גם השנה, ולמרות משבר הקורונה שממשיך ללוות אותנו גם בימים אלו, עשרות אלפי בני נוער שיצאו לחופש הגדול מחפשים עבודת קיץ ורבים מהם ישתלבו במקומות עבודה בתחומים שונים. עד כמה נפוצה העבודה בחודשי הקיץ בקרב בני הנוער ומה החוקים והזכויות הייחודיים להם? עושים סדר.

על פי מחקר שערכה הסתדרות הנוער העובד והלומד באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, כ- 69% מבני הנוער בישראל היו מעורבים בשוק העבודה בשנת 2019,  50% מבני הנוער עבדו בחופש הגדול כאשר, 31% עבדו גם בתקופת הלימודים וגם בחופש הגדול. הסיבה המרכזית בגינה עובדים בני נוער (42%) היא כדי לממן הוצאות אישיות שהוריהם לא יכולים/רוצים לממן.

המחקר מצביע על כך שבני נוער עובדים רבים אינם מקבלים את הזכויות שמגיעות להם, מועסקים שלא כחוק ולעיתים אף מנוצלים. כך למשל, 22% מבני הנוער מדווחים על קבלת שכר שעתי הנמוך משכר המינימום הקבוע בחוק לגילם; כשליש מבני הנוער מדווחים כי יצא להם לעבוד מעל 8 שעות - בניגוד לחוק עבודת הנוער, המתיר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ - 40 שעות בשבוע; כ-46% מבני הנוער המועסקים מדווחים כי לא קיבלו תלושי שכר עבור כל חודש שבו עבדו.

"בני נוער וצעירים מהווים את אחת האוכלוסיות החלשות בשוק העבודה. עבודה זמנית במשמרות, חוסר ידע וניסיון מביא לקושי רב בהתמודדות עם מצב מורכב מול המעסיקים בייחוד כשאנו נמצאים בימים רגישים הן מבחינה בריאותית והן כלכלית בצל מגיפת הקורונה" אומר אורי מתוקי, ראש האגף לאיגוד מקצועי, הסתדרות הנוער העובד והלומד. "הנתונים המוצגים מצביעים כי זכויות בני הנוער בעבודה מופרות בקלות יתירה על ידי המעסיקים ובמגוון תחומים החל מאי תשלום על ימי התלמדות ועד אי הוצאת תלוש שכר, ומצד שני 42% נזקקים לעבודה לצורך כיסוי הוצאות אישיות. נתונים אלו  ממחישים ביתר שאת את היותם של בני הנוער אוכלוסייה פגיעה אל מול המעסיקים. בשל כל אלו ולמרות ההגבלות הקיימות כחלק מהמצב אנו מעריכים כי גם בצל הקורונה בני נוער רבים יצאו לחופשת הקיץ יבקשו לעבוד ואף ימצאו מקומות עבודה. כך,  כמו בכל קיץ, גם השנה אנחנו פותחים מוקד מידע ופניות שיסייע לבני הנוער והצעירים, ואנו נערכים גם לסייע להם במיצוי זכויותיהם מול המדינה."

אז מה חשוב לדעת?

