יש כאלה ששואלים "במה חטאתי?" ויש כאלה שפשוט מצהירים שלא ילכו למקום עבודה שדורש מהם לצייר עץ ולבנות גשר בלגו כתנאי להתקבל לעבודה. מהבחינה הזו, הסרט "חוכמת הבייגלה" חרב את המוניטין של מרכזי ההערכה.

אז בואו נדבר על זה רגע: האם אני מאמינה במכוני מיון? כן. האם הם חפים מחסרונות? לא.

אני מאמינה במכוני מיון מהסיבה הפשוטה שזהו אחד הכלים הטובים שנמצאים כרגע בשוק התעסוקה למיון מועמדים, בטח כאשר מדובר על מיון במאסות, אבל לא רק. במכון המיון עובדים אנשי מקצוע – פסיכולוגים וסטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה שמקבלים הכשרה מעמיקה בתחום המיון. דבר שלא תמיד ניתן להגיד על הגורמים המגייסים בארגון המגייס – מנהלים מקצועיים נדרשים להיות טובים בעבודתם ואף לבחון מקצועית את המועמדים, אבל הם לא נדרשים, ובצדק, לדעת לאבחן אישיותית את המועמד שיושב מולם ולבחור את המתאים ביותר למאפייני התפקיד ה"רכים" – יכולת עבודה בצוות, יכולת קבלת מרות, יציבות תעסוקתית ועוד ועוד.

בנוסף, מכוני מיון אף פעם לא מקבלים החלטה על סמך כלי אחד, אלא על סמך סדרה של מבחנים, משמע גם אם אתם לא יודעים לצייר עץ או שהרגשתם שלא עניתם את התשובה הכי טובה בראיון האישי, לא על סמך מעידה אחת תחרצו את גורלכם.

אז למה אני אומרת שהמבחנים לא חפים מחסרונות? כי הם לא. כמו שום כלי אחר.
בסופו של דבר רוב המועמדים מגיעים ליום אחד בלבד של מבחנים, שאין ביכולתו לשקף את כל מאפייניו ומורכבותו של האדם. אם מועמד הגיע חולה - זה עשוי להשפיע. אם הוא רב עם בן או בת הזוג בבוקר - זה עשוי להשפיע, אם היא לא ישנה בלילה - זה עשוי להשפיע, וכו' וכו'.

אנחנו גם לוקחים בחשבון שיש אנשים שלוקח להם זמן "להתחמם" ולהביא את עצמם לידי ביטוי באופן מלא בדינמיקה הקבוצתית, ולעתים גם בראיון האישי, הם מתקשים להציג את עצמם ועשויים להחוות כפחות בטוחים בעצמם, פחות פתוחים או יותר מסוייגים. האופן בו הם יתנהלו ביום המבחנים לא משקף את האופן בו הם היו מתנהלים אם היו מגיעים למכון המיון יום אחרי יום במשך חודש או שנה, מה שכמובן בלתי אפשרי, ומי למען השם היה רוצה לעשות תהליך כזה?

אז מה עושים ואיך בכל זאת ניתן להתכונן למבחנים במכון המיון?

 

בואו מוכנים פיזית

חשוב שתגיעו במיטבכם ליום המבחנים, וזה אומר לדאוג לעצמכם לאוכל ולשינה טובה בלילה, להתלבש בביגוד התואם לתפקיד וכמובן להגיע בזמן. אם אתם סובלים מבעיות קשב וריכוז ונוטלים ריטלין, חשוב שלא תשכחו לקחת מנה גם ביום המבחנים ואף רצוי שתיידעו על כך את הבוחנים שלכם. בנוסף, אל תבואו חולים או אחרי לילה ללא שינה. כולנו בני אדם ואם קורה מקרה בלתי צפוי, ברוב המקרים יש אפשרות לדחות את המבחנים למועד מאוחר יותר. בקשה לדחייה בשל נסיבות אובייקטיביות לא תשפיע על תוצאותיכם במכון המיון, ואם הדבר מתאפשר מול מקום העבודה המגייס כדאי לא לקחת סיכון ולבוא במיטבכם.

חולה, מצוננת, שפעת (צילום: Just dance, shutterstock)
אם זה המצב שלכם? עדיף שתישארו בבית ותבקשו לדחות את היום הזה | צילום: Just dance, shutterstock

למדו את הארגון ואת דרישות התפקיד

שבו עם תיאור החברה ועם כל מידע נוסף שיעזור לכם ללמוד על התפקיד אליו אתם מועמדים, והכינו רשימה של התכונות והיכולות שנדרשות לתפקיד. במידה וחסר לכם ידע – חפשו! שאלו את המנהלים המגייסים, את משאבי האנוש ואת האנשים שעובדים בארגון, כנסו לאתר האינטרנט של החברה, לימדו על הארגון, על התרבות הארגונית שלו ועל התפקיד ככל האפשר.

