לאחרונה חלה מגמה מפתיעה בשוק העבודה הישראלי: עובדים רבים מחליטים לעבור מהתחום העצמאי לשוק השכיר, ולא רק בשל אילוצים כלכליים. חלקם עושים זאת באופן מלא וחלקים מתחזקים עבודה כשכירים בנוסף למיזמים פרטיים שהם מובילים במקביל.

"'כלכלת החלטורות', כפי שנוהגים לכנות את שוק הפרילנס, מתדלדלת ומתקיים מעבר הדרגתי של עובדים אל תוך עסקים פועלים", מסביר דניאל רובן, מנהל פיתוח עסקי וסמנכ"ל תפעול בחברת החללים המשותפים אורבן פלייס, "אבל אל נא לנו לטעות, המעבר הזה אינו נעוץ בסיבות כלכליות. הדור הזה אינו מסתנוור מהשכר (השכר הוא רק בונוס) אלא שהמעבר הזה הוא תוצר של חיבור אישי טוב וחיוני עם הארגון".

"העובדים כפרילנסרים רגילים לעבוד בצורה עצמאית לחלוטין. הם בוסים לעצמם, ובמידה רבה הם בעצמם מחליטים לאן להוביל את הספינה שלכם. עם זאת, מעבר אל תוך ארגון הנו מעבר טבעי שיכול לקרות לכל אחד. לרוב, מדובר על תוצר ממפגש אקראי עם לקוח או גורם מקצועי שמסב את תשומת ליבכם לארגון מסוים".

מה כדאי לבדוק כששוקלים לעשות את המעבר הזה?

"לכשתחליטו לעבור לארגון מסוים עליכם לשים לב שקיים בארגון עוגן משמעותי", הוא מייעץ, "חפשו אלמנט מסוים שימשוך אתכם, ויגרום לעבודה שלכם בארגון להיות משמעותית".

"בהרבה מקרים הטריגר לחזרה לעבודה כשכיר יכול להיות כסף. אבל לרוב אין קשר בין השכר שיוצע לכם לבין ההחלטה שלכם להיכנס לארגון. כך או כך, בטרם תקבלו החלטה האם 'משתלם' לכם לחזור להיות שכירים, עליכם לנטרל את רעשי הרקע ולבחון את הנושא בצורה שקולה, תוך תכנון העתיד הקרייריסטי שלכם - וודאו שיש לכם אופק תעסוקתי, בררו לאן הארגון הולך, מה האג'נדה שלו, האם הוא צומח והאם עובדים בתוכו מקבלים מספיק מקום לביטוי. יתרה מכך – בטרם תעשו את המעבר בדקו האם יש לכם מקום להתפתח אליו".

ומה לגבי התנאים?

"לעבודה כשכיר יש יתרונות רבים, בין היתר שכר יציב ובטחון תעסוקתי. ועדיין, על פי מומחים רבים אחד הדברים החשובים לעובד היום היא הנוחות. הכוונה כמובן למכלול האלמנטים – מהמרחק הגיאוגרפי בין הבית למקום העבודה, התנאים הסוציאליים, וכלה בשעות עבודה ובאלנס נכון בין החיים עצמם לעבודה. הדרך הטובה ביותר לבחון את הדברים הללו היא על ידי טסט שתעשו בעודכם עדיין עצמאים, בדקו כיצד התנאים החדשים שמוצעים לכם שונים או דומים לחייכם היום, וודאו שהם תואמים לציפיות שלכם ולא פחות חשוב – לצרכים שלכם".

"דבר נוסף הוא עניין הכבוד ההדדי והאמון שהמנהלים בארגון רוכשים לעובדים שלהם. עוד בטרם תחליטו האם להיכנס לארגון ספציפי, בדקו שיש במקום אווירה טובה, חיונית ומעצימה. בדקו שהמנהלים נותנים לעובדים כבוד בכל אספקט, ומצאו דרך לבחון את האמון הניתן למכלולים השונים בארגון. הערכים הללו סופר קריטיים לקיום מרחב עבודה פורה", מסכם רובן.