כשליש מהמורים בישראל אינם מקבלים את מלוא שכרם, ומפסידים אלפי שקלים בשנה — כך עולה מבדיקה מדגמית שערך אתר הינשוף, שמאתר טעויות בתלושי השכר של המורים. מדובר בכ–50 אלף מורים שלא קיבלו בחודשים האחרונים את שכרם המלא. הסכום המצטבר מגיע לנזק של כ–160 מיליון שקל בשנה. לפי הבדיקה, הבעיה חמורה במיוחד בקרב מורי התיכונים, שאינם מועסקים באופן ישיר על ידי משרד החינוך, אלא על ידי הרשויות המקומיות ורשתות חינוך שונות, כמו אורט ועמל.

טעות השכר הממוצעת היתה של 3,550 שקל בשנה, שלא שולמו למורה. בבדיקה התגלו טעויות ב–34% מהתלושים של מורי התיכונים, וב–25% מקרב מורי בתי הספר היסודי וחטיבות הביניים. הטעות הגדולה ביותר ביותר היתה אצל מורי התיכונים, 4,600 שקל בממוצע בשנה — יותר ממחצית השכר החודשי של מורה מתחיל בתיכון. מורי היסודיים וחטיבות הביניים הפסידו בממוצע כ–3,000 שקל בגלל טעויות בתשלום שכרם.

במשרד החינוך מסרו בתגובה כי המשרד משלם את השכר באופן מדויק, אך ייתכן שהטעויות נובעות מדיווחים שגויים שניתנים על ידי המורים או בתי הספר. 

תלושי השכר של המורים מורכבים ומקשים על המורים לעקוב אחר תשלום שכרם, וגם כשמורה מצליח לגלות טעות, לעתים חולפים חודשים עד לתיקונה ולקבלת החזר כספי. לעתים הטעות בתלושים נמשכת שנים רבות.

הבדיקה של אתר הינשוף בוצעה במדגם של 548 תלושי שכר שניתנו למורים בשנת הלימודים הנוכחית, והוא מייצג כ–170 אלף מורים המועסקים במערכת. האתר החל לפעול בשנה שעברה כסטארט־אפ העוסק באיתור טעויות בתלושי השכר של המורים בישראל, וזכה במענק של רשות החדשנות ושל המשרד לשוויון חברתי. תמורת 95 שקל לתלוש, הוא מאפשר למורים להעלות עותק סרוק של תלוש השכר, ומפיק עבורם דו"ח המבוסס על השוואת התלוש לנתונים שלהם. התלוש הנסרק גם נבחן על ידי צוות החברה. במידת הצורך מפעילי האתר מלווים את המורים בהליך קבלת החזר הטעות.

טעויות מגוונות שקשה לאתר אותן

הטעויות שנמצאו בתלושי השכר מגוונות. בין היתר, נמצאו טעויות בחישוב הוותק ודרגת השכר. בכמה תלושים נמצא תשלום חלקי או אי־תשלום עבור תוספות שכר המגיעים למורים עבור תפקידים מסוימים, כמו הכנת כיתה לבגרות או עבור חינוך כיתה. בנוסף, נמצאו טעויות בחישוב ההפרשות לקרנות הפנסיה. הטעויות לא אותרו על ידי המורים ולא על ידי משרד החינוך.

מורה בבית ספר יסודי גילתה שלא קודמה בדרגה אף שעמדה בדרישות הוותק וההשתלמויות של המשרד, ובתלושי שכר של מורים נוספים התגלה כי אינו תואם את הוותק שלהם. שניים מהם גילו שהשכר ניתן על פי ותק של שנה בתפקיד, אף שהם עובדים כמורים קרוב לעשור. מורה נוספת מצאה כי אף שהיא מועסקת ב–80% משרה, היא קיבלה שכר על 8% משרה.

במשך שנים העלו מורים במערכת החינוך טעונות רבות על אי־דיוקים בתשלום שכר ותשלום שכר חלקי, בגלל טעויות חוזרות ונשנות, עד שב–2016 פרצה מחאת מורים לאחר שאלפי מורים שקיבלו את משכורת ספטמבר, גילו שבוצעו בהם ניכויי שכר וטעויות שונות ללא כל הסבר. חלקם קיבלו שכר אפסי או שנמסר להם שהם חייבים כסף למשרד החינוך.

איך לקרוא את תלוש השכר? מדריך>>

מבירור שערך המשרד מאוחר יותר עלה כי התקלה השפיעה על שכרם של 14 אלף מורים. בתגובה למחאה הקים משרד החינוך ועדה שבחנה את התופעה ובתגובה החליטה לשפר את הליך תשלומי השכר של המורים. בעקבות המלצות הוועדה המשרד הקים, בין היתר, אתר המאפשר למורים לבדוק אם הנתונים המוזנים עבורם לחישוב שכרם נכונים ופתח מערכת לניהול הנתונים ולעדכונם על ידי הגשת טפסים דיגיטליים, אך תלוש השכר של המורים נותר מסובך ומורכב.

