החופש הגדול כבר כמעט כאן, וצעירים רבים מתכננים לנצל את ימי הקיץ כדי לעבוד ולהרוויח קצת כסף. בין אם תעבדו בקייטנות, בחנויות בגדים, במלצרות או בקולנוע, חשוב שתהיו מודעים לזכויות שלכם. כך גם תימנעו מניצול מצד המעסיק, וגם תוודאו שאתם מקבלים את כל המגיע לכם.

כדי שלא תלכו לאיבוד בין כל הזכויות והחובות, ביקשנו מעו"ד שרון הורנשטיין, העורך הראשי של אתר כל זכות, להסביר מה מגיע לבני נוער וכיצד להימנע מניצול מצד המעסיק. פנינו גם אל הסתדרות הנוער העובד והלומד, המסייעת לנערות ולנערים שנוצלו בעבודה, כדי לנסח את המדריך המלא לזכויות בני נוער בעבודה:

מאיזה גיל אפשר להתחיל לעבוד?

לפי החוק, גיל 16 הוא הגיל המינימאלי בו ניתן להתחיל לעבוד (למעט במקרים מיוחדים), אך בחופשות רשמיות כמו פסח או החופש הגדול, ניתן להתחיל לעבוד גם בגיל 14. בתור התחלה, יש לעשות בדיקות רפואיות - הנחשבות לכם כחלק משעות העבודה - בבדיקות אלו אתם צריכים לקבל אישור רפואי עדכני. נוסף לאישור הרפואי, תתבקשו להציג גם צילום תעודת זהות של אחד ההורים, כולל הספח בו אתם רשומים. אם אתם מעל גיל 16 וכבר יש ברשותכם תעודת זהות, תוכלו להשתמש בה בעת הקבלה לעבודה.

לאחר הקבלה לעבודה, המעסיק חייב למסור לכם הודעה בכתב בתוך 7 ימים מיום תחילת העבודה (ולא 30 יום כמו שנהוג אצל מבוגרים), המפרטת את תנאי העבודה כמו שכר, תנאים סוציאליים, שעות העבודה וכדומה. כמו כן, מידי חודש המעסיק צריך למסור לכם תלוש שכר, על מנת שתדעו שהתנאים עליהם חתמתם אכן מתקיימים.

כרטיס העובד (טופס 101) ועותק ממנו, יסייע לכם לדעת שההעסקה שלכם מוכרת על ידי המדינה ורשות המיסים.


מהו שכר המינימום לבני נוער?

גם אם אתם מוכנים לעבוד עבור שכר נמוך יותר, חשוב שתדעו שהמעסיק מחויב לשלם לכם את שכר המינימום לפי החוק. אסור לו לקנוס או להטיל עליכם עונשים כספיים, גם אם שברתם איזה כלי בטעות. בנוסף, הוא חייב לשלם לכם שכר החל מהשעה הראשונה - גם עבור תקופת "התלמדות" או "ניסיון", עבור ימי הכנה, ישיבות עבודה ועוד.

כיום שכר המינימום החודשי לנוער עד גיל 16 עומד על 3,710 ש"ח, כאשר השכר השעתי עומד על 21.45 ש"ח. לבני נוער עד גיל 17 שכר המינימום החודשי עומד על 3,975 ש"ח והשכר השעתי הוא 22.98 ש"ח, ועבור בני נוער עד גיל 18 שכר המינימום עומד על 4,399 ש"ח בחודש והשכר השעתי עומד על 25.43 ש"ח.

שכר המינימום לבני נוער

כמה כסף עוד מגיע לכם מלבד שכר

מלבד השכר, מגיע לכם גם החזר הוצאות נסיעה, ולאחר שנה באותו מקום עבודה אתם זכאים לדמי הבראה. כמו כן, מגיע לכם פטור מדמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. הפטור ממס הכנסה, לעומת זאת, רלוונטי עבור משכורות חודשיות ממוצעות הנמוכות מ-6,858 ש"ח לנער או 7,636 ש"ח לנערה. יש לציין כי הנתונים מתייחסים למשכורת חודשית ממוצעת, כך שאם אתם עובדים רק בחלק מהשנה, לא תידרשו לשלם מס הכנסה גם במשכורות גבוהות יותר.

בנוסף למשכורת, כל עובד צריך לקבל החזרי הוצאות עבור הנסיעה לעבודה וממנה. החוק מחייב מעסיקים להחזיר רק את הסכום המינימלי הדרוש לבני הנוער כדי להגיע לעבודה ולחזור לביתם, ואינו מחייב להחזיר סכום העולה על 22.60 ש"ח ליום עבודה. החוק מחייב החזר נסיעות רק למי שמתגורר במרחק של למעלה מ-500 מטרים ממקום העבודה.

