התוכן הלא כתוב השתלט על חיינו ברשת כבר מזמן - ממים וגיפים ברשתות החברתיות, אימוג'ים (סימלונים בעברית תקנית, אם תרצו) וריגשונים במקום תגובות וכמובן אפליקציות המסרים המיידיים בהם הסימלונים והסטיקרים שולטים ויכולים לעיתים להחליף שיחות שלמות. למעשה, 92% מהגולשים באינטרנט משתמשים באימוג׳ים, ו- 70% מתוכם מאמינים שאימוג׳ים מבטאים את רגשותיהם טוב יותר ממילים, כך לפי הנתונים שמביאה חברת ZoomInfo, חברה מובילה בתחום פתרונות המודיעין העסקי (GTM), שיודעת להציג ולנתח מגמות חדשות בהתנהגות גולשים באינטרנט.

בתקופה זו עם כניסתו של דור חדש וצעיר לשוק העבודה, נכנסים האימוג'ים גם הם לעולם העסקי ומשמשים לא רק בתקשרות בין אישית אלא גם בתקשורת פנים וחוץ ארגונית, וכמובן ככלי שיווקי. כך למשל באינסטגרם ובפייסבוק העניין והמעורבות של הגולשים יכולים לעלות בכ-50 אחוז עם הוספת אימוג'ים לתוכן, וכשמדובר במייל - שימוש נכון באימוג׳י בכותרת מגביר את הסיכוי שהנמען יפתח את ההודעה בכ-30%.

אך מעבר ליתרונות השיווקיים הברורים, נראה שלאימוג'ים יש יתרונות רגשיים, שמשפיעים על הדרך בה אנחנו מצליחים להביע את עצמנו במקום העבודה ועל האופן בו אנו נתפסים על ידי הקולגות והמנהלים שלנו. לפי זום-אינפו, 61% מהעובדים מעידים כי ישתמשו באימוג'יים בשיח הפנים והחוץ ארגוני, עם זאת 72% מתוכם העידו כי בהתחלה חששו להוסיף אימוג'יים לתקשורת הכתובה במקום העבודה. כ- 50% מהעובדים בני דור ה-Y תופסים קולגות שמשתמשים באימוג׳ים כנגישים יותר, נחמדים יותר ונינוחים יותר מאשר אלו המשתמשים בטקסט בלבד; 78% מאמינים שאימוג׳ים הופכים אותנו לאהובים יותר; 63% מאמינים שאימוג׳ים מגבירים את האמינות שלנו.

האימוג'ים הכי פופולאריים לשימוש במקום העבודה הם אלו המביעים את הרגשות האישיים שלנו ובראשם אימוג'י צוחק ואימוג'י לב, מה שמצביע על כך שהעדפה היא להשתמש באימוג'ים למטרות של העברת מסר חיובי בעיקר. 

"חשבתי שזה ילדותי"

אמנם מנהלים ותיקים רבים אינם מורגלים לתופעה או מקבלים אותה, כאשר, על פי הנתונים 39% מהמנהלים הוותיקים, בני 45 ומעלה, רואים זאת כחוסר מקצועיות מצד העובדים, ורק 15% חושבים כי אימוג'ים משפרים את התרבות הארגונית ואת התקשורת הפנים ארגונית. אך לצד זאת יותר ויותר מנהלים מתרגלים לרעיון ואפילו מאמצים אותו, כפי שמספר משה יוסף, סמנכ״ל כספים ב-Viber -"בעבר באמת לא הבנתי את השימוש שעושים באימוג'ים וחשבתי שזה ילדותי. שיחות שלמות שנעשות רק על ידי אימוג'י. כחלק מהשימוש היומיומי שלנו בוייבר והצ'טים הרבים שקיימים, התחלתי גם אני לעשות מדי פעם שימוש באימוג'י ונוכחתי לדעת שהרבה פעמים אפשר לבטא את ההרגשה שלך באימוג'י פשוט של סמיילי או כל אימוג'י אחר בצורה שמעבירה יותר נכון ויותר מהר את המסר. מדובר בשיח לא מילולי שגם מעביר מסר של שבירת קרח בין אנשים מה שיכול לתרום ליחסי העבודה."

"הכי חשוב לי שבמקום העבודה יהיה כיף. אם כיף אז יש בסיס למוטבציה ועבודת צוות. ואם רוצים כיף אז רגשות הן חלק בלתי נפרד מהתקשורת ובגלל שבכתב הרבה פעמים הרגש הולך לאיבוד אני משתדל כמעט תמיד לתבל באימוג'י," מוסיף אלדד פוסטן-קורן, סמנכ״ל תפעול ב-DreaMed. "על אחת כמה וכמה בימי הקורונה, בהם התקשורת היא בעיקר מרחוק והתקשורת הבינאישית היא אתגר הרבה יותר גדול. לעורר מוטבציה, לתת רגע הפוגה או סתם להעביר מסר- אימוג'ים הוא פתרון קסם."