יום האישה הראשון חל לפני 109 שנה בארצות הברית, כאירוע פוליטי סוציאליסטי, אולם עם השנים הפך ליום בינלאומי, שמצוין כמעט בכל מקום ובכל תרבות. למעשה, אז, נשים עדיין לא יצאו לשוק העבודה; נקודת המפנה, כמו שאלה מכם שעוד זוכרים את שיעורי ההיסטוריה בתיכון ידעו, הייתה בעת מלחמת העולם הראשונה, כשהגברים נשלחו למלחמה ונטל הייצור עבר לכתפי הנשים.

היום המצב כבר שונה, אך לא שוויוני לחלוטין: בארצות הברית נשים מהוות כ-43% מכוח העבודה, ובישראל - כ-40%. ועדיין, רוב המחזיקים בעמדות ניהול בכירות הם גברים, ופערי השכר בין גברים לנשים עדיין כאן. מבדיקה של מרכז אדווה עולה שבשנת 2015 השכר החודשי הממוצע של אישה בישראל עמד על 68% משכרו של גבר. הסיבות לכך הן, בין היתר, בידול תעסוקתי בין נשים וגברים (רמות שכר נמוכות במקצועות שנתפסים כנשיים, כמו טיפול והוראה), סטריאוטיפים מגדריים (תפיסת האישה כמפרנסת שנייה) ונורמות שמונעות מנשים להתקדם (כמו שעות עבודה ארוכות).

רק לאחרונה ראינו ציון דרך משמעותי לנושא צמצום הפער המגדרי - בנאום הזכייה של פרנסס מקדורמנד באוסקר, בו ביקשה מכל הנשים המועמדות לעמוד וקראה להן ולשאר הנוכחים באולם להתעקש בחוזה ההעסקה על סעיף "Inclusion Ride", בתרגום חופשי: גיוון אנושי.

לשמחתנו ישנם לא מעט ארגונים שמבקשים לקדם העצמה נשית, ולהוות סמן ימני בנושא בשוק העבודה. כזה הוא מותג Keds, שהחל לייצר סניקרס לנשים עוד בשנת 1916, בתקופה שבה הוויתור של נשים על עקבים ממש לא היה מובן מאליו. "העיצוב של Keds איפשר לנשים להיות אופנתיות בלי לוותר על הנוחות, דבר שהיה פורץ דרך בזמנו", אומרת ג'יליאן מיק, נשיאת המותג הבינלאומי, שלאחרונה חברת weshoes קיבלה את הזיכיון הבלעדי להפצתו בישראל.

אין תמונה

"לאורך השנים, Keds קיבל השראה מנשים פורצות גבולות. בעבר המותג היה מזוהה עם נשים אייקוניות כמו אודרי הפבורן, מרילין מונרו ויוקו אונו. ואילו היום טיילור סוויפט סומנה בתור הפנים המודרניות של Keds".

לאילו נשים פונים ב-Keds?

"Keds מיועד לנשים שלא מקבלות את הקונפורמיות החברתיות הוותיקות, ובוחרות בדרך שלהן. הנשים שלנו הן נשים שחיות את חייהן בקצב גבוה, בטוחות בעצמן, אופנתיות, פעילות ומקבלות השראה מהעצמה נשית. לכן, הסניקרס שלנו קלאסיות ונוחות, מקוריות וטרנדיות".

"מאז ומתמיד הסינקרס עוצבו מתוך מחשבה על סגנון החיים של נשים, וידיעה שהלקוחות שלנו נראות במיטבן כשהן מרגישות במיטבן", מסכמת מיק, "אחת המטרות המרכזיות של המותג, היא שנשים ילכו לכל מקום שהן רוצות, ויהיו מי שהן רוצות להיות. היום, יש לנשים יותר הזדמנויות משהיו להן אי פעם. אנחנו רוצים לתמוך בנשים, בדרכן לחלום בגדול ולהגשים את המטרות שלהן".

"כדי לקדם עוצמה נשית, חשוב קודם כל לקדם העצמה אישית"

מי שוודאי מתחברת לדברים היא סמדר אשכנזי ריוויט, מנכ"לית רשת סטודיו C, בה 99.5% מהעובדים הן נשים. "מבחינתנו, סטודיו C הוא בית לנשים. הפעילות הגופנית וסדנאות התזונה של הסטודיו מותאמות כולן לנשים, והמטרה שלנו היא לאפשר לכל אישה להרגיש טוב עם עצמה. באופן טבעי, אנחנו מעסיקים נשים - הרי נשים מבינות נשים בצורה הטובה יותר".

"כדי לקדם העצמה נשית, חשוב קודם כל לקדם העצמה אישית", מסבירה אשכנזי ריוויט, "כולנו מכירות את המשפט, נפש בריאה בגוף בריא - כשאנחנו משקיעות בגוף שלנו, אנחנו מרגישות הרבה יותר טוב ומחזקות את הערך העצמי שלנו. לכל אישה מגיע להרגיש טוב עם עצמה, לכן אנחנו מנסים לפנות לקהל רחב ככל הניתן של נשים, בכל גיל".

