האם אתה אנשים צנועים? עד כמה ההישגים שלכם ידועים לאנשים שסביבכם? עד כמה אתם שומרים את ההצלחות שלכם לעצמכם?

קחו שני אנשים שעושים את אותו התפקיד בדיוק. האחד ידאג לספר ולשתף בהצלחות שלו, בפעולות שהובילו אותו להצלחה, בעומס העבודה שלו. והשני יעשה את את אותה עבודה, אבל פשוט לא ידבר על זה.

העבודה של שניהם תתבצע באותה האיכות, התוצרים יהיו אותם התוצרים אבל הסיפור המסופר הוא סיפור שונה לחלוטין. ולכן, כשאפשרויות של קידום, העלאה בשכר או הרחבת צוות יעמדו על הפרק אצל הממונים שלהם – סביר להניח שהם יקחו בחשבון את מה שהם יודעים על שני העובדים הללו, ובהתאם לכך יקבלו החלטה.

בעבר ערך הצניעות היה מוערך מאוד, ושיתוף בהישגים יכול היה להיתפס כהתרברבות שאין בה צורך או אפילו כיהירות.  שווה לבחון האם התפיסה הזו עדיין רלוונטית בימינו או שמא היא עלולה לעכב את הקידום שלנו במקום העבודה.

האם שיווק עצמי הוא בהכרח מעשה יהיר או אולי דווקא פעולה הכרחית, חשובה, ואף אחראית בימים בהם עליי לדאוג לקריירה שלי ולהתפתחות שלה?

אז איך עושים את זה נכון?

ראשית פשוט מבינים את זה. מבינים שיש מחיר להיעדר שיווק עצמי. אחרי שהפנמנו את זה, קיימת בפנינו אפשרות הבחירה.

לא לכולם מתאים לשתף ולעשות לעצמם יחסי ציבור, יש אפילו עובדים שפעולת יחסי הציבור תבגוד בערכים שלהם ובאני מאמין שלהם. וכאן נכנס עניין המידתיות ואלמנט הבחירה.

מה המחיר שאני משלם כדי לשווק את עצמי?

יציאה מאיזור הנוחות שלי, דפוסי התנהגות שאני לא רגיל אליהם, חשיפה שלי ושל העבודה שלי, התמודדות עם מה יחשבו עליי, תשומת לב שאני לא רגיל אליה ועוד.

מהם המחירים שיכולים להיות כאשר אני לא עוסק בשיווק עצמי?

הממונים והעמיתים שלי לא באמת יודעים מה אני עושה, לא מודעים להשגים ולהצלחות שלי, לא מודעים לעבודה הקשה שאני משקיע, לאתגרי היומיום, ובעיקר לא יודעים מה היא הייחודיות שלי והערך המוסף שלי. 

ברגעי קבלת החלטות משמעותיות על ידי הממונים שלי, לא יהיו בידם כלל הנתונים כדי לקבל החלטה לגביי. זה תקף לגבי העלאה בשכר, קידום, אות הצטיינות, חלוקת מטלות, משוב מקצועי או כל החלטה אחרת שמשפיעה על היומיום שלי במקום העבודה.

אם החלטתם ללכת על זה ולהוסיף להגדרות התפקיד שלכם גם יחסי ציבור, חשוב שתדעו מה אתם בעצם משווקים. בדקנו עם עצמכם מה אתם מביאים למקום העבודה, מעבר לביצוע התפקיד המוגדר שלכם. מהו הערך המוסף שלכם? במה אתם טובים יותר מאחרים? דמיינו שאתם מתראיינים לתפקיד אותו אתם מבצעים ממש עכשיו ואפיינו את החוזקות שאתם מביאים לתפקיד. זה יאפשר לכם לקדם את עצמכם ממקום שבו אתם בטוחים בעצמכם ובמי שאתם.

כדי להיות מנהלים טובים - צריך לעשות רק את הדבר הזה (צילום: By Dean Drobot | Shutterstock)
כדאי שתשאירו את הביישנות בצד ותתחיל ליחצ"ן את עצמכם | צילום: By Dean Drobot | Shutterstock

הנה מספר מאפיינים שיעזרו לכם להגדיר את הפרופיל המקצועי שלכם: תקתקנות, יסודיות, יכולת העמקה, חשיבה אנליטית, חשיבה מופשטת, עבודה רבת ממשקים, יחסי אנוש מעולים, מנהיגות, עבודת צוות, יכולת הובלה, קלילות והומור, ידע ייחודי בתחום מסויים, מומחיות כלשהי, יחסי אנוש מעולים, פייטריות, סגירת פינות, מצוינות.

הגדירו לעצמכם חמש חוזקות שמאפיינות אתכם ושאתם מרגישים בנוח לצאת איתן לאור. גבו כל חוזקה כזו בדוגמה מהיומיום המקצועי שלכם, חישבו איך החוזקה הזו מאפיינת את היומיום שלכם, את הפרוייקטים שלכם, את מערכות היחסים שלכם במקום העבודה. ובעיקר איך היא מועילה לתוצר שלכם, לצוות שלכם ולארגון שלכם.

צרו הזדמנויות לשיתוף בהישגים שלכם

אם קיימת פלטפורמה לשיתוף במקום העבודה שלכם - כמו פגישה שבועית, ישיבות סטטוס, העברת דוחות, תהליכי הערכה משוב - תוכלו להתחיל לאט לאט לשלב את המאפיינים שהובילו להצלחה מסוימת.

למשל, אם עד עכשיו העברתם דו"ח מסוים כקובץ עם המלל "מצ"ב דוח שבועי", כעת אתם יכולים להוסיף בו גם תוכן שיאפיין את הדו"ח ועל ידי כך גם אתכם ואת העבודה שלכם.

אם אין פלטפורמות מהסוג הזה, אתם יכולים ליזום וליצור כאלו: שלחו אימייל עם התכניות שלכם לשבוע/חודש/רבעון הקרוב, דאגו לעדכן כיצד ואיך אתם מתקדמים ממשימות שלכם, צרו פגישות אישיות עם העמיתים ועם המנהלים שלכם, השקיעו זמן בשיחות לא פורמליות - שיחות מסדרון הן הזדמנות מצויינת לשתף בהצלחות.

הגדירו לכם מטרות למסלול הקריירה

אם אתם מרוצים ובטוחים במקום העבודה שלכם, מרוצים מהמיצוב ומהתפקיד שלכם, אם טוב לכם במקום בו אתם נמצאים ואינכם מעוניינים להתקדם, כנראה שפעולות יחסי ציבור יהיו פחות רלוונטיות עבורכם.

אבל אם יש לכם תוכניות להתקדם בתפקיד, במקום העבודה, בשכר, בתחומי האחריות וכו' - חשוב שתגדירו לכם מטרה מדוייקת ודאגו שיחסי הציבור שאתם עושים ישרתו את המטרה הספציפית שלכם ויובילו להשגתה.

המעבר מהיעדר שיתוף ליחסי ציבור ממשיים יכול וצריך להיות הדרגתי, כזה שירגיש לכם בנוח. יחסי הציבור שלכם הם עוד כלי בארגז הכלים שאתם יכולים לבחור אם ומתי להשתמש בו ובאיזה אופן. 

 

הכותבת היא מאמנת אישית, מתמחה בעולמות הקריירה ושינויים תעסוקתיים ומנחת סדנאות הכנה לראיונות עבודה. לעמוד המקצועי שלה>>