בזמן שרבים מהישראלים מנסים להבין איך לשרוד את המצב התעסוקתי המאתגר שנקלענו אליו - כמובן אלו ששפר עליהם מזלם ומקום עבודתם מאפשר להם לעבוד מהבית ולא הוצאו לחל"ת - יש מי שנהנים דווקא בתקופת הסגר מהקלות, הטבות וצ'ופרים מטעם מקום עבודתם.

קחו לדוגמה את עובדי חברת Gett. בעקבות משבר הקורונה, החליטו בחברה לבוא לקראת העובדים ברחבי העולם ולהשיק את תוכנית "Gett Flexi" שתאפשר שעות עבודה גמישות ואת בחירת סביבת העבודה. מה זה אומר בתכלס? עובדי החברה יוכלו לבחור האם ברצונם לקצר את שבוע העבודה לארבעה ימים, ובכך ליהנות מסוף שבוע ארוך מיום שישי עד יום ראשון – כולל (חלום שכל אחד מאיתנו היה שמח להגשים). בנוסף, החברה החליטה לאפשר לעובדים לבחור אם לעבוד מהמשרד, מהבית או במודל משולב של השניים. זה עוד לפני ההכרזה על הסגר הנוכחי.

את התוכנית השיקו בחברה כתוצאה מסקר שנערך לאחרונה בין העובדים והעלה כי 94% מהם מעוניינים בשילוב של עבודה מרחוק ומהמשרד ו-26% הביעו רצון לעבוד במשרה מלאה מרחוק. "עם השקת התוכנית החדשה יש בנו רצון עז להפוך ל'מעסיק מבחירה', ולאפשר רמת גמישות גבוהה לעובדים שלנו ברחבי העולם", מסבירה יעל שער-פרישר, סמנכ"לית משאבי אנוש ב-Gett, "כל אדם הוא שונה ומיוחד ואנו רוצים לתת לעובדים שלנו את החופש לבחור את הסביבה המתאימה להם, על סמך הצרכים והרצונות האישיים שלהם". אה כן, ומנושא לנושא, באותו נושא, מעבר לזכות הבחירה נהנו עובדי Gett ממענק של 250 דולרים לרכישת ציוד משרדי לתמיכה בעבודה מרחוק, על מנת להפוך את הסביבה הביתית לכמה שיותר נוחה בשגרה החדשה שנכפתה עלינו. בקיצור – הלוואי על כולנו.

העובדים לקחו ציוד מהמשרד הביתה

חברה נוספת שעושה רושם כמעסיקה שכדאי לעבוד אצלה עכשיו, זו חברת פורטר, המסייעת לחברות אי-קומרס לצמצם הונאות מקוונות ברשת. גם עובדי חברת פורטר נהנים מתנאים מקלים ומותאמים בעקבות המצב, אך בחברה טוענים כי מבחינתם היה מדובר בהמשך טבעי להלך הרוח המקובל בה, מאז הקמתה. "פורטר היא חברה שלא מחתימים בה כרטיס", מספרת טל אסייג, מגייסת בכירה בפורטר, "גם לפני הקורונה לא היינו מבקשים מהעובדים שלנו להחתים כרטיס כי זה לא מה שהיה אכפת לנו. אנחנו ארגון שנותן אמון בעובדים ורוצים לסמוך עליהם שהם מספקים את העבודה. עם הגישה הזו המשכנו גם בתקופת הקורונה".

לאחר תחילת הגל הראשון של הקורונה, כל אחד מעובדי החברה שהתמקם בביתו היה רשאי לקחת דברים מהמשרד הביתה כמו שולחן, כיסא, מחשבים, מסכים וכל מה שיכול לעזור לו להרגיש בנוח. בנוסף, מי שלא מצא את עצמו בבית, קיבל היתר להגיע למשרדים בהתאם למדיניות התו הסגול. "אמנם הייתה לנו העדפה שהעובדים ימשיכו את העבודה מהבית, כדי לשמור על הבטיחות והבריאות שלהם, אבל היינו גם קשובים לצרכים השונים של העובדים. בין היתר, השתדלנו כל הזמן להוריד את מפלס החרדה ולתת דיווחים שוטפים, עדכונים ותשובות לכל השאלות שצצו בנוגע להתנהלות החברה בקורונה. ידענו שכדי שהעובדים יוכלו לעבוד כמו שצריך – הם חייבים להיות רגועים", מסבירה אסייג.

