בכל הנוגע לאהבה, נראה שלא רק הגורל מביא אנשים להתאחד: לא פעם זו העבודה שלהם. מחקר שערכה חברת החדשות Bloomberg, מראה כי בארה"ב אנשים שבחרו במקצוע מסוים נוטים להתחתן עם בני זוג ממקצוע ספציפי. ההתאמה שהתגלתה הייתה מספיק גדולה כדי לא להיות צירוף מקרים. כך למשל, רוב המורים בארה"ב נשואים למורים ולא מעט לוחמי אש (כבאים) נשואים לנשים שעובדות בשירותי הרפואה - במיוחד לאחיות. גם בישראל ישנה נטייה של רווקים "לסנן" בני זוג פוטנציאליים לפי תחום העיסוק שלהם, או ליתר דיוק – לפי התדמית של תחום העיסוק שלהם. הבעיה היא שלעיתים הקיבעון הזה מרחיק אנשים מלמצוא את הפרטנר המתאים להם.

הנטייה לחפש שותף לחיים שדומה לנו היא מובנת. כולנו היינו רוצים מישהו עם תחומי עניין משותפים, נושאים לשיחה וערכים דומים. אבל הנטייה לסנן מראש לפי מקצוע היא לא מיטיבה, בייחוד כאשר משולבות בכך הטיות וסטיגמות לגבי תחומי עיסוק מסוימים, שמוסיפות קושי נוסף. במהלך עבודתנו עם גברים ונשים המחפשים זוגיות, נתקלנו בהרבה מהן. הנה כמה "הנחות יסוד" שהגיע הזמן לנפץ:

  1. האם המקצוע שלו "נחשב" מספיק?

    המושג “Trophy Husband/Wife", המתייחס לבן זוג שמהווה חותמת איכות, אולי רווח בחו"ל, אבל גם בישראל ישנם לא מעט אנשים שמחפשים שותפים לחיים שמהווים "פרס" ומקרינים על מידת האטרקטיביות שלהם עצמם. למרבה הצער, הדגש שכל אחד מהמינים שם על תחום עיסוק ואיך שהוא נתפס בעיניי הסביבה, יכול להוות חסם למציאת זוגיות מאושרת. בעבר, ההשכלה, המקצוע של בן הזוג וההכנסה שיחקו תפקיד יותר חשוב בבחירה שעשו נשים, בעוד שגברים שמו דגש מרכזי יותר על המראה. כיום, תחום העיסוק של נשים, השכלתן ויכולתן להיות עצמאיות מבחינה כלכלית הפך גם הוא לפרמטר מרכזי מאוד בבחירת בת הזוג ועד כמה היא "תיחשב" לאיכותית.

    למרות שעולם העבודה השתנה דרמטית בשנים האחרונות, החשיבות של השכלה אקדמאית במציאות עבודה הולכת ופוחתת והניסיון בתחומים מסוימים מקבל עדיפות על פני תואר. אנחנו עדיין עדים לכך שבעולם הדייטינג השכלה גבוהה מהווה "תו איכות" ובמקרים מסוימים תנאי סף לבחירת בן זוג. האם זה הפרמטר המרכזי שצריך להיבחן בבחירת בן זוג שאיתו נהיה מאושרים? לא בטוח.  
     
  2. יציבות בקריירה – לא להייטקיסטים בלבד

    נשים מעריכות "יציבות" בקריירה של בני זוגן, כאלו שיודעים מה הם רוצים ולא נמצאים בשלבים של "חיפוש". יחד עם זאת, רבות מהן מתייחסות לתחומים מסוימים כיציבים, למרות שהם בפועל לא בהכרח כאלה. רבות מצהירות שהן מעוניינות לצאת עם הייטקיסטים וסטארטאפיסטים. אכן, זו יכולה להיות משרה ששכר רב ויוקרה בצידה, אך אם לא מדובר במיזם מבוסס – יש בה גם לא מעט סיכון. הקורונה, למשל, טרפה את הקלפים בהקשר זה, כאשר לא מעט בעלי קריירות נחשקות נאלצו לצאת לחל"ת. אלו שהם בעלי מקצועות שאולי נחשבים לפחות אטרקטיביים, דווקא הוגדרו כחיוניים והמשיכו לעבוד. יציבות בקריירה היא דבר דינמי ויש לקחת זאת בחשבון.

