בוסים מתעללים הם תופעה נפוצה למדי. כמעט כולנו עבדנו עבור בוס מהגיהנום או לפחות היינו חשופים למנהל כזה. מדובר בתופעה חוצת מגדרים ומגזרים, אך רק מעט מהארגונים פועלים באופן סדור למניעתה, והצעת החוק שהוגשה בנושא טרם אושרה – לכן מי שסבל מהתעמרות בעבודה יכול לתבוע במסגרת עילות חוקים אחרים הקיימים בחוק. כעת מתברר שמעבר להשפעות הנפשיות, איתם נאלצים העובדים להתמודד בסביבת עבודה עוינת, מדובר בתופעה שגורמת לנזק בריאותי מסכן חיים.

מחקר שפורסם לאחרונה ב-"Heart Journal" וניתח 79,201 עובדים (נשים וגברים בגילאי 18 עד 65), מצא כי עובדים שנפלו קורבן להתעמרות במקום העבודה, היו בעלי סיכוי גבוה יותר לסבול ממחלות לב, כלי דם, דיכאון ועוד. נוסף לכך, לטענת פרופסור לפסיכולוגיה ארגונית באוניברסיטת פורטלנד ליו-צ'ין יאנג, הלחץ שמופעל על העובד מצד בוס מתעלל עלול להוביל לנדודי שינה, לעצבנות ולהתנהגות מרדנית.

 הנקמה בדרך: בוס מתעלל הופך את העובדים לפחות מסורים

נוסף לנזק הבריאותי, בוס רע משפיע באופן ישיר על כלכלת הארגון בו הוא עובד. מחקר שפורסם ב-"Journal of Management" ובחן את הקשר שבין בוסים מתעללים ליעילות ארגונית, מצא כי עובדים שהגדירו את הבוסים שלהם כ"מתעמרים" נטו לפעול בצורה מזיקה לארגון בו עבדו. לטענת החוקרים, עובדים אלה חיבלו ביעילות הארגון על ידי ביצוע טעויות והשקעת מאמץ מינימלי בתפקידם. כמו כן, הם היו בעלי נטייה לאחר באופן קבוע, לקחת הפסקות ארוכות במהלך יום העבודה ולהתנער ממחויבותם.

"העובדים פועלים לעיתים קרובות מתוך אינסטינקט פנימי של צדק. כשהיחס שהם מקבלים אינו צודק, העובד לא רוצה לתרום מעצמו לארגון או לעזור לקולגות שלו. זה פוגע בתפקוד הנפשי והחברתי שלו ובתפקוד הארגון כולו", מסביר פרופסור יאנג.

 

מחקר נוסף שנערך בשיתוף פעולה בין אוניברסיטאות בסין ובאוסטרליה, בחן 427 מחקרים קיימים בתחום התעסוקה והגיע למסקנה שעובדים מאבדים את תחושת המחוייבות והנאמנות למקום העבודה שלהם כתוצאה מלחץ ו/או יחס לא הוגן מצד הממונים.

ובשורה התחתונה: אם אתם רוצים עובדים נאמנים ובריאים, הגיע הזמן שתניחו בצד לתדמית "הבוסים הקשוחים" ותתקדמו.