מרחבי העבודה המודרניים עברו כברת דרך של ממש והיום נתפסים המשרדים כרכיב משמעותי בשגרת יומו של העובד המערבי הממוצע, בעיקר בישראל, המדורגת היום במקום גבוה במדד המדינות בהן היקף שעות העבודה גדל בהתמדה. כולנו שייכים למשפחת היונקים ואנחנו מושפעים בצורה דרמטית מאוד מאור טבעי של יום ולילה, צבע וחלל. בשימוש לא נכון של אלו יגרמו להשפעה רעה על העובדים שלכם. אז איך תבחרו את המשרד המושלם?

אור – איך תכניסו אור טבעי או חלופות שלו למשרד?

מחקרים מדעיים רבים כבר הוכיחו שאנשים שנמצאים הרבה מאוד זמן במעט מדי אור יום, משתבשת עליהם דעתם - כמו בסקנדינביה שאינה שטופת שמש כמו ישראל, למשל. ולכן, השינוי המשמעותי בתחום הארת המשרדים היום הוא בעיקר בהבנה שהתאורה היא חלק אינטגרלי מקונספט העיצוב הכולל של החלל.

אנחנו נראה היום יותר ניסיון להכניס את החוץ אל הפנים, להאיר את המשרד בכמה שיותר אור שמש טבעי. ואם יש צורך בתמיכה של גופי תאורה בחלל אנחנו נראה שימוש בגופים, פונקציונליים וארגונומיים שמחליפים את התאורה הישנה והפלורסנטית שהורגלנו לראות.

באפס מאמץ: כך תעצבו את המשרד המושלם (צילום: עמית גושר,  יח"צ)
"את גופי התאורה המרובעים החליפו פרופילים מתעגלים" | עיצוב מרינה רכטר רובינשטיין, ReMa אדריכלים | צילום: עמית גושר, יח"צ

מעבר לפן העיצובי, קיים האספקט הבריאותי - מטרת החברות כיום היא לשפר את סביבת העבודה ובכך להביא להעלאת תפוקות העבודה וליצירת אזור מזמין שעושה חשק להישאר בו.

כך למשל, את גופי התאורה המרובעים החליפו פרופילים מתעגלים, אשר נותנים את אותו אפקט תאורה אך משפיעים על העובד בצורה אחרת. בנוסף, כיום כל התאורה במשרדים מבוססת על תאורת לד, ולכן חסכונית וידידותית לסביבה - פרמטרים שיותר ויותר חברות בוחרות לאמץ.

חלל - חניון תת קרקעי אאוט מרחבים פתוחים אין

בחירת החלל הנכון גם היא אקוטית ומשמעותית. כמו שלא נרצה לשבת לשתות קפה עם חברים בחניון תת קרקעי, במקום עם תקרה נמוכה, ללא חלונות וקירות אפורים או שלא נרצה לקיים פגישת עבודה בתוך מערה חשוכה ורטובה - כך גם לא נרצה לעבוד ולא נוכל לפרוח במקום כזה. חלל שנכנס אליו אור יום הוא אקוטי לפריון בעבודה, ומרתף לדוגמה הוא לא מקום עבודה שיקדם אותנו.

עוד היבט שהשתנה לאחרונה הוא חלוקת החלל: אם בעבר לכל עובד היה שולחן משלו ופינה קבועה ונפרדת, כיום המגמה מושתתת על שיתופי פעולה, סיעור מוחות ושקיפות מוחלטת. גם אם יש משרד סגור, הוא שקוף ומחופה זכוכית.

באפס מאמץ: כך תעצבו את המשרד המושלם (צילום: ויקי בן אבי ,  יח"צ)
מעצבת ויקי בן אבי,"גם אם יש משרד סגור, הוא שקוף ומחופה זכוכית" | בוגרת בי"ס לעיצוב של ברברה ברזין | צילום: ויקי בן אבי , יח"צ

מבחינת הראייה הארגונית, השקיפות הזו משרתת חזון של עבודה ביחד, אחד מול השני, בתקשורת גלויה ופתוחה. כך בהתאמה העובדים תופסים היום את מקום העבודה כמקום פתוח יותר, תקשורתי יותר, כזה שמעמיד אותם במרכז, ובלי תנאי הפרדה נוקשים בין ההנהלה לעובדים. כיום אפילו מנכ"לים ובכירים מבקשים חדרים צנועים יותר וזהים בגודלם לחדרי העובדים, המנכ"ל יעדיף לשבת קרוב למטבח, להיות נגיש לעובד, ובקשר עם כולם.

צבע - מעורר השראה, ביטחון ויוקרה, צבע הוא גל של אנרגיה

תורת הצבע ידועה כבר הרבה שנים. צבע הוא תדר, גל של אנרגיה שמגיע אלינו ומשפיע עלינו מאוד ולכן צבע שעובדים איתו לא נכון יכול להביא להרבה יותר נזק מתועלת.

חללים אפורים, לדוגמה, הם כאלו שמשרים תוגה ועצב ואין בהם שמחה יצירה ומעוף. ישנם צבעים שנותנים אנרגיה טובה ויש צבעים שממש לא.

באפס מאמץ: כך תעצבו את המשרד המושלם (צילום: נדב פקט,  יח"צ)
עיצוב מרינה רכטר"עיצוב החלל תלוי במסר שהחברה רוצה להעביר" | רובינשטיין, ReMa אדריכלים | צילום: נדב פקט, יח"צ

מצד שני הצבעים האחרים הם לא חד משמעיים וכדי ליצור חלל שימלא אותנו בהשראה צריך לעבוד על המינון בין הצבעים ועם מגוון של חומרים מגוונים ומנוגדים - מחוספסים, רכים, גאומטריים ועוד. רק כך, באיזון הנכון לחלל, תוכלו ליצר מקום עבודה פורה, שמשרה ביטחון על העובד ויעזור לו למצות את כל היכולות שלו.

באפס מאמץ: כך תעצבו את המשרד המושלם (צילום: אביב קורט,  יח"צ)
מעצבת מעין רהב,"באיזון הנכון לחלל, תוכלו ליצר מקום עבודה פורה" | בוגרת בי"ס לעיצוב של ברברה ברזין | צילום: אביב קורט, יח"צ

בנוסף, עיצוב החלל תלוי במסר שהחברה רוצה להעביר ובתחושה שהיא רוצה לייצר עבור העובדים ועבור המבקרים במשרד - החל מעיצוב יצירתי, יוקרתי, כזה שמשדר אווירה של עסקים ורצינות ועד למקום של "FUN", כמו במשרדי פרסום שם חלק גדול מהעבודה מתבססת על סיעור מוחות, השראה ויצירתיות.  

הכותבת היא ברברה ברזין, בעלת בית הספר לעיצוב פנים "ברברה ברזין".