מה מייחד ארגון שמתבסס על נשים?

"ארגון כזה הוא יעיל מאוד. הדברים בו קורים מהר, מאחר ונשים הן בדרך כלל יעילות ומאורגנות, ולדעתי, לא מבזבזות זמן על ענייני אגו ופוליטיקה".

היום רואים יותר נשים בעמדות בכירות.

"אנחנו מתקדמים לקראת שוויון, אבל השינוי קורה לאט מדי ומעט מדי, ועדיין יש העדפה למינוי גברים, בין השאר בגלל האופן שבו התחנכנו. גם היום, שומעים מפעם לפעם אמירות מביכות על נשים, גם מאנשים בעמדות בכירות. בעיניי, השינוי המשמעותי עוד לפנינו".

מזה 9 שנים שאשכנזי ריוויט היא מנכ"לית סטודיו C, ולאורך הקריירה נתקלה לא פעם בהרמות גבה נוכח הקריירה שבנתה לעצמה: "לכל אחת מאיתנו יש את סדר העדיפויות שלה. חשוב שנהיה שלמים עם ההחלטות שלנו, כי תמיד יהיו ויתורים", היא אומרת, "כשהבנות שלי היו קטנות עבדתי שעות ארוכות מחוץ לבית, וזה היה ויתור מבחינתי. בעלי והמשפחה פרגנו וזה היווה חלק חשוב בהחלטה, אבל לחברה תמיד תהיה ביקורת. בעיניי, כל אחת צריכה לפעול לפי מה שטוב עבורה ועבור משפחתה".

לקראת יום האישה הבינלאומי, איזה מסר חשוב לדעתך להעביר לנשים?

"לא משנה מי את, בת כמה את, מאיזה מוצא את או איפה נולדת, אם את בזוגיות או לא, אם יש לך קריירה או שהחלטת לעשות כל דבר אחר - תאמיני בעצמך, תעריכי את עצמך ואל תוותרי על החלומות שלך. כמו ששרה גלי עטרי - תעשי רק מה שאת אוהבת".

סמדר אשכנזי ריוויט, מנכ"לית רשת סטודיו C (צילום: שרון מלכי, יחסי ציבור)
סמדר אשכנזי ריוויט, מנכ"לית רשת סטודיו C | צילום: שרון מלכי, יחסי ציבור

ארגון נוסף בו שיעור הנשים גבוה במיוחד הוא Manpower, המוביל בתחום העבודה ומשאבי האנוש בארץ, בו 86% מהעובדים הם נשים, שאף מהות רוב בהנהלה. "הרוב הנשי תורם לאופי של Manpower, והופך אותנו לחברה פתוחה וסקרנית, עם אינסטינקטים בריאים", אומרת מיכל דן הראל, מנכ"לית חברת Manpower ישראל, "בעיניי, הדבר מאפשר לנו לקיים קשרי עבודה חזקים, עבודת צוות, אווירה חיובית ומוטיבציה גבוהה".

יש דבר כזה "ניהול נשי"?

"נשים בדרך כלל ניחנות ביכולת ריבוי משימות (מולטי טאסקינג) טובה, שמאפשרת להן להתמודד עם כמות גדולה של אתגרים בו זמנית, דבר חשוב במיוחד עבור מנהל. בנוסף, לרוב ניתן לראות אצל מנהלות אינטליגנציה רגשית גבוהה ויכולת לזהות סיטואציות מורכבות ולטפל בהן בדיוק מירבי". 

מיכל דן הראל, מנכ"לית חברת Manpower ישראל (צילום: רמי זרנגר, יחסי ציבור)
מיכל דן הראל, מנכ"לית חברת Manpower ישראל | צילום: רמי זרנגר, יחסי ציבור

דן הראל החלה לעבוד בחברה לפני כעשרים שנה, עוד כסטודנטית, וצמחה בה עד לתפקידה הנוכחי. "לא מפתיע אותי שרואים היום יותר ויותר נשים בעמדות ניהול בכירות; שיעור הנשים המשכילות גבוה מזה של הגברים, נשים הן בעלות מיומנויות ניהול ותפעול גבוהות ולא פחות חשוב מכך, בעלות יכולות בינאישיות מצוינות. הגידול במספר המנהלות הבכירות בשוק העבודה הוא טבעי, ואני בטוחה שעוד יעלה".

איזה מסר היית רוצה להעביר לנשים שקוראות עכשיו את הכתבה?

"אני מאמינה שנשים צריכות להעז יותר, להכיר את נקודות החוזק שלהן ואת התרומה שלהן לארגון בו הן מועסקות, ולא פחות חשוב מכך - לדרוש את התגמול הראוי. גם בשלב הקמת המשפחה, נשים צריכות לשאוף להתקדם בסולם הדרגות, ולנהל באופן אקטיבי את הקריירה שלהן".