  1. הודעה לעובד- עם תחילת העבודה עליכם לקבל הודעה המפרטת את פרטי המעסיק (שם החברה, מספר החברה, בעלי תפקידים ומספרי טלפון) ואת תנאי ההעסקה שלכם, עד שבוע מיום תחילת העבודה (ולא עד 30 ימים, כנהוג אצל מבוגרים). כמו כן, על המעסיק להחתים אתכם על כרטיס עובד (טופס 101).
  2. שכר - התשלום המגיע לכם הוא לפחות שכר מינימום לשעה, הנקבע על פי גילכם- 21.45 שקלים עד גיל 16, 98 שקלים בגיל 17-16, 25.43 שקלים בגילים 18-17 ו-29.12 מגיל 18 ומעלה. במידה ועבדתם שעות נוספות או שעבדתם בשבת מגיע לכם תשלום נוסף על שעות אלו (125 אחוז ו-150 אחוז בהתאמה).
    שימו לב כי אתם זכאים לשכר עבור כל שעת עבודה, וזה כולל: התלמדות, ניסיון, ישיבות עבודה, שעות הכשרה ועוד. התלמדות ללא תשלום אינה חוקית.
  3. שעות עבודה- כאמור מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ - 40 שעות בשבוע (במקומות בהם עובדים 5 ימים בשבוע, ניתן להעסיק נער 9 שעות במשמרת ובתנאי שלא יעבור את  40 השעות השבועיות). אם הועסקתם מעל מספר השעות הזה ביום, המעסיק מחויב לשלם לכם שעות נוספות משכר הבסיס (ולא רק משכר המינימום).
    שימו לב כי על פי החוק, אסור להעסיק נוער אחרי השעה 22:00 בלילה, בקיץ ניתן להעסיק נוער עד השעה 24:00, ובלבד שהמעסיק מספק לעובד הסעה לביתו. כמו כן, קיים איסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 אחרי השעה 20:00.
  4. רישום הימים והשעות- כל מעסיק חייב לנהל רישום מפורט של שעות העבודה של כל עובד ובסוף כל יום להחתים את העובדים על רישום השעות, בכרטיס, מחברת או אמצעים אלקטרוניים וממוחשבים. אנחנו ממליצים גם לכם לנהל רישום נפרד של השעות והימים בהם הם עובדים – רישום מסודר ומדויק יאפשר לדעת מהו השכר לו אתם זכאים, ויכול לעמוד כנגד רישום השעות של המעסיק, אם אבד, נמחק או נפגם.
  5. ניכויים מהשכר לבני נוער- ניכוי מיסים – נער שמשתכר מתחת ל-7,613 ₪ בחודש ונערה המשתכרת מתחת ל-8,516 ₪ פטורים ממס הכנסה, ביטוח לאומי ודמי בריאות.
    קנסות ועונשים כספיים- קנסות ועונשים כספיים, כולל ניכוי בגין נזק כספי שנגרם על ידי העובד, נחשבים על פי חוק לניכויים שלא כדין והם אסורים בהחלט. כמובן שאם התגלה שנעשה נזק בכוונה, העובד חשוף לתביעה פלילית.
  6. הפסקותביום עבודה שאורכו שש שעות עבודה ומעלה, חובה לתת לבני הנוער העובדים הפסקה של 45 דקות למנוחה, מתוכם לפחות חצי שעה רצופה. למעסיק מותר לנכות את זמן ההפסקה מהשכר, רק אם ניתנה הפסקה של חצי שעה רצופה לפחות.
  7. החזרי נסיעות- בנוסף למשכורת, כל עובד צריך לקבל החזרי הוצאות עבור הנסיעה לעבודה וממנה. החוק מחייב מעסיקים  להחזיר רק את הסכום המינימלי הדרוש לבני הנוער כדי להגיע לעבודה ולחזור לביתו ואינו מחייב להחזיר סכום העולה על 22.60 ₪ ליום עבודה. עובד המתגורר במרחק שאינו עולה על 500 מטרים (או במרחק 2 תחנות אוטובוס) ממקום עבודתו, אינו זכאי לקבל החזר הוצאות נסיעה. אם עבדתם עד שעה שבה כבר אין תחבורה ציבורית לביתכם, על המעסיק להחזיר לכם את הוצאת הנסיעה במונית, לרוב כנגד הצגת קבלה.
  8. חופשה שנתית- בני הנוער העובדים זכאים ל 18 ימי חופשה בשנה המשולמים על ידי המעסיק (במשרה מלאה. במשרה חלקית מחויב המעסיק למנות את ימי החופשה להם העובד זכאי בהתאם להיקף משרתו). במידה ולא נוצלו ימי חופש אלו – יש לשלם את פדיונם (פיצוי כספי בשווי ימי החופש הללו) עם סיום העבודה. במידה ועבדתם על פני פחות מ- 75 ימים אתם זכאים לתשלום חופשה בסך- 4% משכרו הכולל.
  9. סביבת עבודה בטוחה- עבודות בקיץ מתאפיינות פעמים רבות בסחיבת ציוד כבד, עבודה ממושכת בשמש או כאמור, עבודה עד שעות מאוחרות. על המעסיק לדאוג שבני הנוער העובדים אצלו לא נפגעים, בין אם בכך שלא יאפשר להם לסחוב ציוד כבד - סחיבת של מעל 12.5 ק"ג לבנים ומעל 8 ק"ג לבנות אסורה על פי חוק. סחיבה של משקלים מתחת לאמור מותרת רק עד למשך שעתיים. סחיבה באמצעות מריצה מותרת עד 50 ק"ג כולל משקל המריצה, יאפשרו להם לעבוד בצל או לקחת הפסקות ומים ככל שהם צריכים, וכאמור, אם העבודה מסתיימת מאוחר, לספק לעובד הסעה עד הבית.

יש לכם שאלו בנוגע לזכויות בעבודה בימי הקורונה? אולי כבר ענינו עליהן כאן

המידע באדיבות סתדרות הנוער העובד והלומד, הארגון היציג לבני נוער וצעירים. לכל שאלה ניתן להשאיר פניה באתר או בטלמסר 1121*