  3. פרדוקס: שיהיה עם קריירה תובענית אבל גם שיהיה שותף שווה בבית

    במשאל שערכנו לאחרונה בקרב נשים רווקות, בו ביקשנו לדרג את תחום העיסוק שהיו רוצות לבן הזוג, במקום הראשון כיכב הרופא, בצמוד אליו הגיעו מהנדסים ומתכנתים שעובדים בהייטק ובחברות טכנולוגיה, מנהלים ועורכי דין. לצד זה, רובן העידו שחשוב להן שבן הזוג יהיה מאוד מעורב בחיי המשפחה. הרצון לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה הוא מתכון לצרות ולעוגמת נפש בהמשך הקשר, שהרי מדובר בתחומי עיסוק מאוד תובעניים מבחינת שעות עבודה, בייחוד בתחילת הקריירה. ברבים מן המקרים, מדובר בבן זוג המבלה שנים בלימודים אינטנסיביים ובהתמחות לא פשוטה, מקבל שכר נמוך ויש לו זמן יחסית מועט להשקיע בזוגיות ובילדים. יש נשים שזה יכול להתאים להן, אבל בהחלט לא לכולן. 
    זוג מאוהב (צילום: Priscilla Du Preez | @priscilladupreez, unsplash)
    יציאה מהקיבעונות המחשבתיים תסייע למצוא זוגיות לטווח הרחוק | צילום: Priscilla Du Preez | @priscilladupreez, unsplash
  4. מקצוע לא "גברי" מספיק

    באותו משאל נשים גם העידו שהיו פחות מעוניינות לצאת עם אנשי מכירות, שכן הם נתפסו בעיניהן כלא אמינים, וראו גם בגברים שעוסקים במקצועות טיפוליים כגון רפואה אלטרנטיבית, עבודה סוציאלית, הוראה, כפחות אטרקטיביים, מתוך תפיסה שאלו מקצועות פחות "גבריים".
  5. נשים קרייריסטיות כבר לא מאיימות על גברים

    יש גם בשורות טובות – נשים רבות שעובדות כרופאות, מנהלות, הייטקיסטיות ומגדירות עצמן כ"נשות קריירה", מאמינות שזה עשוי להפוך אותן ל"מאיימות" עבור גברים. בפועל, מניסיוננו, זה כבר לא כך. כיום רוב הגברים כבר לא נרתעים כבעבר מנשים ששמות את הקריירה שלהן בעדיפות גבוהה, ולא מרגישים מאוימים מנשים שמשתכרות שכר שעשוי להיות גבוה משלהם.

זה הגיוני שאנשים מחפשים בני זוג שדומים להם ברמת ההשכלה וברקע האישי, אבל יציאה מקיבעונות מחשבתיים ותפיסות ארכאיות, שכבר אין להן אחיזה במציאות, יכולות לסייע לאלו שמחפשים זוגיות למצוא אותה מבלי לפסול מראש מועמדים על רקע השכלה או מקצוע, בייחוד שהאחרונים לא בהכרח מעידים או מבטיחים הכנסות גבוהות או יציבות כלכלית, כפי שהוכיחה השנה האחרונה.

אם אתם רוצים ורוצות לבסס קשר זוגי, רשימת דרישות ארוכה וספציפית מדי יכולה להרחיק אתכם מהיעד. בדיוק כמו בעולם העסקים, שאיפות ויעדים לא ריאליים יגרמו לכם להמעיט בערכן של אופציות אחרות או לפסול אותן לחלוטין - למרות שהיו יכולות להתאים.

בילי שינגרט ורוית מגדל (צילום: נועה רוזן, באדיבות המצולמות)
"יש המכניסים למשוואה גורם שלישי מקצועי למציאת אהבה" | בילי שינגרט ורוית מגדל | צילום: נועה רוזן, באדיבות המצולמות

בהקשר זה, רבים אף התאכזבו מעולם ההיכרויות שמתנהל בשדה הווירטואלי - אתרי ההיכרויות אונליין, רשתות חברתיות ואפליקציות למיניהן – שם יש "לכאורה" מבחר אינסופי של בני זוג אפשריים, אלא ששם רבים משקרים לגבי תחומי העיסוק שלהם כדי להיחשב יותר אטרקטיביים. ומנגד – קשה להתרשם לעומק מהיבטים אישיותיים של הצד השני שיגדילו את סיכויי ההתאמה. לכן, יש המכניסים למשוואה גורם שלישי מקצועי המאמת את הנתונים, דואג להכיר באופן אישי את הצדדים המחפשים אהבה ומפגיש אותם לפי קריטריונים שמבוססים גם על אישיות ולא רק על סממנים חיצוניים.

 

הכותבות הן בעלות מיזם ההיכרויות "בילי ורוית – כמו חברה שמכירה לך"