למרות המלצות הוועדה, ב–2017 גילו מאות מורים כי לא קיבלו את המשכורת עבור ספטמבר או שקיבלו משכורת חלקית והתעוררה מחאה נוספת. בתגובה פעל משרד החינוך כדי לתקן את הבעיה, ובשנת הלימודים האחרונה לא נרשמו תקלות רוחביות — אך מהבדיקה כעת, ומעדויות של מורים, מתברר כי שכרם עדיין לא מועבר להם במלואו.

יעל, מורה לחינוך מיוחד בבית ספר יסודי במרכז הארץ, גילתה כי במשך שנים שולמה לה תוספת שכר נמוכה מהמגיע לה עבור עבודתה. הגמול שהיא קיבלה היה נמוך בכ–4% מזה שהיתה אמורה לקבל בפועל.

"התברר לי שמשרד החינוך חייב לי 20 אלף שקל. אף אחד במשרד לא יזם את הבדיקה הזאת ולא הודיע לי. הבעיה היא שהרבה מורים חושבים שזה השכר שלהם, אבל עוד ועוד מורים מגלים באחרונה שהשכר שלהם מלא בטעויות. התלושים שלנו מורכבים ומסובכים ואנחנו לא מכירים את כל הכללים", אמרה יעל.

לדבריה, לאחר שאיתרה את הבעיה פנתה למשרד החינוך, ונמסר לה שהיא זכאית לקבל החזר, אך התנו אותו בהחלטת ועדה מיוחדת, ולאחר מכן בהחלטת ועדה נוספת. "חיכיתי שלושה חודשים לוועדה ואחרי זה נמסר לי שיש צורך באישור של ועדה נוספת. חלפו שישה חודשים עד שקיבלתי את ההחזר שמגיע לי, בלי ריביות ובלי הפרשים כמובן". אהוד, מורה באזור השרון, אמר כי תקופה ארוכה קיבל שכר נמוך מהמגיע לו, עד שלבסוף קיבל החזר של כ–7,000 שקל. "היה לי קשה לאתר את הטעות. כשפניתי למשרד החינוך הבנתי שגם לאנשים במשרד אין ידע מקצועי בנושא, והרבה פעמים קיבלתי תשובות לקוניות. לבסוף המשרד קיבל את הטענות שלי, וקיבלתי החזר בתוך שבועיים".

"כולם צריכים לבדוק את התלוש"

מנכ"ל ומייסד המיזם, רביד עומסי, לשעבר האחראי על שילוב הציבור החרדי במערכת ההשכלה הגבוהה, אמר כי הקים אותו לאחר שהבחין בטעות בשכר ששולם לאשתו, המועסקת במגזר הציבורי. "זיהיתי טעות בתלוש השכר של אשתי ונזכרתי שהשכן שלנו הוא מורה. ביקשתי לראות את המשכורת שלו, וראיתי שגם הוא מקבל שכר נמוך מזה שמגיע לו", הוא אומר. מלבד עומסי, במיזם שותפים חגי שפר, סמנכ"ל פיתוח עסקי, ודוד דהן, סמנכ"ל טכנולוגיות.

"המורים מתמודדים עם הרבה בעיות שקשורות לתשלום השכר. הנתונים שלהם לא מוזנים נכון או בגלל טעווית הקלדה בבתי ספר או במשרד החינוך. בכל שנה הנתונים של המורה משתנים ויש צורך לעדכן אותם, כך שמספיק שפקיד אחר לוחץ על הכפתור הלא נכון ונוצרת בעיה", אומר עומסי. "תלוש השכר הוא המסמך הפיננסי החשוב ביותר של כל עובד וכולם צריכים לבדוק אותו היטב כל חודש. זה נכון במיוחד לעובדי הוראה, שהשכר שלהם מורכב מנתונים רבים. אנחנו משתמשים בטכנולוגיה המאפשרת למורים ועובדי הוראה להבין מה קורה בתלוש שלהם בקלות ובזמן קצר. הדבר מסייע להם לממש את כל הזכויות שלהם".

במסגרת הכתבה הועברו למשרד החינוך דוגמאות לטעויות שאותרו בתלושי שכר של מורים. ממשרד החינוך נמסר כי "שכר המורים משולם באופן מדויק וללא תקלות. מרבית הדוגמאות המובאות בפנייה מדגישות כי אין מדובר בטעות חישוב, אלא בנתונים שאמורים להתעדכן במערכות מידע של המשרד על ידי בתי ספר. אשר לקידום דרגה, אומרים במשרד כי לא ידוע להם על מקרים של אי־קידום לפי הנוהל. ככל שיש מקרים כאלה, המשרד ישמח לטפל בהם".

כתבה זו פורסמה במקור ב-TheMarker

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך: