אם עד היום ניסיתם לשדר לבוס שלכם בטלפתיה או ישבתם בשקט וחיכיתם שבאורח פלא הבוס יפרגן לכם בהעלאה בשכר או שסתם לא היה לכם את האומץ ולא מצאתם את הטיימינג הנכון לבקש – הגיע הרגע. שיחת סוף השנה הנהוגות במקומות רבים, הן הזדמנות אידיאלית להעלות את נושא ההעלאה בפני הבוס. זה דורש אומץ, אך רק עליכם מוטלת המשימה ואתם פשוט צריכים לבקש, באופן ישיר וברור. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לבקש העלאה בשכר מהבוס:

הכינו את הקרקע - תכננו את המהלך שלכם מבעוד מועד והחלו לבנות תשתית טובה שעליה תוכלו לבסס את הבקשה שלכם. למשל, קחו על עצמכם יותר אחריות ויוזמות בשגרת העבודה, הציעו סיוע לאחרים, התנדבו לביצוע מטלות שהקולגות שלכם לא ממש אוהבים לבצע, אתרו בעיות ומצאו להן פתרונות, השתתפו יותר בישיבות הצוות והעלו רעיונות חדשים.

בקשו פידבק - לבקש העלאה בשכר או קידום בתפקיד מבלי להיות מודעים לכך שהבוס בכלל לא מרוצה מהתפקוד שלכם זו לגמרי ירייה ברגל של עצמכם. כדי  לא לבצע טעות כזו, רחרחו היטב בשטח ונסו להבין מהו הרושם שאתם עושים בחברה, מה חושבים עליכם והאם אכן מרוצים מהתפקוד שלכם. הדרך הפשוטה ביותר לכך תהיה לבקש משוב על העבודה שלכם. זה בדיוק הזמן ליזום שיחה עם המנהל הישיר שלכם, להביע מולו את שביעות רצונכם ממקום העבודה, לציין שאתם רואים את עצמכם בארגון לאורך זמן ולבקש ממנו משוב על העבודה שלכם.

יחצנו את עצמכם - קיבלתם מייל תודה מרגש מלקוח? זיהיתם תקלה חמורה במערכת שאף אחד לא היה מודע אליה? סיימתם בהצלחה פרויקט? כל הכבוד לכם, באמת! עכשיו רק נותר לוודא שהמנהל שלכם גם שמע על זה ומעודכן. כתבו את המנהל במייל הרלוונטי, ספרו בקבוצת הווטסאפ של העבודה או בישיבת צוות של החברה על ההצלחה השבועית שלכם, או תפסו את הבוס במסדרון וספרו לו כדרך אגב על ההצלחה שלכם.

הכינו לפגישה טיעונים של "בעד" והכינו את עצמכם לטיעוני ה"נגד"- לפני שאתם ניגשים לשיחה עם המנהל שלכם, הכינו אסופת טיעוני בעד- כל הסיבות שמסבירות למה לדעתכם מגיעה לכם העלאה. שימו לב- אף אחד מהטיעונים לא יכול לכלול סיבות מהסוג הלא נכון כמו למשל: "קניתי החודש דירה ואני זקוק לכסף", "עומד להיוולד לי ילד שלישי", "אני קורס מתשלומים ונמצא במינוס באופן קבוע", "אני כבר עובד פה שנה שלמה". כל אלה הן אולי עובדות נכונות אבל לא מספיקות בשביל לשכנע את המנהל שלכם כלל וכלל. הטיעונים שתתנו צריכים להיות קשורים לעשייה שלכם, להצלחות ולרצונכם להמשיך לתרום. נסו לצפות אילו טיעונים יכול לתת המנהל כנגד בקשתכם והביאו טיעונים שיחזקו את עמדתכם.

גיל חפצדי (צילום: באדיבות שירות התעסוקה)
גיל חפצדי | צילום: באדיבות שירות התעסוקה

בואו עם ביטחון - לעיתים אנו נמצאים עם עצמנו במלחמה פנימית, בין הרצון שלנו לבקש העלאה לבין תחושת ביטחון מעורערת. מומלץ לנהל עם עצמך בחינה פנימית ולבדוק את אתה מעריך את עצמך מספיק, אם התשובה אינה חד משמעית - זה הזמן לשנות אותה. האמן בעצמך, שנה את החשיבה לחיובית, וכך תעזור לעצמך להיראות בטוח, בזמן השיחה, מול המעסיק.

בקשה להעלאה דורשת מכם לא רק לצאת מאזור הנוחות, אלא גם לתכנן את המהלך בקפידה - להכין את הקרקע עוד לפני, לייצר טיעונים מדויקים ומשכנעים, לבצע את הכל בשיא הנימוס והרוגע ולדעת לשמור על איפוק במידה והמהלך איננו צולח. קחו בחשבון שאי אפשר לבקש שוב ושוב ללא הבחנה, כך שכאשר אתם מחליטים שזה הרגע לבקש - חשוב לבצע את זה לא בספונטניות, אלא במחשבה מעמיקה תחילה.

הכותב הוא פסיכולוג תעסוקתי ומנהל פיתוח קריירה של מחוז דרום בשירות התעסוקה