אז איך מרגיעים עובדים? לפי פורטר, העקרון המרכזי הוא איזון בית-עבודה. כחלק מהניסיון להגיע לשיווי המשקל העדין הזה, החליטו בפורטר לנקוט בגישה היברידית ולאפשר לעובדים להגדיר בעצמם את שעות העבודה שלהם, גם אם מדובר בירידה לרזולוציה של חלקי שעות. "למעט עלייה לפגישות מורכבות או חשובות, החלטנו שהעובדים יוכלו לבחור בעצמם באילו שעות הם עובדים ובאילו שעות הם לא זמינים, לטובת טיפול בילדים לדוגמה", מוסיפה אסייג, "אנחנו מבינים כמעסיקים שלפעמים המציאות של הבית שואבת ומאפשרים לעובדים להתפנות גם אליה. בנוסף לכך, כדי לעודד את האיזון הנשאף בצורה אקטיבית, החלטנו כצעד של הוקרה לעובדים להעניק יום חופש על חשבון החברה, אחת לשבועיים. התחלתנו עם זה בחודשי הקיץ, והחלטנו שאנחנו ממשיכים עם זה לפחות עד סוף השנה האזרחית. למעשה, מדובר ביום ראשון אחת לשבועיים, אותו העובדים רשאים לקחת וליהנות מסוף שבוע ארוך בו הם יוצאים ביום חמישי וחוזרים רק בשני. בצורה כזו אנחנו מאפשרים להם להגדיר זמן למשפחה, לנוח, להציב לעצמם גבולות ולחזור עם כוחות מחודשים".

גם בחברת הסייבר סייבריזן, אפשר למצוא שיפור תנאים בעקבות הקורונה. בהתחשב במצב, החל מהשבוע החליטו בחברה להכריז על שבוע ברבעון שיהיה ללא פגישות. נוהל זה מצטרף לכך שכבר היו באופן קבוע שתי רצועות זמן במהלך היום, שעתיים בצוהריים ושעתיים אחר הצוהריים, בהן לא קובעים פגישות כדי שהעובדים יוכלו להתנהל בלי אילוצים ולהתפנות לעיסוקים נוספים, שקשורים בעצם היותם עובדים מהבית.

"אם אנחנו אומרים שמבחינתנו העובד במרכז", מסכמת אסייג מפורטר, "הימים האלו מוכיחים את זה. התגובות שאנחנו מקבלים מהעובדים הן מדהימות. עובדים מספרים שהם מרגישים מוערכים ושהארגון רואה אותם וער לקשיים ולצרכים שלהם. אנחנו באמת עושים כל הזמן מאמצים כדי לראות את העובד ברמה האינדיבידואלית, ואפשר לראות את התוצאות בשטח – המוטיבציה עולה, יש פחות עזיבה והעובדים מרגישים יציבות וביטחון, בניגוד לכל מה שקורה מסביב".

ריהוט חדש והחזר על שירותי בייביסיטר

נושא מרכזי נוסף שהופך להיות קריטי במיוחד, בימים של סגר הדוק, הוא הצורך במציאת פתרון לילדים בזמן בו מערכות החינוך מושבתות ואילו ההורים נדרשים לעבוד כרגיל. בחברת הפינטק Tipalti הרגישו את הצורך מהשטח והחליטו לסייע לעובדי החברה שהינם הורים לילדים – עם החזר הוצאות בייביסיטר על התקופה שבין ה-17 בספטמבר, התאריך בו יצאו מסגרות החינוך לחופשה ועד ל-11 באוקטובר.

"את ההחלטה הזו קיבלנו מתוך ההבנה שאי אפשר לנהל שגרת עבודה בסגר, בהיעדר מערכת חינוך", מסבירים בחברה, "נוצר מצב בו ההורים צריכים לתמוך בילדים בגילים הנמוכים ויחד עם זאת לעבוד במקביל. מדובר במצב בלתי אפשרי שלא נותן מענה לאף אחד מהצדדים, ובדיוק בגלל זה החלטנו להקל על העובדים בהקשר הזה. ככה כל הורה יוכל לבחור את השמרטף שיטפל בילדיו ולפנות לעצמו לו"ז גמיש ומותאם לשעות העבודה במהלך היום".