ההמלצה הזו נכונה מאד גם לגבי תהליך הגיוס מול החברה המגייסת. נציגי החברה אוהבים לשמוע שאתם רוצים ספציפית לעבוד אצלם וגם יודעים להסביר זאת בעזרת הידע שלכם על החברה. זה מעיד על רצינות ומוטיבציה. לעומת זאת, מועמד שלא יודע דבר על התפקיד או על הארגון אליו הוא מתמיין, סביר שישאיר רושם לא רציני.

איך להיות פרודוקטיביים יותר בעבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
עשו שיעורי בית מראש - זה מעיד על רצינות ומוטיבציה | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

הציגו את עצמכם בהתאם לדרישות התפקיד

שבו עם רשימת התכונות הנדרשות בתפקיד מהסעיף הקודם, וסמנו את התכונות והיכולות שאתם עונים עליהן. אלה המאפיינים שמומלץ לכם להבליט ביום המבחנים. חישבו באילו תחנות ביום המיון אתם יכולים להביא אותן לידי ביטוי ואיפה חשוב לכם לשים את הדגש. אם התפקיד דורש חשיבה אנליטית – חשוב שבמבחני המחשב, שבודקים יכולות קוגניטיביות, תהיו מרוכזים וממוקדים.

גם בדינמיקה הקבוצתית תמיד יהיו תרגילים בהם אפשר להביא לידי ביטוי את יכולות החשיבה שלכם. אם התפקיד דורש יכולת שירותית – כל תחנה בה אתם נפגשים עם אנשים, היא מקום טוב להביא זאת לידי ביטוי. אגלה לכם סוד: היכולת הבינאישית נמדדת גם בשיחות מסדרון ביניכם לבין מועמדים אחרים, ולא רק כאשר אתם בשעת המבחן.

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (אילוסטרציה: Shutterstock)
מעדיפים לשתוק בזמן שאתם ממתינים בחוץ? דעו לכם שגם עכשיו בוחנים אתכם | אילוסטרציה: Shutterstock

הכירו את היכולות שלכם

נשמע טריוויאלי? זה לא. לא פעם בהכנה לראיונות עבודה אני מבקשת מהאדם שמולי לספר לי על היתרונות שלו, על מנת להעלות אותם למודעות, והוא נתקע. הוא לא יודע מה להגיד או שהוא לא אוהב לדבר על עצמו. אז נחשו מה? זה בדיוק הזמן לדבר על עצמכם, לשם כך התכנסנו כאן היום.

כמו שניתחתם בסעיף הקודם את דרישות התפקיד, חשוב להכין מבעוד מועד רשימה, ארוכה ככל האפשר, של התכונות והיכולות שלכם. במה אתם טובים? מה הערך המוסף שלכם? אל תתייחסו לשום יכולת כמובנה מאליה. הדיוק שלכם והמחוייבות שלכם הם נכס לארגון, היכולת שלכם לרדת לפרטים, לארגן אירועים חברתיים אחר הצהריים או לתת שירות רגוע ומחוייך, הם אלה שמבליטים אתכם על פני מועמדים אחרים. תתגאו בהם.

עובדים אוכלים במשרד (צילום: Monkey Business Images, ShutterStock)
מעולים ביחסי אנוש? הבליטו את זה בראיון | צילום: Monkey Business Images, ShutterStock

הכינו דוגמאות אותנטיות

בהמשך לסעיף הקודם, כאשר אתם רוצים להציג יכולת מסויימת, אם זה בראיון האישי או בשאלונים הרבים שאתם ממלאים, מומלץ מאד להכין מראש כמה שיותר דוגמאות שיעזרו לכם לעמוד מאחורי הדברים. אתם אסרטיביים? תנו דוגמה בה הייתם צריכים להפגין אסרטיביות בעבודה. אתם טובים בסדר וארגון? כנ"ל.

היו מודעים לעצמכם

חשבו מראש מה אתם עשויים לשדר ברושם הראשוני; האם אתם מהסוג הביישן, המסוייג, האיטי להתחמם בכניסה למשימות, או לחילופין נוטה לשתלטנות וכו' וכו'? דברו על הדברים בגלוי. כן כן, מה שקראתם. נשמע מפתיע נכון? הרי למה שאני אחשוף מרצוני את החולשות שלי? אני לא מדברת על התערטלות מוחלטת ואני בהחלט ממליצה לחשוב על אילו חולשות אתם מציגים ואילו מצניעים, אבל כאשר מדובר על חולשות שסבירות לבוא לידי ביטוי בכל מקרה ביום המבחנים, עדיף להציג מודעות עצמית ואף לתת לעצמכם הזדמנות להסביר את המצב מנקודת מבטכם: "עם אנשים חדשים אני קצת מופנם, אבל תוך שבוע שבועיים אני כבר מוצא את עצמי בחברה. והנה, במקום העבודה הקודם שלי הייתי דווקא זה ש...".

