אנחנו מכירים את הסנריו הזה, במיוחד עכשיו בחודשים החמים: אנחנו מבטיחים לעצמנו שהקיץ הזה אנחנו לא מוותרים לעצמנו – הקיץ הזה אנחנו נכנסים למשטר בריאות, מצרים היקפים, נכנסים לכושר, מעלים דופק ומורידים במשקל. אבל איך אומרים? אנחנו כבר באמצע אוגוסט ולא נראה שיישמנו משהו כל היופי הזה.

וזה לא שאנחנו לא רוצים, אבל דור ה-Y יודע טוב מאוד שמהרגע שהוא מתעורר בבוקר רווי אנרגיות ועד הרגע שהוא מסיים לעבוד וצריך לממש את כל ההצהרות – זה לא בדיוק קורה. מה התוצאה? יוצא שאנחנו הולכים ומתקבבים לנו, ולא מנחת.

ככה זה, אתם מתקבלים לעבודה חדשה, משרת החלומות עם תנאים טובים ומשכורת נאה שיכולה בקלות לממן לכם את המנוי החודשי לחדר כושר או לסטודיו עם חוגים, אבל במקביל גם גומרת לכם את מלאי האנרגיות כשאתם מגיעים הביתה. מה, עכשיו? אימון פונקציונאלי? אולי מחר...

אם אתם חושבים שמדובר בסה"כ בנזק של כמה קילוגרמים נוספים ופחות סיבולת לב-ריאה, כדאי שתדעו שההשלכות לישיבה ממושכת במשרד יכולה להיות מזיקה ביותר. "בטווח הקצר מדובר בעיקר בנזקים מסוג דלקות כמו דלקות מרפק, דלקות בשורש כף היד, כאבים עזים בשרירי הצוואר או בגב תחתון וחולשת שרירים. ומעבר לכך המסך יוצר עייפות יתר לעיניים, מה שמוביל אותנו לתלות בחומרים מעוררים כמו קפאין", מספר ד"ר זוהר שדה, מומחה לפסיכולוגיה של הספורט, אתלט ושחקן כדור יד לשעבר.

"בגלל הישיבה הקפואה והממושכת במשרד מבלי לנוע במהלך היום, המפרקים והשלד קפואים במקום ולכן עמוד השדרה עלול להתעוות. כתוצאה מכך מופר האיזון בקבוצות השרירים השונות המעצבות את הגוף ושומרות על היציבה שלו, הדבר מוביל לאיבוד שיווי משקל, נוצרים לחצים לא מאוזנים על מפרקי הגוף וכן, השחיקה גדולה יותר ומתבטאת בכאבים. כמו כן, האיזון הקלורי מופר כתוצאה מחוסר פעילות והדבר מוביל להשמנת יתר". ד"ר שדה מוסיף גם עוד בעיות שלאו דווקא חשבנו עליהם: "מעבר לכך, הישיבה הסטטית פוגעת בזרימת הדם וביכולת שלו לנקות את כלי הדם משקיעת שומנים. כל עלולים להיווצר יותר כרישי דם, רמת הכולסטרול הרע (LDL) עולה והסיכוי ללקות במחלות לב וכלי דם עולה בהכרח". 

מתחם אימונים במשרדים: "תורם ליצירתיות בעבודה"

אכן מדובר ברשימת רעות וחולות שלא היינו מאחלים לשונאים שלנו, אבל האם האלטרנטיבה היא פשוט להתפטר ולהחליף מקצוע? ממש לא. נוסף לתרגילים בסיסיים שכולנו יכולים לעשות בבית או במשרד, יש חברות שהפנימו שהספורט חשוב לא רק לבריאות, לא גם תורם פרודוקטיביות של העובד ופשוט מציעות להם להתאמן בעבודה, ולפעמים אפילו תוך כדי העבודה.

חברת פאבפלוס המפתחת פלטפורמת אנליטיקס לניהול רווחיות תוכן בזמן אמת עבור גופי תוכן, הקצתה במשרדיה בת"א מתחם אימונים קטן לאימוני יוגה ו-TRX באמצעות מדריכת כושר המלווה את האימונים ארבע פעמים בשבוע. חלק מהעובדים מתאמנים אחרי שעות העבודה, חלק מעדיפים לפתוח את הבוקר באימון לפני שצוללים לעבודה וכמובן יש את אלו שבוחרים לקחת הפסקת התרעננות באמצע יום העבודה ולהזיע קצת.

לעשות כושר תוך כדי העבודה (צילום: PubPlus)
יש מדריכת כושר שמלווה את עובדי המשרד | צילום: PubPlus

לעשות כושר תוך כדי העבודה (צילום: PubPlus)
פותחים את הבוקר באימון | צילום: PubPlus

"רצינו לתת ערך מוסף לעובדים שיאפשר להם גם לשחרר קצת מרץ וגם לפרוק מתחים. זה משהו שלמזלנו העובדים מאוד אהבו וזה מאוד תורם ליצירתיות שלהם בעבודה". מסביר מנכ"ל החברה גיל בר-טור, "TRX  מאפשר למצות את הכושר הגופני של העובדים בשטחים סגורים ומצומצמים, להתאמן ולהוציא מרץ, לאמץ את הגוף ולא רק את המוח. "מהצד השני", הוא מדגיש, "היה חשוב לנו לאזן את זה עם אימונים שהם יותר לנפש, ולתת לעובדים את הזמן להתכנס פנימה ולהתחבר לעצמם"

גם חברת רדיס לאבס שחנכה באחרונה משרדים חדשים במגדלי אלון בתל אביב, ייעדה אזור שלם בקומה לתחום הספורט שכולל מתקנים, משקולות, מזרנים ועוד. "יש עובדים שרואים באזור הכושר שלנו כאחד המקומות החשובים ביותר במשרד. אופי העבודה המשרדי מצריך תנועה, ולכן אנחנו מקפידים לייצר פעילויות מוסדרות והבאת מדריכים - כמו למשל מדריכי פילאטיס שיודעים לנצל את השטח המשרדי בצורה הטובה ביותר", מסבירה עדי שטרן, דירקטורית משאבי אנוש בחברה.

לעשות כושר תוך כדי העבודה (צילום: רדיס לאבס)
"יש עובדים שרואים באזור הכושר כאחד המקומות החשובים ביותר במשרד" | צילום: רדיס לאבס

הליכונים שמשלבים שולחן עבודה ומחשבים: "ניצול מקסימלי של הזמן"

בחברת גלאסבוקס לקחו את השילוב בין ספורט ועבודה צעד אחד קדימה, ומעבר למשקולות או מזרני ספורט, בנו חדר עם הליכוני עבודה - כאלו שמשלבים מכשיר ריצה ועליו שולחן עבודה ומחשבים. כך שהעובדים יכולים להמשיך לעבוד תוך כדי הליכה, "מצאנו שזה עוזר לעובדים להתרכז. התנועתיות מההליכון, שמשלבת גם עמדת מחשב נוחה, הפכו את החדר הזה למאוד פופולארי", מסבירים בחברה, "מצד אחד זה ניצול מקסימלי של הזמן ומצד שני עוזר לכולם לשמור על כושר".

לעשות כושר תוך כדי העבודה (צילום: גלאסבוקס - הילה בזאר)
"ניצול מקסימלי של הזמן" | צילום: גלאסבוקס - הילה בזאר

כך גם בחברת קוד אואזיס המתמחה בפיתוח פלטפורמות דיגיטליות ומערכות מידע, שהקצתה במשרדיה בהרצליה שטח ייעודי לספורט בחדרי המתכנתים. עובדי החברה עושים שימוש יומיומי במשקולות ובמתקן למתח. לצד פעילויות חוץ כמו ODT שנערכים מעת לעת בהשתתפות כלל העובדים וההנהלה, בחברה מנגישים גם מתקני ספורט פנים משרדיים משולבים בחדרי המתכנתים. עוד מתוכנן בחברה להפעיל בקרוב אימוני כוח, אירובי ו-TRX בליווי מקצועי של מאמנים חיצוניים.

לעשות כושר תוך כדי העבודה (צילום: CodeOasis_PR)
שטח ייעודי לספורט בחדרי המתכנתים | צילום: CodeOasis_PR

ולא רק מכשירי כושר בגבולות המשרד תוכלו למצוא כחלק מהטרנד הספורטיבי; בנטורל אינטליג'נס, חברה העוסקת בהשוואת אתרים ובהכוונה לקבלת החלטות רכישה מושכלות, מאמינים בהקניית הגלים של אורח חיים בריא לעובדים. "הקמנו קבוצת ריצה בחברה", מתאר עידן, דירקטור משאבי אנוש בחברה, "אנחנו משתתפים בשנה האחרונה במרתונים ומרוצים. מעבר לזה יש לנו גם קבוצות כדורסל וכדורגל שנפגשות על בסיס שבועי".

"בדיוק חזרנו מ'מרוץ לילה ערד – מצדה' בו השתתפו 14 עובדים", מספר ירין גולדמן מפתח תוכנה בחברה, "יצאנו מכפר הנוקדים בשלוש לפנות בוקר והתחלנו לרוץ. רצנו 11 ק"מ עד למרגלות מצדה, שם הסתיים המרוץ, אבל לאחד העובדים בקבוצה זה לא הספיק והוא משך את כולנו לטפס לפסגת ההר, שם הנפנו את דגל החברה וצפינו בזריחה".

לעשות כושר תוך כדי העבודה (צילום: נטורל מצדה - נעם לויתן)
"הנפנו את דגל החברה וצפינו בזריחה" | צילום: נטורל מצדה - נעם לויתן

מעבר לקבוצות יש בבניין החברה חדר כושר פרטי, גדול ומאובזר בכל המכשירים הכי חדישים. הוא פתוח כל יום כל היום, גם בסופי שבוע, כך שכל אחד יכול להתאמן מתי שנוח לו. בחדר כושר מתקיימים גם מגוון של חוגים כמו יוגה, HIIT ופילאטיס. כמו כן, תוכלו למצוא בחדר הכושר גם מקלחת שמאפשר לעובדים לרדת ולהתאמן באמצע היום. גם במטבח החברה יש המון אוכל בריא: פירות וירקות חתוכים, שקדים ואגוזים, לחם בריא ומוצרי חלב וסויה בריאים במקררים. ימי שלישי נקראים 'Healthy Tuesday', ויש מגוון עוד יותר גדול של פירות וירקות לשייקים בריאים.