ביום חמישי הודיעה חברת אינטל העולמית על פרישת המנכ"ל בריאן קרזניץ', זאת לאחר שהתגלה כי הפר את מדיניות החברה כשבחר לנהל מערכת יחסים עם אחת מעובדותיו. האם מדובר בעבירה על החוק או באתיקה מוסרית בלבד?

למעשה, מבחינה חוקית אין איסור בישראל על קיום יחסים רומנטיים בהסכמה במקום עבודה, לרבות בין ממונה לעובדת. ואולם, ישנם ארגונים אשר מטילים על עצמם מדיניות מחמירה יותר מהחוק, תוך אימוץ נורמות ו"קווים אדומים" ייחודיים לאותו ארגון, אשר נועדו למגר עד כמה שניתן הטרדות מיניות, יחסי מרות או התנהגויות לא הולמות במקום העבודה. כך כמו בדוגמה של אינטל, ארגונים לעיתים מאמצים נורמות לפיהן חל איסור על קיום יחסים רומנטיים במקום העבודה בין עובדים לממונים.

אז מה זה בעצם יחסי מרות?

בניגוד למה שמקובל לחשוב, לא רק יחסי מרות ישירים בין מנהל ישיר לבין עובדת יחשבו ליחסי מרות, אלא כל מצב שבו בעל המרות נמצא בעמדת כוח משמעותית יותר בארגון ביחס לעובד. כך לדוגמא, ילקחו בחשבון שיקולים כמו ותק בארגון, ניסיון מקצועי, מיקום בהיררכיה הפנים ארגונית, פערי גילאים וכדומה. ההיגיון העומד מאחורי ההגדרה הרחבה, נובע מההנחה, לפיה הסיבה להסכמה ליחסים עם בעל המרות, נובעת מהחשש להשפעת בעל המרות על עתיד הכפוף לו במקום העבודה, על תנאי העסקתו או על אופן התקדמותו בארגון.

עו"ד לי אלתר קיציס (צילום: נמרוד גליקמן)
עו"ד לי אלתר קיציס | צילום: נמרוד גליקמן
האם יש משמעות לעובדה כי היחסים נעשו בהסכמת העובדת? ככל שיש יחסי מרות בין ממונה לבין עובד, הנחת המוצא היא שהממונה ניצל את מעמדו ביחס לעובד אשר נענה ליחסים עמו, אך ורק בשל מעמדו בארגון. במצב דברים זה, יהיה על בעל המרות להפריך את החזקה הזו ולהוכיח כי הסכמת העובד הייתה חופשית ומרצון. ככלל, במקרה שמתקיימים יחסי מרות,  העובד או העובדה שחווה יחסים אלו מהממונה, לא ידרשו להוכיח כי היא הביעו את חוסר הסכמתם בפועל בכדי שאלו יחשבו כמעשי הטרדה מינית.

מה ניתן לעשות אם בכל זאת מתפתחים יחסים רומנטיים בין ממונה לעובדת?

בהתאם לפסיקת בית הדין לעבודה, הממונה מחויב לדווח להנהלת הארגון על היחסים הרומנטיים עם העובד או העובדת בזמן אמת. בנוסף לחובת הדיווח, על בעל המרות לדאוג בזמן אמת להסיר מהקשר סממנים של הטרדה או של ניצול. כמו למשל, יצירת שינוי ארגוני אשר ירחיק עד כמה שניתן את השפעתו של הממונה על עתיד העובד עימו הוא ביחסים רומנטיים.

אם למעסיק הגיעה שמועה מגורם שלישי על קיום יחסים רומנטיים בין מעביד לעובד בחברה שלו, מוטלת עליו החובה לפתוח בבירור באמצעות הממונה על מניעת הטרדה מינית בארגון.

חשוב לציין כמובן, כי הטרדה מינית יכולה להתבצע הן על ידי גברים והן על ידי נשים ולהיות מופנית הן כלפי נשים והן כלפי גברים. כמו כן, בכדי שהטרדה מינית תיחשב במסגרת יחסי העבודה, אין צורך שהמעשים יעשו בהכרח בתוך כתלי מקום העבודה עצמו.

האם למעסיק יש חובות בנושא הטרדות מיניות?

למעסיק יש חובות שונות המוטלות עליו מכוח החוק והתקנות. כחלק מאותן חובות, עליו למנות ממונה על מניעת הטרדה מינית בארגון, לאמץ ולפרסם תקנון למניעת הטרדה מינית ולבצע בירור בכל מקרה בו מוגשת תלונה על הטרדה מינית, לבצע פעולות מניעתיות כמו הדרכות לעובדים ולמנהלים אחת לתקופה וכדומה. מעסיק שלא יעמוד בחובותיו הוא עשוי להיות חשוף לתביעה גם כן.

הכותבת היא עו"ד לי אלתר קיציס, העוסקת בתחום דיני העבודה במשרד ברנע