כמה אתם עושים בחודש? כשרוב האוכלוסייה מבלה שליש מהיום בין כתלי המשרד, שאלות על מידת העניין והסיפוק שאתם זוכים לו בעבודה תופסות את המושב האחורי, והפוקוס העיקרי עובר לתלוש המשכורת - הרי בשביל זה באנו. אבל לא רק המשכורת הקבועה חשובה בבואנו להחליט האם מקום העבודה מתגמל מספיק.

גם אם חשבון הבנק שלנו מרופד מדי חודש בסכומי כסף לא רעים בכלל, הכל יתגמד מול העלבון שנחוש מול סט הסכו"ם לחג, התלושים המיותרים או התיק עם לוגו החברה שנקבל בתמורה לעבודה הקשה שהשקענו.

נכון, מרבית החברות הוקמו כדי לייצר רווחים לבעלים ולבעלי המניות וכל מי שעובד בחברה אמור לקבל שכר הוגן, או לפחות מוסכם (אם לא, צרו קשר). לפי החוק, המעסיק לא חייב לנו דבר מעבר למשכורת ולסכומי הכסף שנקבעו בחוזה העבודה מולו. חלקנו נרצה לעצור שם, כדי לא להרגיש חייבים לבוס, הרי מתנות מקבלים ממשפחה או מחברים, אך יש מעסיקים שהביאו את הצ'ופרים לכזאת דרגה של מומחיות, שנוכל רק להתפלל לכאלה חברים.

דוגמא קיצונית במיוחד מגיעה דווקא מהודו – חג פתיחת הסתיו, ה"דיוואלי" הוא סוג של חג מולד, במובן זה שהמקורות שלו הם דתיים, אך הוא כבר מזמן חג של מתנות, הנחות ובולמוס קניות. בשנה שעברה, הבעלים של חברת ייצוא היהלומים "הארי קרישנה" גנב את תשומת הלב מכל תת היבשת, כשחילק בין עובדיו 1,260 מכוניות חדשות, תכשיטים כיד המלך ולא פחות מ-400 דירות. "אנחנו שואפים שלכל אחד מעובדינו יהיו בית ומכונית, אז החלטנו לתת להם", אמרו מנהלי החברה.

אולי במדינה שבה בתים ומכוניות הם לא דברים של מה בכך, הם יכולים לשמש מתנה, אבל איך מפנקים עובדים שבעים ואמידים שמכירים רק בעיות של עולם ראשון? ההיי-טק הישראלי ידוע כמגזר מתגמל, אך לעובדי אינטל ישראל ציפתה הפתעה מיוחדת בדמות שתיים וחצי משכורות נוספות. כן, מדובר לא רק על משכורת 13, אלא גם על 14 ואף חצי מ-15. לפי הדיווחים, זו השנה השלישית שבה החברה נהגה כך עם 10,000 עובדיה.

כמה שכסף זה נחמד, ועל זה אין ויכוח, יש שיאמרו שאין מאחוריו הרבה מחשבה. מומחים לתגמול עובדים ממליצים להעניק משהו מוחשי יותר, שלא ייזרק בחשבון הבנק ויישכח. כך למשל חברת בארטון, המותג הגדול ביותר בעולם גלישת הסנובורד, חרטה על דגלה את תרבות ספורט החורף ובמקום לתת מכתבי הערכה לעובדים, מתירה להם לגלוש כאוות נפשם אחרי כל סופת שלג רצינית, על חשבונה. ב-Airbnb, הבינו שהדרך היחידה להכניס את העובדים לאווירת האירוח והטיולים, היא לשלוח אותם פעם בשנה לטיול ביעד לבחירתם ולהעניק להם 2,000 דולר לטיסות ושהייה בדירות שבאתר.

גם בישראל, ארגונים שהפנימו את האמת הפשוטה הזאת, מתגמלים את העובדים המצטיינים בטיסות לחו"ל, ואין ספק שזה משתלם לשני הצדדים. איאת אבו שמיס, ראש צוות הקבלה של מלון "לאונרדו ארט תל אביב", זכתה בתואר העובדת המצטיינת אחרי שנה וחודשיים בלבד של עבודה ברשת וכעת מתלבטת אם לנפוש בלונדון, באמסטרדם או ברומא. "חוץ מהפרס עצמו, זו ידיעה שאני מוערכת. זה אמנם מורגש ביום יום אבל זאת הרגשה אחרת".

