משבר הקורונה פוגע באלפי עסקים בכל העולם ושומט את הרגליים מתחת לכל מה שהכרנו. אין עצמאי או בעל עסק שלא יספר שתוך מספר ימים הוא איבד לקוחות שביקשו לעצור או להקפיא פעילותם. חוזים שהיו אמורים להיחתם כבר לא ייחתמו ובאופן כללי הקרב כרגע הוא על שימור לקוחות קיימים וניסיונות לגייס חדשים, תוך התאמות רלוונטיות למצב הכלכלי.
אז איך עושים זאת, נכון, ובצורה שתחזיק את הראש מעל המים? מספר רעיונות:

  1. הרחיבו את מעגל השירותים - הלקוח רוצה לבנות אתר אי קומרס? יש צורך בכתבת תוכן שיווקי?  אתם יודעים לעשות הכל! יש ברשת מאות אנשי מקצוע שמחפשים עבודה כעת. לכם יש את הליד מהלקוח. מצאו את האדם הרלוונטי שיוכל לעשות זאת וכמובן – קחו עמלה. כך, לא רק תרוויחו בטווח הקצר אלא גם תוכלו לשתף פעולה בעתיד עם אנשי מקצוע נוספים. לאחר המשבר תוכלו להציע את השירותים הללו כדרך קבע.
  2. תמחור יצירתי- אין מה לעשות, כולנו נפגעים בכיס והלקוחות שלנו יכולים לעשות פחות דברים עם פחות כסף. זה הזמן להציע להם חבילות ערך "רזות" יותר, תשלומים עבור דברים ספציפיים ללא מסגרת של התחייבות ארוכת טווח ואם אין ברירה – גם לתת הנחות.
  3. שיווק- עד כמה שמוזר להגיד את זה, צריך לחשוב גם על היום שאחרי. אם אתם לא בקבוצות המקצועיות שלכם בפייסבוק או בלינקדין – זה הזמן להצטרף. אם אתם כבר שם, זה הזמן לענות לאנשים, להעלות פוסטים מקצועיים או סוגיות רלוונטיות, לשתף פעולה ואם צריך – אפילו תעשו טובה מקצועית למי שמבקש. אי אפשר לדעת מי יחזור אליכם אחרי המשבר כי השם שלכם קפץ לו, או שמה שעניתם מצא חן בעיניו והוא רוצה לבחון התקשרות.
    רוני הרש (צילום: דניאל יחזקאל)
    רוני הרש | צילום: דניאל יחזקאל
  4. התמקצעות- זה בדיוק הזמן לשבת ולחשוב עם איזה מידע חדש אנחנו רוצים לחזור לשוק אחרי המשבר- אתם רוצים ללמוד תוכנות חדשות, אולי יש דברים מסויימים שדורשים חיזוק אצלכם? בעולם של היום יש הרבה דברים שמשיקים אחד לשני. לכן, נצלו כעת את הזמן ללמוד ולהתמקצע בתחומים נוספים כך שעם סיום המשבר תוכלו להתחיל להרוויח מהם.     
  5. הסקת מסקנות- נכון, המשבר הזה לא דומה לשום דבר אחר שחווינו בשנים האחרונות והוא מקרה קיצון. אבל, וזה אבל גדול הוא נותן לנו נקודת מבט על מצב העסק. מה עבד ומה לא. מה הוכיח את עצמו כיעיל ומה פחות. נסו לנתח את הדברים שעבדו עד כה ומנגד מה לא עבד ולמה. ככל שתנתחו ותסיקו מסקנות פרקטיות שתוכלו לקחת איתכם לאחר המשבר – הרווחתם.   
הכות הוא רוני הרש, יועץ תקשורת ואסטרטגיה ובעלים של "הרש תקשורת ואסטרטגיה"