תכנית חותם - תפקיד עם משמעות (צילום: רונן גולדמן)
המתקבלים עוברים הכשרה ייחודית להוראה ולחינוך. תכנית חותם | צילום: רונן גולדמן
כסטודנט להנדסת חשמל, שעובד במקביל בהייטק, היה נראה שאבישי אורבך (35), נמצא במסלול הנכון. אבל, משהו היה חסר. "כל היום שלי סבב סביב הלימודים התובעניים והעבודה, והרגשתי שאני לא תורם שום דבר לאף אחד מלבד לחשבון הבנק שלי", מסביר אורבך, "הבנתי שאני לא רוצה לעבוד מול מחשב. חיפשתי עבודה עם משמעות, כזו שתהיה הרבה יותר דינמית".

"תמיד עברו לי בראש מחשבות על הוראה וחינוך, אבל לא הייתי בטוח אם אני מתאים להוביל כיתה", הוא ממשיך, "כשבחרתי לעזוב את ההייטק, רבים אמרו לי שמקצוע ההוראה מתאים לי, ובכך ביטאו את מה שלא העזתי לומר בעצמי. התחלתי לחשוב, למה לא בעצם". בשלב הזה, התיישב שוב מול המחשב, אבל הפעם - כדי לחשב מסלול מחדש.

לא עבר זמן רב, עד שהחל אורבך לעבור הכשרה בתכנית המנהיגות החברתית-חינוכית חותם. חותם, שהינה חלק מהארגון הגלובלי Teach For All, פועלת להובלת שינוי ולקידום שוויון הזדמנויות בחינוך בישראל, במטרה לאפשר לכל ילד גישה לחינוך מצוין, ללא קשר לרקע ממנו הגיע. בין היתר, מכשירה חותם אקדמאים להוראה ולחינוך, ועד היום, הכשירה כ-900 חותמיסטים הפועלים היום בבתי ספר ברחבי הארץ.

לפי תוצאות מבדקי פיזה שנערכו ב-2015, הפערים בחינוך בישראל בין התלמידים המצטיינים למתקשים, בין בעלי רקע כלכלי חזק לבעלי רקע כלכלי חלש ובין ערבים ליהודים – הוא מהגדולים בעולם, והגדול ביותר מבין מדינות ה- OECD. חותם מבקשת ליצור שינוי יסודי וארוך-טווח בחייהם של ילדים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות על-מנת לתת להם הזדמנות לנתב את חייהם להצלחה ולבחור את עתידם ללא קשר להכנסה, להשכלה או למעמד החברתי של הוריהם.

כך זה עובד: תחילה חותם מאתרת אקדמאים איכותיים, עם חזון ומוטיבציה חברתית. לאחר הליך המיון, המתקבלים עוברים הכשרה ייחודית להוראה ולחינוך, שנמשכת גם לאחר שיבוצם בבתי הספר. כחלק מהחזון של חותם, הבוגרים, שנקראים "חותמיסטים", מתחייבים להוראה בבית ספר בפריפריה למשך שנתיים לפחות. במקביל, התכנית מלווה את בוגריה, מרגע קליטתם בבתי הספר, ולאורך תהליך השתלבותם במערכת החינוך. לצד אלה, מספקת חותם מלגות קיום לתקופת ההכשרה, ואפשרות להתפתחות מקצועית ארוכת טווח בתפקידי ניהול במערכת החינוך.

היום אורבך מלמד מתמטיקה בכיתות ז'-י' בתיכון אליאנס שבחיפה. "בעבודה עם הילדים, אני מרגיש שאני משפיע, שבחרתי בדרך לשנות חיים", הוא משתף, "התחושה שלי כשילד אומר לי תודה, או כשתלמיד שהיה נכשל מתחיל להצליח, לא משתווה לשום דבר שהרגשתי בעבודות קודמות. בזכות העבודה עם הילדים, אני חוזר הביתה מאושר, והיום אני חושב שזו הייתה אחת ההחלטות החכמות שקיבלתי בחיי".

מה השוני הגדול בין העבודה כמהנדס לעבודה כמורה?

"התלמידים מפתיעים כל פעם מחדש, האתגרים לא נגמרים לעולם ותמיד קיים עניין. היתרון הגדול של ההוראה על פני מקצועות אחרים, הוא התלמידים. בעבודתי כמהנדס, סדר היום היה קבוע והעבודה הייתה לרוב מול המחשב. כמורה, אתה מעורב רגשית, מקבל פידבק כל הזמן, אתה דינמי ואין יום שדומה לקודמו".

מה המשמעות של להיות מורה, עבורך?

"בין אם אתה מורה מקצועי או מחנך כיתה, להיות מורה זה קודם כל להיות מחנך, ולהפוך את התלמידים לבני אדם טובים יותר. הנעורים הם תקופה מבלבלת, הגוף והנפש עוברים שינויים רבים, ולדעתי, תפקידנו כמורים הוא לעזור לתלמידים להתמודד עם התקופה הזו על הצד הטוב ביותר".

