עוד הרבה לפני הקורונה, הבאת כלבים למשרד היתה הדבר מקובל ונפוץ בלא מעט מקומות עבודה. כעת, אחרי שבמשך חודשיים של עבודה מהבית, הכלבים התרגלנו לנוכחותנו 24/7, וגם אנחנו התרגלנו לחברתם בזן העבודה- הרעיון של להשאיר אותם לבד בבית (ועוד בחום הזה) ולצאת אל המשרד לשעות ארוכות הוא קשה לעיכול.

מקומות עבודה רבים מיהרו לאשר את חזרת הכלבים, על מנת למנוע מעבר חד למצב שהבעלים חוזר לעבודה בלעדיהם והם נשארים בודדים לאורך היום - מה שעשוי להיות קריטי במיוחד אצל כלבים עם חרדת נטישה. בדקנו איך נראיתה החזרה של הכלבים (והבעלים) לשגרה, ולמה חשוב לשים לב כשמביאים כלב חדש למשרד.

שיר וקובי הם זוג שעובד בחברת הבריאות הדיגיטלית Vim , וחזרו למשרדי החברה עם שני הכלבים שהם מגדלים יחד- מיקה וקיאנו, שעד לפני התפרצות הקורונה היו מגיעים איתם למשרד בכל יום. "בסגר הקפדנו לעלות עם הכלבים לשיחות זום של החברה כדי שכולם יוכלו לשמור על קשר, הם באים איתנו למקום העבודה מעל לשנה ואנשים התרגלו למפגשים היומיים איתם", אומרת שיר. "יש אנשים שאין להם כלב בבית והיו בנתק מהכלבים לאורך תקופת הסגר, למרות שזה מחמם את הלב להיפגש בזום אין תחליף למפגש פיזי במשרד. המון חברים חיכו שנחזור עם הכלבים לסביבת העבודה. תחילה חששתי שאולי נוכחות של כלב בין אנשים היא גורם מדבק, אבל מבדיקה עם השירותים הווטרינריים ראינו שאין מגבלות על כלבים. קיאנו היא כלבה עם חרדת נטישה היא נצמדת אלי לאורך כל היום במשרד, אני שמחה שאין צורך להיפרד ממנה כדי לחזור לעבודה."

מפגש כלבים בזום (צילום: חברת vim)
מפגש כלבים בזום | צילום: חברת vim
כלבים במשרד, vim (צילום: שיר וקנין)
יש עובדים שחוששים ממגע עם הכלבים | צילום: שיר וקנין

גם דימה גולומוזי והכלבה פנדה, חזרו בימים אלו למשרדי חברת הסייבר Salt Security. "שנינו שמחים על האפשרות לחזור לשגרה ולהגיע יחד לעבודה לאחר תקופה של סגר בלי פארקים, שכל היציאות מהבית מסתכמות בטיול קצר ברצועה סביב הבית וחזרה", אומר דימה. "ברגעים הראשונים שחזרנו למשרד קצת הפריע לי שאנשים שהתגעגעו ניגשו ללטף אותה, כי בכל התקופה הזו השרישו לנו דפוסי התנהגות של צמצום מגע וריחוק. אבל ליטופים זו מחווה טבעית, במיוחד שפנדה דורשת שילטפו אותה. היא בדרך כלל ניגשת לכולם ביוזמתה, משמיעה קולות לאנשים ונשכבת על הגב כדי לזמן ליטוף. אני שמח שנוכחות של כלב במשרד עוזרת לחזור לשגרה האמיתית, כלבים זה כיף, הם ממלאים את המשרד בחיים וגם אנשים שאין להם כלב בבית שמחים על המפגש עם החיה במשרד."

כלבים במשרד, פנדה (צילום: דימה גולומוזי)
פנדה רובצת במשרדי Salt Security | צילום: דימה גולומוזי

השבוע חזרו לעבודה גם איתן מוריאנו וצ'ארלי מחברת סייבריזן. "היה מאתגר עם צ'ארלי בעבודה מהבית, כי אחרי שעתיים הוא היה מתחיל לבקש תשומת לב, לפעמים בדיוק כשאני עולה לשיחת זום. במשרד לעומת זאת, צ'ארלי מסתובב וכשאני עובד אנשים אחרים במשרד פנויים ללטף אותו", אומר איתן. "אנו מגיעים יחד למשרד כדי לשנות אווירה, לראות אנשים. בתקופה זו החברה מאפשרת לנו לבחור אם להמשיך לעבוד מהבית או להגיע למשרדים, אז השטח דליל יותר כי חלק מהעובדים בוחרם להמשיך לעבוד מהבית. לכן, בשונה מפעם שהיו מאיישים את המשרדים מאות עובדים, צ'ארלי, שהוא כלב גדול השוקל 40 קילו, מוצא לעצמו יותר מקום לפטרל."

להרגיל את הכלבים לסיטואציה החדשה

"החזרה לשגרת קורונה במשרד מביאה איתה אתגרים חדשים לבעלי הכלבים. בתקופה זו אומצו הרבה יותר כלבים ולכן רבים במשק יחזרו למקומות העבודה עם כלב חדש. כלבים חדשים יכולים לצוץ במשרד גם אצל עובדים חדשים בארגון, מאחר ורבים פוטרו ומצאו מקום עבודה חדש אליו יגיעו עם כלביהם" אומרת יפעת ארגמן, מאלפת כלבים ומדריכת כלבנות טיפולית.

כלבים במשרד, vim (צילום: שיר וקנין)
כלבים חשדנים עלולים להירתע | צילום: שיר וקנין

"כדי שהבאת כלבים חדשים למשרד לא תגרום לחיכוכים עם הכלבים הוותיקים, מומלץ להפגיש את הכלבים להכרות בשטח ניטראלי ולא במשרד עצמו שנתפס כטריטוריה השייכת לכלבים הוותיקים. גם מומלץ שהמפגשים יהיו אחד על אחד ולא להביא למפגש את להקת הכלבים המגובשת בבת אחת, כדי שהכלבים החדשים ירגישו פחות מאויימים. מומלץ שהמפגש האינטימי עם הכלבים יכלול סיבוב קצר יחד די שילמדו להכיר זה את זה."

בנוסף, אומרת ארגמן, "צריך להכיר גם תופעות שצצו בתקופת הקורונה. יותר אנשים נרתעים מללטף כלב שאינו חלק מהמשפחה הגרעינית, למרות שאנו לא שומעים על מקרי הדבקות מכלבים. לכן חשוב להיות רגישים עם כלבים הנוטים לקפוץ על אנשים כדי לברך אותם לשלום בשביל לא להלחיץ את אלו שמעדיפים לצמצם מגע. יש כלבים שמטבעם יותר חשדנים ופחדנים ולכן כלבים שלא הורגלו לאנשים עם מסכות פנים עלולים להירתע במשרד בו מקפידים על נהלי בטיחות ויותר אנשים מכוסים. אפשר לעבוד על כך בבית עם הכלב כשאנו עוטים את המסכה ולא במשרד ברגע האמת". בכל מקרה, היא מסכמת " להגיע למשרד עם צ'ופרים וחטיפים לכלב זה תמיד רעיון טוב כדי לעזור לו להרגיש יותר בנוח."