משבר הקורונה כפה על כולנו מציאות חדשה בתחום העבודה ושינה את כללי המשחק: עבודה מרחוק, הפרדה בין עובדים חיוניים לעובדים לא חיוניים ועוד. בעוד שקברניטי המשק והאוצר עסוקים במציאת פתרונות למגזרים שונים במשק ונותנים דעתם על פני שוק העבודה לאחר פסח, איש אינו מעלה את השאלה כיצד יתנהל שוק העבודה עבור אנשים עם מוגבלויות.

על רקע האבטלה מרקיעת השחקים והתחזית לפיה כ-20 אחוז מהעובדים לא יחזרו למקום עבודתם הקודם בסיום המשבר, מצטיירת תמונה מדאיגה בכל הקשור למציאת עבודה לאנשים עם מוגבלויות, וזאת על אף כוונת המחוקק הטובה, להבטיח גיוון תעסוקתי.

סביר להניח כי מעסיקים יהיו טרודים במשימות חזרה-לשגרה ויארך זמן רב עד שמישהו יתהה לגבי עובדים עם מוגבלות. "גם כך מדובר באתגר", אומרת שני אחדות, מנכ"לית כפר עידוד, הבית החם לאנשים עם מוגבלות, "משום שלפני כניסה למשרה יש ממילא צורך בליווי ארוך טווח כדי להכשיר וללמד את העובד באופן שמותאם לו. בימים אלה, משנקטע התהליך והקשר הרציף עם המעסיק פסק, הנתק שנוצר מחזיר את העובד עם המוגבלות בחזרה אחורה בתהליך הלמידה".

הקושי הרבה יותר גדול

לדברי אחדות, "ניתן לראות את כפר עידוד, במודל הייחודי שלו – כמיקרוקוסמוס לתופעות רחבות, המתגלות בקרב אנשים עם מוגבלות בעתות מצוקה ומשבר, בעיקר לאור העדר מרכיב העבודה השגרתי בסדר יומם. התגובות שלהם מלמדות על הצורך לעבוד, לשמור על יצרנות, על הערך העצמי ועל הקשר עם הקהילה".

בכפר עידוד, הממוקם בלב נתניה, חיים 142 דיירים מגיל 21 ועד גילאי הזקנה , המוגדרים כאנשים עם צרכים מיוחדים בתפקודים גבוהים עם קשיי למידה, קשיי תפקוד, מוגבלות שכלית ועוד.

שני אחדות, כפר עידוד (צילום: טל שובל)
שני אחדות, מנכ"לית כפר עידוד | צילום: טל שובל

כפר עידוד ייחודי מבין המסגרות לאנשים עם מוגבלויות, ובלעדי בישראל – החיים בכפר עידוד מושתתים על הרעיון לפיו, חברי הקהילה חיים ביחד, בדירותיהם ומנהלים חיים רגילים, כאשר לצדם הסיוע היחידני והארגוני הנדרש. הדיירים בכפר עידוד נהנים ממעטפת שירותים מקצועית בכל תחומי החיים, תרבות, פנאי, תעסוקה, מרפאה, בריאות וחיי קהילה שוקקים בכפר ובקהילה שמחוצה לו, לדוגמה, במקומות עבודה.

"למעלה מ-50% מדיירי הכפר משתלבים בשוק התעסוקה החופשי, במפעלים מוגנים ועוד" מספרת שני. "עבור אלו שלא יוצאים לעבודה בשוק החופשי, מפעיל כפר עידוד אשכול תעסוקה ייחודי, המעסיק בימי השגרה כ-60 דיירים, ומבצע עבודה עבור התעשיות הביטחוניות וכן משתלה הפתוחה לקהל הרחב".

"עבור אנשים עם מוגבלויות הקושי הרבה יותר גדול משום ששינויים מאיימים עליהם ושגרה משרה ביטחון ורוגע הרבה יותר מאשר על אוכלוסיות אחרות," היא מסבירה.

"עם פרוץ המגיפה והטלת הסגר, הופסקה העבודה בשוק החופשי ויצרנו עבור הדיירים בכפר עידוד מרכז תעסוקתי בכפר" אומרת אחדות. "על אף מאמצינו, עבור רבים מהדיירים זו חוויה קשה, חוסר וודאות לצד חרדה שלא יוחזרו למקום עבודתם. כאשר השוק יחזור למסלולו בעלי המוגבלויות יהיו האחרונים ויפגעו בצורה החזקה ביותר, כלכלית ונפשית".