על תכנית חותם, אורבך ממליץ לכל מי שחושב על שינוי קריירה, ומחפש תפקיד עם משמעות: "התחברתי מאוד לחותם, בזכות הגישה והרצון להעניק הזדמנות שווה לכולם ולפנות לאוכלוסיות מוחלשות. ההכשרה של חותם הכינה אותי לעבודה עם תלמידים באופן מוחלט. מעבר לכך, הכילו אותנו ועטפו אותנו, ותמיד היה למי לפנות. לא הייתי יכול לבחור בדרך נכונה יותר לשינוי קריירה".

אנג'לינה קייסרמן (31), עברה מסלול דומה לזה של אורבך. קייסרמן למדה הנדסת בניין, ועבדה במשרד אדריכלים במשך מספר שנים, עד שהבינה שהיא רוצה לעשות משהו משמעותי יותר עבורה. "תמיד הייתי טובה במספרים, ולכן פניתי ללימודי הנדסה. נהניתי בתואר, אבל היומיום במשרד היה אחר לגמרי ממה שתיארתי לעצמי. בפועל, רוב היום ישבתי מול המחשב והרצתי חישובים, וזה היה קשה מאוד", נזכרת קייסרמן, "נשארתי במקצוע כי המשכורת הייתה גבוהה וקיוויתי שאתרגל. במקביל, בשביל הכיף, הייתי מעבירה פעילויות לילדים - מדריכה בקייטנות בקיץ ואפילו מפיקת ימי הולדת".

בסופו של דבר החליטה לעזוב את העבודה ולבחור בכיוון חדש: "בהתחלה חשבתי שאחזור באופן כזה או אחר להנדסה, אבל בשלב מסוים הבנתי שאני לא מסוגלת לכך, כי זה לא מה שעושה אותי מאושרת". התשובה הגיעה מכיוון לא צפוי: "בשיחה עם אמי, היא הציעה לי להיות מורה למתמטיקה. למרות שאהבתי ללמד ולהדריך, תמיד היה לי ברור שאפנה למקצוע 'רציני'. למעשה, זו הייתה השיחה שפתחה לי את העיניים וגרמה לי לראות את התמונה השלמה; ככל שחשבתי על זה יותר, כך התרגשתי יותר מהוראה, ודרך חיפוש באינטרנט הגעתי לחותם".

היום קייסרמן מלמדת מדעים, מתמטיקה ואלקטרוניקה במקיף דתי אריאל, בטירת הכרמל. לדבריה, הקשר עם התלמידים לא משתווה לשום דבר אחר: "בעבר, הייתי עובדת כל הלילה, ומנסה להכריח את עצמי להתחיל לעבוד. כאן, זה פשוט עולם אחר; זה לקום בבוקר ולרצות להגיע לבית הספר, להתאהב בתלמידים, לעבור איתם תהליך ולעזור להם".

מה הדבר שאת הכי אוהבת בהוראה?

"את הקשר עם התלמידים, השלום שלהם בבוקר, שיחות החולין. הקשר איתם מאוד משמעותי עבורי. בתחילת הדרך, כשהחלטתי להיות מורה, חשבתי בעיקר על כך שאלמד מתמטיקה. היום, זה החלק השולי עבורי. מעניין אותי להבין את התלמידים, מה מעסיק אותם, מה מרגש אותם, למה לפעמים הם לא רוצים ללמוד. קשה לי לחשוב על בית הספר במונחים של עבודה, אני מרגישה שאני בעצמי הולכת לבית הספר, ולומדת יחד עם התלמידים שלי ובזכותם גם על עצמי".

מה קשה לך?

"ניהול כיתה, חד משמעית. אני מתנהלת באופן חברי מול התלמידים, מה שלפעמים גורם להם להרגיש שאני בגילם. בנוסף, קשה לי עם ציונים, אני מאוד לא אוהבת לדרג את התלמידים שלי, זה נראה לי לא הגיוני".

בדומה לאורבך, גם קייסרמן ממליצה בחום על שינוי קריירה והסבה להוראה, ובפרט על תכנית חותם: "התחברתי לחותם בזכות תפיסת העולם והאג'נדה שלהם. ממש ראיתי את עצמי שם. אין לי מילים לתאר את העוצמות של ההכשרה. הכרתי אנשים מדהימים, ידעתי שתמיד יהיה לי עם מי להתייעץ, למי לבכות וממי לקבל חיזוק. בזכות ההכשרה הרגשתי ששום דבר לא ישבור אותי ושאני מסוגלת לכל. יצאתי מההכשרה עם הרבה ביטחון עצמי ועם כלים להתמודדות בהמשך הדרך".

מה הייתם אומרים למי שמתלבט אם לעשות שינוי בחייו?

אורבך: "הייתי אומר שאם יש להם משיכה, ולו הקטנה ביותר, להוראה - שילכו על זה בכל הכוח. אין סכום בעולם שמשתווה לתחושת הסיפוק מהעשייה החינוכית".

קייסרמן: "הייתי אומרת שאם בא להם להרגיש כל יום, להיות פעילים כל הזמן, לצחוק, להיות משמעותיים עבור מישהו אחר, להשפיע, לחשוב, להיות יצירתיים ולהיות במובן מסוים ילדים בעצמם, זה המקום הנכון".

לפרטים נוספים על פרויקט חותם>>