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
לרגל 10 שנים בחברה נשלח דודי לחופשה משפחתית ברומא | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

"בשנים האחרונות קיימת מהפיכה תפיסתית בקרב מנהלים בכירים בארגונים, המודעים לעובדה כי שביעות רצון העובד מהווה נכס אסטרטגי עבור החברה. העובדה כי עובד מרוצה הוא עובד יעיל המשפיע על צמיחת החברה ושגשוגה, הובילה את הארגונים העסקיים לחשב מסלול מחדש ולהעניק לעובדים מתנות אטרקטיביות כתמריץ להישגיות, עמידה ביעדים עסקיים וחיזוק נאמנותם לחברה", מסביר חמיק קוסובסקי, מבעלי קבוצת נופשונית הפועלת למעלה מ-30 שנים, "בתוך כך גם עולם ההטבות והמתנות שודרג לאין ערוך, והעובדים נהנים משוברים לארוחות זוגיות, ספא, מסעדות יוקרה, טיסות בכדור פורח, מוצרי חשמל, פעילויות אקסטרים, סופי שבוע במלונות בארץ, ואף חופשות בחו"ל. בנוסף, קיימות המון חברות שמעניקות לעובדיהן את האפשרות לבחור מתנה באמצעות גיפט קארד מוטען בכסף והיקף מימוש הטבה זו גבוה מאוד. אין ספק שתחום ההטבות והמתנות מהוות מרכיב מרכזי להשגת יעדים עסקיים".

דודי כליף, מנהל מכירות בחברת "הנסיך הקטן" המייבאת מוצרי תינוקות ופעוטות, רואה את עצמו כסיפור סינדרלה. הוא הועסק למרות שלא עמד בדרישות הסף של התפקיד, על בסיס התאמה אישית. היום הוא זה שמגייס עובדים על אותו בסיס אישי ואנושי. לרגל 10 שנים בחברה נשלח דודי לחופשה ברומא, עם כל המשפחה. אפשר לשמוע בקולו שהטיול הנקודתי הזה הוא רק סמל למשמעות שיש למעסיקים שלו בחייו. "החיים הופכים לחלק מהעבודה והעבודה לחלק מהחיים, המשפחות מכירות ורק ככה אפשר לעבור משברים."

מאיה סבר, מנהלת משאבי האנוש בהרץ (צילום: יחסי ציבור)
מאיה סבר, מנהלת משאבי האנוש בהרץ | צילום: יחסי ציבור

מאיה סבר, מנהלת משאבי האנוש בחברת השכרת הרכב "הרץ", מסבירה את ההבדל בין השכר החודשי, להטבות שהארגון בוחר להעניק: "אם היינו שואלים, ברור שהעובד היה מעדיף עוד קצת כסף במשכורת, אבל זה כסף שערכו נשחק והוא נשכח, לעומת דברים שלא ניתן לכמת". בחברה השכילו להפוך את העסק עצמו למקור של הבעת תודה, וכל אחד מ-800 העובדים זכאי לשכור רכב לבחירתו, למשך שבוע בשנה, ולטיפולים במוסכי החברה במחירי עלות. "הרץ" מקפידה לצ'פר גם עובדים מצטיינים ובעיקר את אלה הוותיקים, בחופשות, ארוחות וימי ספא. האפקט, מאיה טוענת, מידי: "עובדים חוזרים מכאלה חוויות עם עיניים בורקות, מוטיבציה לעבוד והרגשה אמתית שמישהו רואה אותם ומעריך אותם כעובדים וכאנשים".

בשגרה המעייפת אף אחד לא שם לב כמה אנחנו משתדלים למרות שקשה לנו, ולפעמים כל מה שצריך זה שובר להזמנת פיצה בערב הנכון, או אימייל של שתי שורות מאחד המנהלים. עם זאת, חשוב מאוד לשמור על פרופורציות - בוסים שכבר מתחילים לרשום צ'קים מוזמנים ללמוד לקח מחברת יוקום תקשורת, שלפני שנתיים העניקה ל-5 עובדים מצטיינים מכוניות BMW חדשות, והיום נמצאת תחת חקירה בשל טענה לעיסוק מפוקפק לכאורה באופציות בינאריות. או מחברת החשמל, שהעניקה בונוסים ב-176 מיליון ש"ח וחשמל חינם בשווי 121 מיליון ש"ח, והיום הדברים נבדקים מול בג"ץ בשל טענה לחריגות שכר לכאורה. ייתכן שגם כאן צריך לזכור שאם זה נראה טוב מדי, לפעמים עדיף להתרחק.

אם אתם מרגישים שמקום העבודה שלכם מעניק יותר ממה שהוא יכול להעניק, אולי יש משהו באינטואיציה שלכם - תיהנו מהמתנה ונסו לברר בעדינות אם אין בה קאץ'. ואין בה כזה, כנראה שזכיתם במקום עבודה שיודע להעריך אתכם כמו שצריך. אם אתם מנהלים שרוצים להראות הערכה, פשוט תתחילו להראות הערכה! בדיבור, בנוכחות, בתגמול קבוע או בבונוסים בהתאם למגבלות שלכם. נסו לערב את המשפחות, השתמשו בנכסים שכבר יש לכם במלאי והוציאו בהתאם ליכולת. עובד שלא יעריך את המקסימום שתוכלו לתת, כנראה לא ראוי לו.