לשמחתנו, חברת Tipalti ממש לא לבד בסיפור הזה. ככל שהזמן עובר והחבל סביב הסגר מתהדק – חברות נוספות מחליטות להצטרף לטרנד מימון הבייביסיטרים ולהעניק לעובדיהם את ההחזר על ההוצאה ההכרחית הזו, כמו למשל חברת DayTwo, חברת ControlUP ועוד. בחברת ControlUP, הגדילו לעשות ואפילו לא מכריחים הורים להגיע למשרד (בימים שבהם אין סגר מוחלט), במידה וזה לא מסתדר להם עם המציאות החדשה, ואילו בחברת ארגוס החליטו להוריד את היקף המשרה של ההורים לשמונים אחוזי משרה, מבלי לפגוע בשכר – זאת על מנת לאפשר להורים את הפניות לעשות לביתם מבלי לחשוש על ההתנגשות מול מקום העבודה.

מה שכן, בחברת Tipalti החליטו לדאוג גם לעובדים שאינם הורים, ולשלוח ריהוט חדש לבתי העובדים כולם, כולל ציוד המסייע לסביבת עבודה נוחה, כמו זו שהם משתמשים בה במשרד. "העבודה מהבית דוחקת בעובדים רבים להתפשר בלית ברירה על פינות עבודה מאולתרות שהם יוצרים בבתים, כאלו שאינן ייעודיות לכך", מסבירים בחברה, "מכיוון שאנחנו רוצים לספק להם את חוויית העבודה האולטימטיבית גם בתקופה זו, החלטנו לשלוח לבתי העובדים ריהוט מקטלוג שחובר עבורם במיוחד, ומאפשר להם לבחור בין סוגים שונים של שולחנות עבודה מקצועיים, כסאות נוחים, מסכי מחשב וציוד נלווה כמו אוזניות, מקלדות, עכברים, הדום לרגליים, מחברים ומפצלים שונים".

את הדגמים השונים מוזמנים העובדים לנסות במשרדי החברה לפני ההזמנות, שמתבצעות כולן מול מעסקים ישראלים, על מנת לתמוך בתקופה זו בעסקים המקומיים. בנוסף, החליטו בחברה להוסיף מענק של מאה שקלים חדשים לכל עובד, כדי להשתתף בעלות האינטרנט הביתי שבימים אלו משמש גם לצורכי עבודה.

העיקר הבריאות: סבסוד מלא של בדיקות קורונה

עד לפני קצת יותר מחצי שנה, סביר להניח שרובנו היינו מזלזלים בהטבה כזו, אבל בימים כמו שלנו – מדובר בשירות חיוני ואטרקטיבי במיוחד. אנחנו מדברים כמובן על בדיקות קורונה מסובסדות שהפכו להיות מצרך נדיר וקשה להשגה. בחברת הסייבר Guardicore עדכנו את עובדי החברה, כי מי מהם שחושש מהתחלואה הגוברת ואינו זכאי לבדיקת קורונה מטעם קופת החולים – יכול לעבור בדיקה פרטית ואילו החברה תכסה עבורו את העלויות. "כמו כל שוק העבודה גם אנו לומדים תוך כדי תנועה את שגרת הקורונה, ומהסגר הראשון למדנו כמה חשוב לייצר סביבה נטולת מתחים לעובד", אומרת ליאה גידברג, דירקטור משאבי אנוש בחברה, "לכן אנו חושבים אילו כלים אנו יכולים לתת לאנשי החברה, בנוסף למהלכים הקשורים ישירות לעבודה. ענין התחלואה מטריד רבים ומייצר חששות ומתחים, כך שסבסוד הבדיקות למי שאינו זכאי לכך - מאפשר לתת לכל אחד שחושש כי נדבק, להגיע לרוגע ולהפיג לחץ מיותר בחייו. הפחתת הלחץ חשובה מאוד כדי לצלוח את התקופה שלפנינו, לא פחות מהצרכים הפיזיים".