אם טכנולוגיות העתיד, הרובוטים והבינה המלאכותית יצרו שיח על רלוונטיות של מקצועות שונים בעתיד עד לפני פרוץ נגיף הקורונה, הרי שמאז שהנגיף מלווה אותנו השיח הזה הפך למהותי ביותר. ההבדל כעת הוא שבמקום איום טכנולוגי, ישנו איום על עתידם הקיומי של מקצועות ותחומי עיסוק שלא בוודאות יצלחו את המשבר. רבים ממפוטרי הקורונה החלו לדבר על הצורך ברכישת מקצוע חדש וביצוע הסבה מקצועית על מנת להבטיח עתיד כלכלי כלשהו בהתאם למגבלות הקיימות. לצד זאת, התעורר שיח וכחני בשבועות האחרונים סביב החלטת הממשלה להפחית כ-30% מדמי האבטלה של משתתפי ההכשרות וההסבות המקצועיות.

בהחלט אפשר להבין את הקולות הערים שנשמעו סביב הנושא. התחושה היא שבמקום שהממשלה תיתן תמריץ למובטלים לרכוש ידע והשכלה רלוונטיים למקצועות העתיד, היא מספקת להם תמריצים לשבת בבית כדי להמשיך ולקבל קצבה מלאה של דמי אבטלה, כי במצב הנוכחי היום – כל שקל חשוב. שלא תבינו לא נכון, תוכניות הכשרה והסבה מטעם המדינה הן מהלך מבורך, אך ההפחתה הנלווית בדמי האבטלה מהווה פגיעה ברעיון הנפלא הזה.

והאמת, שזה לא חייב להיות כך אבל לא את הכל מספרים לנו. אמנם למסלולים שמציעה המדינה יש את היתרונות שלהם אבל יש להם גם אלטרנטיבה, ונחשו מה, ברוב המקרים היא לא תפגע בדמי האבטלה שלכם. ישנן לא מעט חברות במגזר הפרטי, שהשתתפות בקורסי ההכשרה שהן מציעות לעיתים לא רק איכותית ויעילה יותר, אלא גם מבטיחה לסייע בהשמה בתפקידים הנחשקים ביותר בתעשיית ההייטק בישראל, כאשר אלו כמובן עשויים להוביל לשיפור משמעותי בתנאי העבודה והשכר. רובן נפרסות על פרקי זמן קצרים יחסית של מספר חודשים, חלקן ניתנות אפילו ללא עלות ובכל אחת מהן יש תחומי התמחות שונים, כך שכל שנותר לכם לעשות הוא לבצע מספר חיפושים בגוגל עד שתמצאו את המסלול המתאים לכם ביותר. וזאת כאמור, תוך שמירה על דמי אבטלה מלאים. חשוב לדעת שישנם אף קורסים שיכולים לספק לכם הכשרה כל כך מהירה שתסתיים עוד לפני שהקצאת ימי האבטלה להם אתם זכאים תגמר.

אסף גבעתי (צילום: סאם יעקובסון)
אסף גבעתי | צילום: סאם יעקובסון

בזמן הזה קיימת הזדמנות פז למקבלי דמי האבטלה לנצל את הזמן כדי לרכוש ידע, ניסיון וקריירה מובטחת בהייטק – יתכן ואפילו ניתן להגדיר זאת כהזדמנות שלא תחזור על עצמה במאה הנוכחית, בדיוק עכשיו, כשכל העולם קפא. בחישוב מהיר אדם שיעבור הכשרות מקצועיות מהירות במשך מספר שבועות בלבד, וישובץ כאיש פיתוח בתעשיית ההייטק, ישתכר  בממוצע לכל הפחות בכ-3,000 שקלים  יותר לחודש למול המקצוע הקודם בו עסק. וכשתוכנית ההכשרה אף מספקת שיפור משמעותי בסיכוי ההשתלבות בשוק העבודה המודרני תוך שיפור ניכר במשכורת, נתוני השכר הללו הופכים ברי השגה יותר מתמיד. ההפרש יכול להגיע גם עד 10,000 ₪, ואם מסתכלים לטווח הרחוק, בחישוב סולידי לאורך 30 שנות קריירה ההפרש עשוי להגיע לכל הפחות למיליון ₪ תוספת לשכר.

בשורה התחתונה, בין אם אתם בוחרים בחברה פרטית או בהכשרות מטעם המדינה, כדאי וחשוב לבצע היום בחירה מושכלת ולהשקיע בהסבות או הכשרות מקצועיות כדי להשיג התייעלות כלכלית לטווח הרחוק. הבחירה הזו עד כדי כך משתלמת שגם אם ישנה פגיעה עכשווית בדמי האבטלה של חלק מהאנשים שמשתתפים בהכשרות כאלו ואחרות מטעם המדינה, עדיין הבחירה הנכונה היא להמשיך את תהליך ההכשרה ולא לוותר עליו.

הכותב הינו אסף גבעתי, יו"ר חברת ההכשרות להייטק Infinity Labs ומנהל חברות הבת של קבוצת מטריקס.