שעות העבודה, הפסקות וימי מנוחה

אם אתם צעירים מתחת לגיל 16, החוק אוסר עליכם לעבוד יותר מ-8 שעות ביום ומשעה 20:00 בערב עד 8:00 בבוקר למחרת. החוק אוסר גם להעסיק נערים בגיל 16 עד 18 בין השעות 22:00 בלילה עד ל-06:00 בבוקר למחרת, למעט במקרים מיוחדים שבהם ניתן היתר ממשרד העבודה והרווחה.

אם אתם בגיל 16 עד 18, תוכלו לעבוד 9 שעות ביום (ובכל מקרה אסור לכם לעבוד יותר מ-40 שעות בשבוע), ובמהלך החופשה עד חצות.

לגבי הפסקות, ביום עבודה של למעלה מ-6 שעות אתם זכאים להפסקה של 45 דקות, כאשר לפחות חצי שעה מתוכה היא הפסקה רצופה. ומה לגבי התוכניות לסופ"ש? אין צורך לבטל כיוון שאתם זכאים למנוחה שבועית של 36 שעות רצופות, הכוללת את יום המנוחה השבועי. חשוב שתדעו שאסור למעסיק לדרוש ממכם לעבוד בשבת - גם אם הוא מציע לכם שכר גבוה יותר.

אמנם מותר להעסיק בני נוער עד 8 שעות ביום, אך אם הועסקתם לזמן ארוך יותר עליכם לקבל תוספת של 25% מהשכר עבור השעתיים הראשונות שמעבר ל-8 שעות. כל שעה נוספת מזכה אתכם ב-50% נוספים מהשכר. מומלץ לנהל רישום נפרד של השעות והימים בהם אתם עובדים – רישום מסודר ומדויק יאפשר לכם לדעת מהו השכר המגיע לכם, ויכול לעמוד כנגד רישום השעות של המעסיק אם אבד, נמחק או נפגם. 

ימי חופש על חשבון המעסיק

אם אתם עובדים בכל ימות השנה ולא רק בחופש, אתם יכולים לצבור בכל שנה עד 18 ימי חופשה שנתית, בנוסף על ימי החופשה המגיעים לכם על ימי חג שבהם לא עובדים. אם אתם עובדים זמניים למשך תקופה קצרה (פחות מ-75 ימים), אינכם זכאים לחופשה, אך תהיו זכאים עם סיום עבודתכם לתשלום בסך של 4% מכל השכר שקיבלתם במשך כל תקופת עבודתכם.

זכויות נוספות לעובדים באולם אירועים ומלצרים

בעקבות פסיקה מינואר 2019, הטיפים של מלצרים או של עובדים באולמות אירועים נחשבים כחלק מהשכר ועל המעסיק להחשיב אותם לצורך השלמה לשכר המינימום במידת הצורך ולחישוב דמי מחלה, דמי חופשה ופיצויי פיטורין. בנוסף, אם המשמרת בוטלה או קוצרה אחרי שהגעתם לעבודה, אתם זכאים לתשלום עבור חצי יום עבודה במקרה של ביטול ותשלום על יום עבודה מלא ועל החזרי נסיעות במקרה של קיצור.

שימו לב: אם סיימתם לעבוד אחרי 23:00, על המעסיק להחזיר אתכם לביתכם, שלא בתחבורה ציבורית, מיד לאחר סיום העבודה.

ולסיכום: 4 טיפים חשובים לבני נוער עובדים


1. לא מתחילים לעבוד בלי טופס קבלה לעבודה –
בטופס אמורים להיות מפורטים: היקף המשרה שלכם, השכר שאתם אמורים לקבל, הפרטים האישיים שלכם והפרטים של הרשימה. צלמו את הטופס.

2. לא חותמים על אישור שקיבלתם שכר, אם לא קיבלתם אותו!

3. רושמים את שעות העבודה - תאריך, שעות, הפסקות.

4. אסור לנכות לכם מהשכר ואסור לתת קנסות או עונשים כספיים - כולל ניכוי בגין נזק כספי שנגרם על ידי העובד. כמובן שאם התגלה שנעשה נזק בכוונה, העובד חשוף לתביעה.

נוצלתם בעבודה? פנו להסתדרות הנוער העובד והלומד ותקבלו את כל הסיוע המקיף כדי לדרוש את השכר המגיע לכם: בטלפון 1121*, בפייסבוק או באתר.

מעוניינים לדעת עוד על זכויות בני נוער בעבודה? באתר "כל זכות" תמצאו פורטל מקיף העוסק בזכויות בני נוער בעבודה.