אחת התפיסות המיושנות והמוטעות, שלא לומר שוביניסטיות, בעולם היא שנשים הן הרבה יותר רגשניות מגברים, בייחוד כשזה נוגע לעניינים מקצועיים. הכוונה היא שנשים נוטות להנהיג ולנהוג בצורה אמוציונלית ולא תמיד שקולה או יציבה, בעוד גברים הם הגיוניים, מחושבים וענייניים יותר. ובכן, למי שעוד צריך הוכחה לכך שמדובר בבולשיט גמור, הנה מגיע המחקר הבא:

אתר חיפוש העבודה הבריטי Totaljobs ערך סקר מייצג בקרב 2,250 עובדים, גברים ונשים כאחד, וגילה את הנתונים המעניינים הבאים - הסיכוי שגבר יתעצבן, יצעק ויתפרץ בזעם משום שהרעיונות שלו לא נשמעים, או משום שמועברת עליו ביקורת, גדול פי 2 מאשר נשים. כמו כן, 20 אחוז מהגברים במקום העבודה עלולים לשבור את הכלים ולהתפטר בפתאומיות ובכעס, לעומת רק 11 אחוז מהנשים.

״גברים ונשים מורגלים על ידי החברה להפגין רגשות בצורה שונה״, מסבירה דוקטור טרי סימפקין מאוניברסיטת אנגליה רסקין, ״יש יותר סיכוי שגברים יחוו רגשות שקשורים לכוח, כמו למשל כעס או גאווה. רגשות וכוח הם שני מושגים שקשורים אחד לשני באופן הדוק, ולכן התחושה שלא שומעים אותך מובילה לתחושה שהמעמד שלך נפגע. זאת לעומת רגש של עצבות, שקשור לחוסר כוח והשפעה במעמד חברתי, כמו למשל במקום העבודה״. ואכן, מהמחקר עולה כי נשים עלולות לדמוע במקום העבודה פי 2 מאשר גברים.

להבליט רגשות במקום להדחיק אותם

המחקר אף מצא כי באופן כללי, 59 אחוז מהעובדים נמנעים מלהביע רגשות במקום העבודה, וכתוצאה מכך 60 אחוז מהם בוחרים להתמודד עם רגשות כמו עצב או דיכאון לבד במקום לבקש עזרה מקולגות או מהבוס, והם מרגישים שהמבנה ההיררכי בחברה גורם לכך שלא מקשיבים להם. ״מקומות עבודה הם סביבות המבוססות על ציפיות חברתיות״, אומרת סימפקין, ״יש חוקים ברורים לגבי מתי, איפה וכמה רגשות מותר להפגין, וכלפי מי. הסיבה העיקרית שבגללה אנשים מדחיקים רגשות במקום העבודה היא אחת ויחידה: הם פוחדים שישפטו אותם״. כתוצאה מכך, אגב, רק מקרה אחד מתוך 10 של ביריונות במקום העבודה מדווח להנהלה.

עובדת מתוסכלת (אילוסטרציה: Shutterstock)
מתמודדים לבד במקום לבקש עזרה | אילוסטרציה: Shutterstock

 אלא שרגשות, מן הסתם, הם אחד הדברים שהופכים אותנו לאנושיים, ומעניקים לנו את היכולת להתחבר זה לזו, לשתף פעולה, לחדש וליצור. ״הגישות המסורתיות של ׳תשאירו את הרגשות שלכם בפתח מפתן הדלת כשאתם באים לעבודה׳ אמורות כבר להיכחד מהעולם״, אומרת סימפקין, ״רגשות נועדו לסייע לנו לתקשר ולזהות מסרים בין אחד משני, והמפתח הוא דווקא להבליט אותם מאשר להדחיק״.

ממצאים מדאיגים אחרים של המחקר קובעים כי עובדים צעירים השייכים לדור המילניום (גילאי 23-38) חווים רגשות יותר שליליים מאשר עובדים מבוגרים יותר: הם נוטים לחוש במקום העבודה עצב ב-91 אחוז יותר מהשאר, כעס גם ב-91 אחוז יותר, גועל ב-80 אחוז ופחד ב-77 אחוז יותר. ״זה יכול להיות מאתגר עבור אנשים צעירים לפתח זהות שמתאימה לתפקידים המקצועיים שלהם״, מסבירה סימפקין, ״ולכן הם עלולים לחוות פחד מכישלון, פחד מהצלחה או פחד מחוסר השתלבות במשרד״.