סקר: 70% מהנשים נשאלו בראיון שאלות שאסורות בחוק (אילוסטרציה: Anatoliy Karlyuk | shutterstock)
דברו על הדברים בגלוי - עדיף שתציגו מודעות עצמית למגרעות שלכם | אילוסטרציה: Anatoliy Karlyuk | shutterstock

הכינו מראש את התכונות השליליות

אני מייחדת לנקודה הזו סעיף נפרד בכוונה, כי זו שאלה שאני נתקלת בה המון – אילו תכונות שליליות מומלץ להגיד? אז ראשית, אין תשובת בית ספר. תשובה שנכונה לאחד לא נכונה לאחר, כי אנחנו, ובכן, לא אותו בן אדם. תנו למראיין קרדיט שהוא מקצועי בעבודתו ויודע מתי אתם אמיתיים ומתי אתם מנסים למרוח אותו. ההמלצה שלי היא תמיד להגיד את האמת, אבל לבחור איזו אמת להגיד.

כמו ברשימת התכונות החיוביות, הכינו רשימת תכונות שליליות ובחנו אותה ביחס לרשימה של דרישות התפקיד שהכנתם - ואז בחרו את התכונה שהכי פחות תזיק למועמדותכם. למשל, נציגי מכירות יכולים להיות קצת פחות מסודרים, ורואה חשבון יכול להיות פחות אסרטיבי. כמובן שגם כאן, חשוב לחשוב על ניסוח מעודן שמדבר גם על האופן בו אתם עובדים על עצמכם ומשפרים את יכולותיכם.

אה, ועוד דבר חשוב – פרפקציוניזם היא התכונה השנואה ביותר על מראיינים, כי כולם משתמשים בה. תגידו את האמת: אתם באמת פרפקציוניסטים? חזרו לסעיף 5 וודאו שיש לכם דוגמאות טובות לכך, ובנוסף בדקו אם זו באמת תכונה שלא פוגעת בסיכויי הקבלה שלכם לעבודה. אתם לא באמת פרפקציוניסטים? אל תגידו שאתם כאלה.

דברים על שולחן העבודה שצריך להיפטר מהם (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
למה להגיד סתם שאתם פרפקציוניסטים? ברור שאתם לא כאלה | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

אל תקלו ראש – התכוננו ליום הזה

האם אני חושבת שצריך ללמוד איך לצייר עץ? לא. אבל אני יודעת שהידיעה מראש איך פחות או יותר ייראה היום ועל אילו מבחנים תיבחנו, מסייעת בהורדת הלחץ והחרדה וכך סיכויי ההצלחה עולים. בנוסף, תירגול שאלות חשיבה יכול לסייע לכם "להוריד חלודה" ולהגיע קצת יותר חדים. היא לא תשפר לכם את פוטנציאל החשיבה המספרית או המילולית, אלא רק תעזור לכם להביא לידי ביטוי את היכולות שיש לכם.

באתרים של מכוני המיון השונים מפורסמות שאלות לדוגמא מהמבחנים הקוגניטיביים. בנוסף, בחנויות הספרים יש ספרים שעוזרים בתירגול. ולמי שחש שעיקר הקושי שלו הוא בראיונות הפרונטליים, ניתן לגשת להכנה מקצועית. ושוב, תפקיד ההכנה הוא לא להכתיב לכם את התשובות, אלא למצוא יחד איתכם את הדרך לספר את הסיפור שלכם בדרך הטובה ביותר.

שש דרכים לעבור שינוי באמצע החיים  (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
לא, לא התכוונו לזה שאתם צריכים לקחת קורס ציור - אבל כן כדאי להתכונן מראש | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

שמרו על גישה חיובית

נכון, תהליך המיון עשוי להיות ארוך ומתיש ואתם לא תמיד מבינים למה אתם צריכים לצייר עוד איש או לספר עוד סיפור, ומה בכלל כל זה אמור להגיד עליכם. אבל אתם כבר שם, פיניתם מזמנכם ואתם גם רוצים להתקבל לעבודה, נכון? אז נסו להוציא את המיטב מהיום הזה ומעצמכם, השתדלו לא לשדר תסכול או התנגדות, אל תתווכחו עם המראיינים, אל תקטרו או תגלגלו עיניים וזכרו את המטרה שלשמה אתם שם.

אישה חושבת חיובי (אילוסטרציה: Max4e Photo, shutterstock)
שמרו על גישה חיובית וזכרו את המטרה שלשמה אתם שם מלכתחילה | אילוסטרציה: Max4e Photo, shutterstock

הכותבת היא פסיכולוגית תעסוקתית