, והכי גרוע מטרידים את מנוחתנו. אם כבר נקלעתם להאטה, זה הזמן לעשות ניקיון פיזי. כך אתם יוצרים תחושה מדהימה שמביאה איתה גם תחושת ניקיון מנטלי. עשו סדר בבית ובמשרד, וחלקו את הטיפול ב"מוזנחים" על פני מספר ימים, כל יום קצת. מהר מאוד תראו שזה יוצר תנועה גם בעסק.
    ניהול זמן (צילום: Satyrenko, shutterstock)
    לעשות סדר ולהפסיק עם הדחיינות | צילום: Satyrenko, shutterstock
  4. התייעלות- עשו רישום של כל הוצאות העסק. בדקו אילו הוצאות הכרחיות, אילו ניתן אולי לשפר מחירים (ציוד משרדי, תקשורת), ואיזה הוצאות אולי כדאי להוריד בכלל. זה גם הזמן לבדוק תהליכים עסקיים, כמו תהליכי הנהלת חשבונות, ניהול לקוחות, שירות. אולי ניתן לייעל את שעות העבודה שלכם ושל העובדים שלכם על ידי שדרוג נהלי עבודה ומערכות ניהול מתקדמות. העובדה שיש פחות עבודה , מאפשרת פיתוח והטמעה של תהליכים שבהמשך יאפשרו קיבולת ליותר עבודה.
  5. שיווק, אסטרטגיה והתאמת מוצרים לתקופה- ייתכן שנדרשת התאמה של מוצרים ושירותים. יכול להיות שיי לכם אופציה לשווק מוצרים שרלוונטיים דווקא לתקופה זו, כמו לדוגמה סדנת גמילה מחיתולים או סדנה לאנשי עסקים להעברת הרצאות בזום. במידה ואין לכם מוצרים כאלה, חשוב לייצר פתרונות ומוצרים שיכולים להתאים לתקופה (בוודאי בעידן קורונה).
    כמו כן דווקא כשהרבה עסקים הולכים לישון , זה הזמן לשווק יותר. בכל קיץ יש סוף קיץ. יתכן ואת הפירות תראו אחרי. הצמחת עסק איננה רק מכירות. ניתן לבצע הרבה פעולות שקשורות בשיחות עם לקוחות קיימים וקודמים לצד הגדלת רשימות הדיוור .
  6. מבצעים והטבות- רבים אוהבים שנותנים להם הנחות, אבל עוד יותר אוהבים לחשוב שקיבלו יותר באותו המחיר. גם אם השירות שלכם פונה למבוגרים בלבד, יתכן וניתן למצוא הטבה לילדים, לדוגמה שוברים לגלידה או בילוי כזה או אחר עם הילדים. ואם אתם מוכרים שירות או מוצר לילדים, חישבו על הטבות וצ'ופרים להורים.
  7. שיתופי פעולה- מוצרים ושירותים משלימים הם תמיד דבר כדאי. אנו אוהבים לקבל "גם וגם". כלומר אם את קוסמטיקאית , ישמחו לקבל ממך שובר לבית אופנה, או אם אתם בעלי חברת מחשבים, תוכלו להעניק ללקוחות בזמן שאתם מטפלים להם במחשבי החברה מסאג' זוגי.
  8. ילדים הם שמחה- במקום להתלונן שהילדים מפריעים או כל היום במסכים, ישנה הזדמנות פז להיעזר בילדים לטובת העסק. כמות הדברים הטובים שמרוויחים מזה ראויה למאמר משלה. הילדים מרוויחים כסף, ולומדים על ערכו, הילדים מרגישים שהם חשובים ומועצמים, ישנה מעורבות וגיבוש משפחתי וכמובן שילדינו אשפי הטכנולוגיה יכולים לעשות ב 5 דקות דברים שלנו ייקחו שעות בכל הקשור לרשתות חברתיות, תוכנות מחשב ועוד. בנוסף יצירתיות של ילד, יכולה להיות נכס שלא יסולא מפז.
  9. האמינו שאפשר לייצר צמיחה עסקית- אל תתייחסו לשנים קודמות. זיכרו, אנשים צריכים פתרונות שונים, מטיפול בסטרטס ועד תוכנות חדשות. כפי שצוין קודם, רבים העסקים שמבקשים לשדרג תשתיות פיזיות ודיגיטליות ולכן זו תקופה מצוינת לאנשים מתחומי שיווק, עיצוב וחידוש המשרד CRM, ERP. כמו כן אנו אוהבים לקנות (שונאים שמוכרים לנו). דווקא בעתות לחץ , לאחר שגם דחינו הרבה קניות, יש סיכוי שאנשים ירצו לרכוש.
  10. בחופש תהיו בחופש- תסגרו לעצמכם זמן איכותי שבו באמת תהיו בחופש. אולי לא ניתן לטוס, אבל חשוב לפנק את עצמנו ולהרגיש שדואגים לגוף והנשמה. סיגרו הניידים וכשאתם בחופש תיטענו וחיזרו לשיא התפוקה אחרי.

אז אם מלימון עושים לימונדה, בעונת המלפפונים, עשו לכם סלט טעים, מרענן, מקפיץ , מקרר, מלא בבריאות, טעם וצבע.

ניר מקובסקי הוא מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים