כשסטארט אפ הופך להצלחה, לרוב מי שמקבלים את הקרדיט והפרסום במדורים הכלכליים, יהיו בדרך כלל מייסדי החברות או המנכ"לים. בהרבה מקרים, בייחוד בעידן התחרותי של ימינו, מי שמסייע לארגונים להתקדם ולנוע קדימה הם דווקא יד ימינם, העובדים החרוצים שהיו שם מהיום הראשון.  

הגרעין הראשון של העובדים בהרבה מקרים הוא זה שמתווה את הדרך עבור הבאים אחריו. ותתפלאו, למרות הדעה הרווחת כי המייסדים הם אלה שמשיגים קריירות מצליחות, דווקא אלה שנמצאים בעמדות משנה, כשכירים, יכולים לקדם את עצמם לפעמים אפילו יותר. איך עושים את זה? שוחחנו עם חמישה שכירים שהצליחו להפוך לחלק בלתי נפרד מהחברה, ממש כמו המייסדים שלה, והם חלקו איתנו טיפים לאלו שבתחילת הדרך:

איתן סופר
איתן סופר
 

איתן סופר (39) הצטרף לחברת סייסנס (Sisense) בשנת 2007, היה בין השכירים הראשונים בחברת הביג דאטה, שמונה כיום כבר מעל ל-400 עובדים בארץ ובעולם. "התמזל מזלי וכבר בתחילת הדרך, למייסדי החברה היה ברור שהם צריכים מישהו עם ניסיון כמו שלי. מישהו שיודע לעסוק בפיתוח מתקדם של פלטפורמות אינטרנט", מציין סופר, "אני זוכר שבשנה הראשונה היו הרבה תהפוכות. אבל אין ספק שזה נורא מסקרן להיות מעורב בצמיחה של ארגון כמו סייסנס. מהמשרד הקטן בנתניה, משלב הסטרט-אפ, ועד הגדילה שאנו חווים היום".

"אחד הדברים החשובים ביותר שלמדתי מהתהליך זה שצריך 'לראיין' את המייסדים. ממש ככה. עובדים ראשונים בכל חברה, צריכים להתעניין כבר בתחילת הדרך באסטרטגיה המוצרית והעסקית ולהבין את החזון בצורה אמיתית. שכן ההצטרפות בשלבים המוקדמים בדרך כלל אומר המון שעות עבודה וויתורים אז כדאי להאמין במה שעושים". יש גם את עניין המניות - סופר מסביר שככל שהחברה קטנה יותר כך האפשרות לדרוש ולקבל נתח אופציות משמעותי גדול יותר: "זה ישתלם בעתיד ואסור לשכוח את זה".

ויקטוריה יצחקי
ויקטוריה יצחקי

ויקטוריה יצחקי (25), היא העובדת השכירה הראשונה בחברת החללים המשותפים אורבן פלייס Urban Place. "צמחתי יחד עם החברה", נזכרת ויקטוריה, "כחברה שהתחילה עם סניף אחד בלבד, אנחנו מפעילים כיום כבר 3 סניפים, והמגמה היא לפתוח סניפים ושלוחות נוספות בארץ ובעולם". היא התחילה את דרכה לפני כשנתיים ובהמשך התקדמה לניהול סניף. "בתחילת הדרך ניהלתי את ההווי החברתי של הקהילה הראשונה בחברה. לשמחתי התאפשר לי להתקדם בתוך החברה ולהיות בנקודות משמעותיות. החלטות שקבלנו בתחילת הדרך כשכירים השפיעו על התרבות הארגונית של החברה. וזאת לדעתי נקודה מאוד משמעותית בעצם העובדה שהייתי פה כשהכול התחיל".

"עובדים ראשונים בחברות צריכים להרגיש סוג של אחריות", מייעצת יצחקי, "ההתחלות הן אלה שמשפיעות הכי הרבה על הצורה שבה הדברים יתנהלו. ואפשר לקחת את זה לכל תחום. עובד ראשון חייב לשים לב לפרטים הקטנים ביותר, בכל דבר. בין אם מדובר בהתנהלות מול ספקים חיצוניים, מול ההנהלה, ובכל אינטראקציה. כשזה נוגע לחלוצים זה פשוט בגדר חובה", מסבירה ויקטוריה, שעבדה לפני כן בחברת סטארט אפ בארה"ב, "כשאתה מגיע לחברה 'בוגרת' אתה פחות משפיע, לעומת זאת כשאתה נמצא כבר מתחילת הדרך בחברות או ארגונים קטנים, האחריות שלך גדולה יותר".

קונסטנטין ויינר
קונסטנטין ויינר

הפעולות של העובדים הראשונים לא רק מעצבות את אופי החברה, אלא משפיעות בהרבה מקרים גם על ההצלחה העסקית של החברה. פיתוחים שלהם הם בגדר תשתית ראשונית למוצר הסופי שישווק בארץ ובחו"ל. קחו לדוגמא את קונסטנטין ויינר (38), מנהל פיתוח בחברת iCount, שהצטרף לחברה לפני כ-8 שנים. "לאחר דרך לא קצרה בחברות טכנולוגיה אחרות. הגעתי לאייקאונט", נזכר, "פה המצאתי את המערכת לניהול הוראות קבע, מוצר שאנו משווקים עד היום בתצורה מתקדמת יותר".

"יש יתרון גדול בלהיות בין העובדים הראשונים מבחינת פוטנציאל התקדמות והקידום, לכן מומלץ להתמקד במסלול המקצועי והאישי כבר בהתחלה ולתכנן קדימה", ממליץ וינר, "רצוי שעובד ראשון יבין בדיוק מה התפקיד כולל ומהו תחום האחריות, זאת ערובה להצלחה עתידית".

אלון שמואלי
אלון שמואלי

אלון שמואלי, הצטרף לחברת הטכנולוגיה רדיס לאבס (Redis Labs) חודשיים לאחר הקמתה והיה העובד השכיר הראשון. על אף שהוצעו לו תנאים אטרקטיביים במקום העבודה הקודם שלו, הוא האמין בפוטנציאל של החברה ובחר לקחת את הסיכון ולהצטרף לסטארט אפ קטן בתחילת דרכו.

"בתחילת דרכי בחברה היינו חמישה עובדים, הגעתי מרקע של ניהול צוות QA וקסמה לי האפשרות להגיע לחברת סטארט-אפ ולהיות חלק מתהליך הבנייה והצמיחה של החברה. לקחתי הימור ואני מרגיש שהניסיון שצברתי פה קידם משמעותית את הקריירה שלי ואת תחושת השייכות לחברה”

"בעבודתכם עם היזמים של החברה, אל תתביישו לדבר בעד עצמכם ולהתעקש על דעתכם המקצועית, יזמים מעריכים אנשים עם דעה", מציע שמואלי אך מוסיף סייג חשוב: "יחד עם זאת, גלו גמישות והתאימו את עצמכם למצב וליכולות של החברה. בתחילת דרכי ידעתי להתריע בצורה מאד ברורה וחד משמעית כאשר גרסת המוצר לא הייתה יציבה מספיק, ומצד שני כאשר היו אילוצי זמן, ידעתי להתגמש ולהתאים את הגרסה למצב הקיים".

עומרי מעברי
עומרי מעברי

עומרי מעברי (33) הוא העובד הראשון בסטארט אפ Zipy וההתעקשות שלו בתחילת הדרך השתלמה והשפיעה על חווית הלקוחות של החברה באתר. עומרי, שבדיוק סיים את לימודיו לתואר ראשון, החל לעבוד בחברה לצד המייסדים בתמיכת לקוחות ובשיווק מוצרים. "אפיינתי מערכת מסודרת שממחישה איך הדברים אמורים לעבוד, והצלחתי לשכנע את המתכנתים לעשות זאת. הטמעת המערכת בסופו של דבר פינתה לי זמן לעסוק בשיפור ממשק המשתמש", הוא נזכר.

"הניסיון שלי מלמד שכל עובד ראשון צריך ללכת ולהשקיע בתחומים שהכי קרובים אליו. לא לפחד לבקש. יש תחום שמעניין אותך יותר? תחום שאתה רוצה ללמוד ולהתפתח בו בחברה? תבקש. במקרים רבים אפילו תקבל זמן ללמוד או להתעסק בתחום על חשבון החברה או על שעות העבודה".

אך זה לא מספיק, מעברי ממליץ לכם לדרוש אפילו יותר: "מדי תקופה, כדאי ליזום שיחה עם המייסדים, בה אתם מבקשים להתקדם ולהשתדרג, אבל תדאגו להיות ריאליים עם הבקשות שלכם".