אתם מכירים את זה, הגיע הרגע לעשות את הצעד הגדול ולחפש את העבודה הבאה שלכם. מוצאים את קורות החיים באיזו תיקייה ישנה במחשב, המסמך הזה שכתבתם או שהדודה עזרה קצת לנסח- אתם לא לגמרי מרוצים ממנו, אבל "נו בואו ננסה". ואז אתם שולחים את קורות החיים- וכלום; ושולחים פעם נוספת, ומקבלים טלפון לגבי משרות שאתם לא באמת רוצים. אבל מה באמת קורה שם? מה גורם לזה שאנחנו לא מקבלים מספיק הצעות עבודה (או יותר נכון, מספיק הצעות עבודה שהיינו רוצים). והתשובה היא: 6 שניות.

6 שניות הן הזמן שלוקח למגייסים להחליט האם להתקדם עם מועמד בתהליך או לפסול אותו על הסף. זה נתון אכזרי ולפעמים לא הוגן, אבל זאת המציאות. עולה השאלה: "מה לעזאזל אנחנו יכולים לעשות לגבי זה?" והתשובה היא, שיש מה, והרבה.

אז מה המטרה של קורות החיים שלנו? לספר מי אנחנו ומה עשינו בחיים, נכון? אז זהו שלא. לקורות החיים יש מטרה אחת בלבד: לגרום לנו לקבל זימון לראיון עבודה. זהו. לקבל את ה"רגל בדלת" שאנחנו כל כך צריכים כדי להכניס את החיים שלנו למסלול קריירה נכון. וכשזאת המטרה האמיתית של קורות החיים, הדרך שבה אנחנו כותבים אותם היא קצת שונה. לפניכם 5 עקרונות לכתיבת קורות חיים. דגשים שיגדילו את הסיכויים שלכם לקבל הזדמנות להגיע לראיון עבודה במאות אחוזים:

1. באזז-וורדס (מילות מפתח): כדי לדעת אילו מילים חשוב שנשלב בקורות החיים שלנו, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו: מי קהל היעד? אנחנו מבינים שכשאנחנו מגישים קורות חיים למשרה מסויימת, יש דברים שהצד השני, המגייסים, מחפשים לראות. לכן השלב הראשון הוא להבין לאיזה סוג משרות אנחנו מגישים מועמדויות, לבדוק מהן "מילות המפתח" שכל מגייס וכל תוכנת גיוס מחפשים כשהם מקבלים את המועמדות שלנו, ולדאוג לשלב אותן בקורות החיים שלנו.

קורות חיים (צילום: Neomaster, shutterstock)
שמרו על סדר והדגישו את מה שהמגייסים מחפשים | צילום: Neomaster, shutterstock

2. סדר וארגון: כמגייסים, קורות חיים מספרים לנו סיפור לפני שאנחנו קוראים את התוכן. הם מספרים לנו מה מידת ההשקעה והחשיבה שבוצעה במסגרת כתיבתם, ויש להם את הכוח לייצר לנו תדמית ראשונית על האדם שעומד מהצד השני של המסמך (וכידוע, אין שני לרושם ראשוני). בעזרת עיצוב נכון- מסודר ומאורגן, כתיבה בעלת צורה אלגנטית והקפדה על הפרטים הקטנים (כן, לשים נקודה בסוף כל משפט זה חשוב), אתם מתחילים את מערכת היחסים שלכם עם המגייסים ברגל ימין.

3. שימוש ב"הדגשים": זה הזמן לספר על הדרך שבה מגייסים ניגשים למעבר על קורות חיים. ב-2 השניות הראשונות הם מתרשמים מהנראות הכללית (סדר ארגון ועיצוב אלגנטי אמרנו?), לאחר מכן המגייסים מבלים במשך 3 שניות בחיפוש אחר מילות המפתח שהן תנאי למשרה - תואר מסויים, ניסיון תעסוקתי רלוונטי או תכונות אופי שמקבלות ביטוי במסמך, ולסיום הם עוברים על המשפט הראשון שבולט להם ומקבלים החלטה באותו רגע: להמשיך לקרוא או לעבור הלאה.

אז למה הדגשת טקסט (בולד בלועזית) זה כל כך חשוב? כי למעשה שלב סריקת קורות החיים מושך אותנו לדברים המודגשים (והחשובים). לכן, חשוב להדגיש רק את אותם ביטויים וכותרות שהמגייסים יחפשו. הערה חשובה- אם יש יותר מידי דברים מודגשים, זה כאילו כלום לא מודגש, וכמו שכתוב במשפט האלמותי: תפסת מרובה לא תפסת.

4. אמלק: מזל טוב! עברתם את שלב 6 השניות, ועכשיו מי שקורא את קורות החיים צריך להחליט האם להרים את הטלפון ולהתקשר אליכם. האתגר המרכזי שתפגשו בשלב הזה הוא היכולת לשכנע את קורא קורות החיים שאתם "שווים" פגישה/שיחה. וזה השלב לדבר על נתונים. כל מגייס עובר ביום על מאות קורות חיים. ברוב המקרים, לא קוראים את המסמך כולו. לכן, כדי להבהיר מי אתם, ובדיוק יתר- איזה תפקיד אתם יכולים לעשות, חשוב לייצר פסקה התחלתית שמתמצתת, אם תרצו "מאמלקת" למגייס את קורות החיים שלכם. הפסקה הזאת חייבת להיות מהודקת, חדה, קצרה, וכזאת שמשלבת עשייה ויכולות מוכחות - והכל, בהתאם למשרה אליה אתם מגישים מועמדות.

הר של מסמכים (צילום: Billion Photos, ShutterStock)
מגייסים עוברים על מאות קורות חיים ביום | צילום: Billion Photos, ShutterStock

5. תוכן: לא כולנו כותבים כמו ביאליק. וברוב התפקידים, יכולת כתיבה חדה ועמוקה היא לא תנאי בסיסי לתפקיד. אבל כשמדובר בקורות החיים שלכם, אתם חייבים לעשות מאמץ מיוחד ואפילו להיעזר בגורמים חיצוניים כדי להצליח לכתוב תוכן איכותי, מדויק, חד וקוהרנטי. לכל שורה בקורות החיים יש מסר שהיא צריכה להעביר. לא אמור להיות בהם אף חלק שהוא "סתם שם". התוכן שנכתב סביב העשייה שלכם במקום עבודה מסויים או כחלק מהתואר האקדמאי או השירות הצבאי, הוא תוכן שמספר את הסיפור הכי חשוב. והוא לא הסיפור שלכם -הוא הסיפור של המועמד שהמגייסים חייבים לזמן לראיון.

אם תעמדו בכל הדגשים האלה, ובתנאי כמובן שיש לכם את הנתונים הבסיסיים הדרושים לקבלה למשרה, הסיכויים שלכם לקבל את הטלפון המיוחל שמודיע על נכונות להתקדם איתכם בתהליך יגדל בצורה משמעותית, ומעכשיו, זה תלוי רק בכם. ראיון העבודה, שמתחיל בטלפון ונגמר לרוב בראיון אישי פנים אל פנים, הוא ההזדמנות שלכם להראות למה אתם האדם הנכון במקום הנכון.

הכותב הוא מנכ"ל חברת Jobit העוסקת בהשמה וייעוץ קריירה לבני דור ה-Y